Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthälsa-och-harmoni
Läst 684 ggr
Lona
6

Vardagslyx?

Vad har ni för grejer som sätter lite guldkant på vardagen? Sånt där som inte behöver kosta särskilt mycket eller vara så svårt att få till, men ändå får en att må bättre?
Jag har några saker som jag borde göra oftare, med tanke på hur enkelt det är, men ändå blir det för sällan😊

• Att nyduschad krypa ner i en renbäddad säng, helst med sängkläder som hängt på tork ute i solen.

• Att ta en "spa-dag" hemma, sjunka ner i ett varmt bad och pyssla om sig lite extra.

• Att ta en ny promenadrunda med hundarna, ta med lite picknick och bara koppla av ihop - gärna vid havet!

• Att komma hem till ett nystädat hus som luktar sådär citronsåpafräscht.

• En långdag i stallet med fika, goda vänner - och givetvis hästarna.

• Slå sig ner framför brasan med en kopp varm choklad och en riktigt bra bok.

Vad har ni för vardagslyxknep?✨

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

tlover
1

Att ta sig tid att göra en teceremoni.

Kan inte komma på mer just nu

l'm back

Calcifer
1

Skumbad, definitivt. Har problem med varmvattnet så ibland går det inte att ligga sådär jättelänge och bara njuta, men när jag kan så är det bubblor, tända ljus, en bok, och kanske ett kallt glas cola med is. Det är ren och skär lyx för min del.

Och så de dagar jag orkar laga mat, och gör gryta eller liknande.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

tlover
1

#2 Där sa du nått

Egengjord sushi, tyvärr är man ju trött efter att ha lagat mat i några timmar då så på ett sätt är det inte lyx men köpt sushi kommer ju inte i närheten av hemmagjord smakmässigt (iallafall om man håller sig kring hundralappen på suchi, jag har aldrig testat dyrare sushi)

edit: såklart med ett passande te till

l'm back

flocken
0

För mig med dubbla kroniska värksjukdomar är det lyx att kunna vara social en kväll utan så hög smärta så jag är liggandes. Gärna med en chokladbit i handen. sitta på bryggan en solig sommar kväll. Kunna hänga ut tvätt i solen. En bra bok. Livet med hundarna.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Mooniq
1

En otrolig lyx för mig  är att få sova en hel natt. 

Jag sålde mitt hus för 2½ år sen och har redan flyttat 3 gånger efter det. 

Nu har jag fått hyra en underbar liten stuga som ligger lite ute på landet fast nära samhället. Tomten bredvid ser hemsk ut - ett skrotupplag - men det är tyst där och i omgivningarna på kvällar & nätter och jag har äntligen fått börja sova hela nätter. En otrolig lyx att vakna och känna mig utvilad. 😃

I övrigt kan lyx vara en fika med goa vänner med tjöt & skratt, en promenad och få höra fåglar kvittra eller så något vilt djur, blir extra glad om jag får se Ekorre - som är det sötaste jag vet.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Maria
2

Mina lediga dagar där det bara är jag och katterna och en god bok i soffan varvat med koll i datorn😃

/Maria

MonicaLagerquist
0

Att ta ett bad och en flaska hemgjort vin tillsammans med min man.

Att åka ut med båten äta något gott sola och bada näck.

En promenad tillsammans med hunden i en tysk skog med bara fågelsång och videns ljud.

Stolt ägare till tre La permer

Fransu
0

Det är en lyx att bo här vi gör nu. Detta lugn och naturen precis inpå knuten är precis vad jag drömt om i så många år. Jag har mer än dubbelt så lång bilresa till jobbet nu än innan, dessutom en mycket besvärligare väg att köra. Men det är det värt. Att få komma hit till huset i skogen, det är varje-dag-lyx för mig!

Jag kan hålla med i mycket ni har skrivit också. Rena lakan, läsa bok, dricka en god kopp te, lyssna på fågelsång osv osv.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[PeterTM]
0

Jag har inga såna grejer för mig, jag kan inte få det bättre än att bara vara ledig hemma och välja att göra det som faller mig in.

citytjejen
0

- Middag ute
- Jobba hemifrån
- Att cykla till/från jobbet i solsken

/Christina

Tarotstollan
0

Att få tillbaka på skatten, ser jag som en stor lyx!👍

Sen allt det andra som ni räknat upp är också härlig lyx.👍

Tänker ibland att tänk om jag aldrig skulle få se en soluppgång eller en solnedgång mer, en fullmåne, snöflingor, vårblommor mm.
Inte höra fågelsång eller humlors surrande mm.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

akvarium123
0

Äta ute med vänner är en sådan lyx för mig!

Äta fika ute med vänner.

Att gå en promenad med hörlurarna insatta och lyssna på ljudbok är något över det vanliga. Jag kan också tipsa om att somna genom att ha en ljudbok att lyssna på. Är så OTROLIGT lugnt då!

Att äta mat och inte stressäta och bara njuta av maten är så skönt tycker jag!

Scorpio97
2

Att få göra "ingenting" är nog min främsta vardagslyx. Alltså att få göra precis vad jag vill göra i den sekunden utan att behöva tänka på sysslor, tider att passa eller liknande. Oavsett om det handlar om att ligga kvar i sängen, stirra upp i taket och låta tankarna vandra i några timmar eller sitta på någon trevlig plats och bara betrakta omgivningen. 

Att åka och simma, ta en lång samt varm dusch och sedan laga en god middag som avnjuts framför en bra film är också trevligt.

//Jessie