Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettfritid-och-hobby
Läst 2060 ggr
[PeterTM]
5

Samla!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sökte efter samla-tråden, men hittar bara tillbaka till en från 2009 och tänker att den är så gammal att jag gör en ny. Många samlar på kul saker och en teåd för att visa upp sånt är alltid kul.

Själv har jag alltid samlat på någonting, började med frimärken och mynt när jag var runt 10 år. En del av det har jag kvar. Numera samlar jag på finska knivar från Kauhava, silverdollarmynt och modellbilar i skala 1:18. Inom samlandet har jag ibland sidogrenar, som exempelvis de här bilarna, Jaguar Mark II 1959-1962.

Jag tycker att de är de finaste jaggorna, så jag har skaffat fyra från olika varumärken. Kronan på verket är en modell av Inspector Morse's Jaguar MK II. Den köpte jag för ganska lågt pris för att den saknade ytterspeglarna, men nu har jag fixat upp den med nya speglar.

Aleya
4

Barbie är det jag samlar på. Om jag ska tro min mamma så var jag under året då jag fick min första och det var ca 1987. Så jag har samlat i ca 31 år. Hade en period där jag ville vara "normal" så mellan ca 14 -16 så gick jag bara och kollade på dockor. Gjorde ont i mig att se en jag ville köpa men inte vågade. Men när jag blev 16 sket jag i vad folk ansåg. Jag älskar allt från dyra fina dockor kvar i kartongen till att hitta ledsna exemplar på loppis och göra dom fina igen. Det är mitt samlande

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Agnetachristina
1

Fiiiina! Är en osamlande typ men gillar att kolla på grejer som så här eller på museer, loppisar och sånt. Jag tycker det är spännande och undrar lite över syfte och mål med det här med att vilja samla på olika saker…

Aleya
1

#2 jag samlar för att jag gillar det och det finns så många fina dockor. Och det är roligt att göra dom fina. Sedan är det väl lite nostalgi i att köpa en docka. Och särskilt om det är en från då jag var liten

Medarbetare för Julen

Tarotstollan
1

Samlade på bokmärken och frimärken när jag var yngre. Numera prenumererar jag på alla nya svenska frimärken men gör inget speciellt med dem, de hamnar i hög i en garderob.
Kan väl säga att jag numera samlar på tarotlekar, fast inte i den farten som många av de riktiga samlarna….några av dem har flera tusen!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

JMW
1

Jag har samlat på lite av varje genom åren. En period samlade jag på små fotogenlampor, en annan period var det Kockumsattiraljer. Hade faktiskt ganska många och en del lite udda men sålde allt när det började ta för stor plats. Har sparat några av dem.

Det jag samlat på längst, ca 30 år, är igelkottar. Har många…  Har också en igelkott tatuerad på underarmens insida. Ska se om jag kan ta en bild vid tillfälle. Just nu har jag ingen mobil då den försvann idag.

flocken
1

Jag ser mig inte som en samlare. Men frågar ni min man så samlar jag på hund saker/ djur saker Har fyllt ett rum, en galge i hallen, utanför ytterdörren i den "hallen" hänger 15 krokar. En krok till varje dagishund + xtra krokar. Ett förråd med " kan behövas" saker. I mannens förråd står kanin sakerna. Har byggt en rastgård i trädgården. Typ…..

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Fransu
2

Jag samlar inte på något. Tyvärr. Tycker det verkar vara så kul att ha något att samla på. Vilken perfekt liten hobby.

Jag har funderat på att börja samla på ugglor i olika former. Jag är är väldigt förtjust i ugglor (och väldigt många andra djur för den delen). Och jag har egentligen en liten början till en ugglesamling om jag tänker efter. Jag har sju stycken ugglor här hemma i olika stilar. Ja, jag ska samla på ugglor! Det bestämmer jag nu. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Maria
3

Jag samlar mandelkvarnar och ska se om jag hittar någon bild.

Det var längesedan jag hittade någon ny variant nu så det är kanske stopp.

/Maria

tlover
5

Jag samlar på tegrejer, nästan vad som helst bara det har med te att göra. Jag har teburkar, tekannor, tesilar, tebrickor, tekoppar, teskålar, chashaku, chasen, samovar, gaiwan (tyvärr bara prydnads nu då dom är sönder och lagade med lim) osv
Även te som kan lagras har jag börjat samla på, men där har jag bara en (privat) än så länge

Jag samlar är på Fantomentidningar och har väl mellan 700 och 1000 stycken nu. Det var länge sen jag hade tid att sortera och räkna dom. Den äldsta är nummer 4 från 1950 om inte minnet spelar mig ett spratt

l'm back

worst
5

Jag samlar inte på något, men familj och vänner ger mej hela tiden ugglor! Här är kanske en tredjedel av samlingen…   😃

Aleya
1

Så kul att se hur folk samlar och vad. Och att det är så olika saker.

Medarbetare för Julen

citytjejen
1

Jag samlar på, som jag benämner det, paranormal litteratur 🙂Det vill säga böcker om allt från UFO till gengångare och spöken och diverse annat. Har alltid varit intresserad av mystik och övernaturliga fenomen och älskar att läsa om sådana saker. Är skeptiker och tror självklart inte på allt jag läser och hör om och tycker om att bilda mig en egen uppfattning om vad som skulle kunna vara sant eller inte.
Köper det mesta på nätet på begagnat-sidor och nischade nätbokhandlar eftersom utbudet i fysiska butiker är i det närmaste obefintligt.

/Christina

Maria
6

Här kommer en bild på mina mandelkvarnar.

/Maria

[PeterTM]
3

#12 Har du den här? 🙂Jag köpte den för 1 kr för 35 år sedan på en utförsäljning av äldre biblioteksböcker.

Carmarino
3

#13 Vackert att de är "färgkoordinerade" också, Maria. 👍

När jag röjde i källaren förra veckan så hittade jag min mors gamla mandelkvarn. Har tänkt på den många gånger, men trodde att den hade blivit kastad för länge sedan. Av någon anledning tog jag inte med mig den när jag gick upp. Får göra det nästa gång jag ska till källaren. Den är mest lik din gröna (fjärde från höger) tror jag.

#12 Har haft en hel del sådan litteratur också, men har gett bort det mesta.

Samlar själv mest på bakgrejor, även om det inte är en regelrätt samling. Har bara väldigt många sådana. 😃

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
0

#15 Oj vad grejor :-)

/Maria

Carmarino
0

#16 Har rensat ut lite sedan dess - för att få plats med de grejor som jag köpt den senaste tiden. Fast jag får ändå inte plats med alla. 😃

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[PeterTM]
5
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

Här är några av mina hästhuvudknivar från Iisakki Järvenpää, Kauhava, Finland. De varierar i storlek från 12,5 cm som den från OS i Helsingfors 1956, ända upp till 28 cm som den gula med intarsia på skaftet. 

Den gröna intarsiakniven är 100 år gammal och den svarta är tillverkad nyligen för att fira Finlands 100 år sedan frigörelsen 1917 av 100-åriga komponenter. Endast 100 tillverkades, min har nr 4.

De enfärgade skaften är av galalit, en föregångare till plast, tillverkat av kassein (ett mjölkprotein), formalin och vatten. De mönstrade bruna skaften är av björknäver.

JMW
1

#18 Fantastiskt vackra knivar!

Maria
0

#18 Jättefina knivar.

Konstigt jag såg dem inte alls i mobilen men på datorn syns bilderna.

/Maria

citytjejen
1

#14 Den boken har jag 👍 Bra pris må jag säga!

/Christina

Aleya
0

#21 har du sibyllans hemligheter? Själv lyckades jag få första utgåvan för 50 spänn. Den är skriven på gammelsvenska(med af osv)

Medarbetare för Julen

[Rhonda]
0

Jag har inte 'samlargenen' 😉

[PeterTM]
4
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag har fått hem en i mitt tycke riktig skönhet, det är en modellbil i diecast av Merceded Benz W108, 280SE 1968. Den här kärran måste jag bara gå och säga godnatt till varje kväll, så fantastiskt fin och välgjord 🙂🤫

Fransu
0

#24 Wow, den är riktigt fin! Färgen tilltalar mig mycket på just den bilen, passar perfekt.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

JMW
0

#24 Gud så häftig! Ser ut som en "riktig".

Carmarino
0

#24 Snygg. Hade man inte vetat att det var en modell så hade man trott att det var en riktig. 👍

Maria
0

Wow den var snygg.🙂

Min bror hade en period en Mercedes 280 SL från 60-talet nånting…

Den var beige med brunaktigt vinyltak som man kunde ta bort. Skitsnygg den också…

/Maria

Mooniq
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

Jag vet inte om jag samlar.. men OM jag samlar så samlar jag på dofter. Jag är parfymnörd av gigantiska mått. Jag älskar inte att äga parfymer, men att prova dem.  Vilken tur att jag lever nu - jag har hängt på tradera sen 2003 och köpt/sålt dofter och sen några år så är jag med i olika parfymgrupper på facebook där vi köper, säljer och byter med varann. Ibland flaskor, ibland små testers/samples och så diskuterar vi vad vi tycker eller inte tycker om dessa dofter.. Helnördigt! jag vet. 😃 Jag försöker ta kort med mobilen och bytte mobil för nåt år sen men en riktigt bra kamera i. Kul med vinklar och ljus och eftersom jag byter/säljer en del så blir det ju en del bilder oxå.. Jag har en personlig regel som säger aldrig mer än 15 flaskor parfym samtidigt. Har jag fler så får jag sälja innan jag köper/byter till mig nytt. Det finns en sida som heter www.fragrantica.com och där kan man läsa om dofter, doftnoter och parfymhus - de säljer inget, men riktigt rolig läsning.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Maria
1

#29 Oj vilken udda hobby men rolig🙂

Jag äger bara en parfym och jag har haft samma sort (nya flaskor förstås) i en herrans massa år och det är Elisabeth Ardens Green Tea.

Jag kan ju inte ha parfym på mig till vardags i jobbet och jag har det egentligen bara vid speciella tillfällen numera och det blir inte så ofta haha.

/Maria

[PeterTM]
3

Dagens ankomst, försöksbilen som Hitler initierade Ferdinand Porsche att konstruera 1934, den här är modell III från 1936, alltså föregångaren till VW-bubblan.

Maria
1

Så snygg. Den är verkligen lik en Bubbla.

/Maria

[PeterTM]
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Tre Mercedes W120/180 Ponton årsmodell 1954, min favorit bland Mercedesbilar.

Tarotstollan
0

Tjusiga, jag gillar den rödbruna bäst!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Thiah]
0

#20 har du mobilversionen? För då syns inte bildspel. Jag samlade på broscher och pins förut. Har runt 300st men vet inte vad jag ska göra med dom nu :p

Maria
0

#35 Ja det stämmer.  Jag tror mig minnas att jag varit med om det flera gånger nu när du säger det.

/Maria

JMW
0

#33 Otrolig fina bilar!

[PeterTM]
2

Den här har jag suktat efter länge, men jag har inte kunnat köpa den för att den är så dyr. Nu lyckades jag vinna den på Ebayauktion för halva normalpriset. Opel Kapitän årsmodell 1956.

Maria
0

#37 Oj den var snygg. Varför skiljer priserna så? Beror det på bilmodellen, efterfrågan eller hur många exemplar som är tillverkade?

/Maria

JMW
0

#38 Fantastiska bilar du har. De ser så verkliga ut, om du förstår.

[PeterTM]
1

#39 Framför allt handlar det om hur omfattande serier som tillverkas, men i vissa fall också vilken tillverkare det handlar om. Vissa är till stora delar handbyggda och då blir de riktigt dyra. Detaljrikedomen och exaktheten i utförandet har också stor betydelse för priset.

Den här Saaben "djungeltrumman/trubbnosen, Saab 96 tvåtakt 1963 tillverkades i bara 240 exemplar för världsmarknaden, så den kostar 2700 kr…

Maria
0

#41 Aha. Tack så mycket.

/Maria

[PeterTM]
1

… medan den här, Saab 96 V4 1971 tillverkades i 10 000 ex, så den kostar 500 kr.

tlover
3

En del av min fantomentidnings samling

l'm back

Maria
0

Wow. Är allt det där tidningar?

/Maria

tlover
0

#45 Ja, men det är inte alla då jag har inte hunnit nörda ner mig på ett tag så jag har några "osorterade" (jag skriver ner vilka jag har på ett word dokument, sätter en plastpåse runt de äldsta och sorterar dom i ordning. Gör jag det inte så köper jag hem dubletter)

l'm back

[HoneyTorbjörn]
1

Jag samlar på nagellack och pennor

[PeterTM]
4

Chrysler 300B 1956 års modell 🙂

Åsa S
0

Har väl lite kokböcker och trädgårdsböcker som kanske är något fler än vad de flesta har men samlar vet inte det jag om det räknas som det. Min man samlar på allt så det finns inte så mycket plats här hemma han har både modelltåg, modellbilar, delar av tåg, skyltar från forna Östtyskland, biblar och andra religiösa saker etc. så han samlar för oss båda.