Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 1386 ggr
Maria
0

Husdjur

Vi har pratat om husdjur förr men vi har en del nya medlemmar så frågan kanske kan vara aktuell igen.

Har nu husdjur?  Berätta gärna om era djur som ni har eller har haft.

Eller djur som ni kanske önskar er.🙂

/Maria

[Wijnja]
0

Jag har marsvin

Maria
0

#1 Har du haft det länge?

/Maria

JMW
0

När jag och maken träffades hade jag en  hund. Sedan skaffade vi en till och efter ytterligare några år ännu en. I många år hade vi tre hundar i huset. Sen så fick den äldsta somna in och några år senare den näst äldsta. De blev båda två 12 år. Nu har vi bara Elsa kvar och hon blir 12 i mars. Elsa är labrador och de andra två var blandisar i ungefär samma storlek.

Det blir nog ingen mer hund sedan. Tror jag.

[Rhonda]
0

Har alltid haft katter o när jag växte upp i Australien hade vi alltid hund.

En av hundarna vi hade var en Irländsk setter o när mamma inte kunde hitta mig (jag var 2-3 år) låg jag o sov i hundkojan med hunden.

Kirnzy
0

Jag har 4 undulater, 2 katter, en hund, en sköldpadda, fiskar, insekter och snäckor :)

Jag hade en katt som gick bort i somras och ingen av de andra djuren kommer någonsin vara nära lika underbar som henne. Hon var gosig, snäll, stor och fluffig, lyssnade på allt, helt underbar ❤️

Har haft ett antal hamstrar och hästar, mer hundar och katter också. 

Skulle nog vilja ha alla djur men tyvärr är det inte möjligt.. 😊

[Wijnja]
0

Började hållas med marsvin 2014 har inte hållit på så länge

Maria
0

Mitt första djur som jag fick kalla för mitt var en bondkatt på landet där vi hyrde om somrarna. Han hette Måns och det visade sig att han fick kattungar varje sommar😃

Sedan så blev det hamstrar och undulater.

När jag var 12 år så fick jag Bambi. En långhårig dvärgtax som var med mig ända tills sonen var liten.

Som vuxen har vår familj haft fiskar, vandrande pinnar, hund, katt och fler hamstrar.

Idag har vi två katter.

/Maria

Fransu
0

Jag har alltid älskat djur och tjatade hål i huvudet på mina föräldrar om alla möjliga djur när jag var liten. Förutom hundar som jag haft större delen av livet så har jag haft kaniner, katter, vandrande pinnar och hamster.

Numera har jag två hundar och tre ormar. Jag hade väldigt gärna haft en eller två katter också, men jag blev tyvärr allergisk mot pälsdjur när jag var 30 år. Och katter är dom jag reagerar på starkast. Fällfria hundar som vi har känner jag inte av alls.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Maleficum
0

Just nu har jag fem akvarium igång (minsta är 45liter och de tre största är över 200liter) med diverse fiskar, räkor och snäckor av okänt antal (flera hundra skulle jag gissa på :P). Har haft fisk sen innan jag föddes och det har alltid funnits minst ett akvarium i hemmet (de har en förmåga att föröka sig av någon anledning :P).

Sen har jag tre fåglar, en skrattduva som är min egna uppfödning som flyttat hem till mig igen då hans ägare inte längre kunde behålla honom och två kanariefåglar (varav en av den ovanliga rasen parisian frill). Har haft fåglar av olika arter sedan jag var ca tolv år gammal, fött upp zebrafinkar, undulater, kinesisk dvärgvaktel och skrattduvor.

Min absoluta skatt är min blinda angorakanin som är ca 3,5 år gammal och snart varit helt blind i 3 år. Har haft kaniner i 17 år och det börja med att jag övertog en överaggressiv dvärgvädur från mina kusiner (han högg utan att släppa taket så de våga inte hålla på med honom). Därefter har jag alltid haft angoror och har fött upp två kullar tidigare. 

Utöver det har jag, tillsammans med mamma, en 13 årig labrador. Hon bor främst hos mina föräldrar sen jag flytta hemifrån. Hade fram tills 30 april en inneboende liten vovve som skulle ha blivit 15 år i höstas. Han bodde hos mig under sina 3 sista år då hans matte fått småbarn vilket han inte trivdes med. Brukar agera hundvakt åt min mosters hund (som är son till min inneboende hund) samt ett antal andra hundar.

Som projekt på gymnasiet hade vi uppfödning av dvärghamstrar och en av dessa stannade senare livet ut hos mig. Min bror hade råtta när vi båda bodde hemma.

Säger oftast inte nej till att vara djurvakt när det behövs och har, utöver hundar, vaktat bla marsvin, kaniner, katter och även min brors papegoja.

Som ni kanske förstår gillar jag djur ;) drömmen är att i framtiden även äga min egna häst, men skulle inte säga nej till att bo på gård med höns, kor och alpackor.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Scorpio97
0

Det är väl lite en tolkningsfråga för mig just nu. Jag bor i korridorsrum där husdjur är förbjudna så jag har inga djur här. Däremot har jag en katt som bor hos mamma, som jag hade tagit med mig om jag kunde. Målet är att få en riktig lägenhet så fort som möjligt så hon kan flytta med mig :) Tillsvidare får vi stå ut med att gosa en massa när jag är hem, även om det ger mig väldigt mycket skuldkänslor att lämna henne varje gång. Tyvärr kommer det förmodligen dröja något år innan jag får en riktig lägenhet. 

Mamma har två till katter, en äldre honkatt samt brorsan till min katt. Hon har även en blandras-tik :) Tidigare har jag  haft totalt sex stycken hamstrar i olika omgångar. Ibland saknar jag att ha hamster, men just nu får jag som sagt inte ha husdjur och om jag får en lägenhet och kan ta med mig katten så vill jag att hon ska kunna ha så mycket utrymme som möjligt. Smådjur känns därför inte lämpligt just nu. 

Sen finns det massor av djur jag skulle vilja ha, bland annat akvariefiskar. Men det får bli någon gång i framtiden :) Katt vet jag inte om jag kan leva utan faktiskt.

//Jessie

[Wijnja]
0

Har några marsvin vill ha andra djur sen ska alltid ha marsvin

[PeterTM]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är ingen färsking här, men kanske kan få yttra mig ändå? Jag är uppväxt på landet och det ha alltid funnits djur. Jag har dessutom alltid haft ett stort intresse av flora och fauna, så jag har nog haft det mesta i djurväg man kan ha inom lagens råmärken i Sverige, utom hästar, det var brorsan som hade såna. 

Annars har jag haft allt från skalbaggar och spindeldjur, blötdjur, fiskar, groddjur, reptiler, fåglar, smågnagare av alla de slag, kaniner, hund och katt, grisar, getter, får, biffkor. Just nu finns här hemma två katter, ett dussintal akvariefiskar och runt ett dussin kungssnokar. 🙂

[Tuulikki]
0

När jag var liten hade vi 4 sköldpaddor (samtidigt). Jag hade fiskar ett kort tag också.

År 2012, när jag var 16 år, adopterade jag en liten blandrasvovve som heter Kimi. Han fyller 10 år imorgon🥳
I februari 2015 flyttade jag och sambon ihop och då adopterade jag en katt. Det är snart 3 år sen❤️ Hon är född 2013.

Sambons mamma och bror har en hund, Molly. Hon bor här någon vecka då och då så jag kallar henne för min bonushund. Hon är född 2011 och är en retrieverblandis. 28kg svansviftande glädje i helsvart förpackning😃

worst
0

Jag är uppfödd med hundar av alla storlekar. När jag flyttade hemifrån blev det nymfparakit och efter det undulater. Några år efter dom så skaffade jag två hemlösa katter som innekatter, vilket den ena accepterade men inte den andra.  Som kattTV skaffade jag ett litet akvarium, men dom fiskarna var det mest synd om, så det avvecklade jag efter något år eller så…

Nu har jag varit djurfri i 8-10 år och lånar djur genom att vara djurvakt åt mina vänner. Jag flyttar hem till djuren när människorna åker på semester. Jag får miljöombyte och djuren mår bäst så, en win-win-situation!

flocken
0

Just nu bara 1 egen hund + 1 inneboende hund. 5 kaniner. Hade marsvin innan & då som mest 40 st. Avel, omplaceringar och utställning. Haft hästar, råttor, sköldpaddor, undulat, gerbil, katt fiskar. Jobbat med kor, grisar

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Lillyrod
0

Jag har i stort sett alltid haft djur. Katt, marsvin, kanin, häst, hund, kanin igen och sen marsvin som jag fortfarande har. Akvariefiskar har funnits med sen jag var 10 år. Idag har jag 4 kar igång och 2 marsvin 🙂

Karmatarerskanise
0

Jag har haft ökenråttor, marsvin, sköldpaddor, salamandrar, hundar, råttor och nu katt.

Maleficum
0

#17 åh, ökenråttor! Hur kan jag ha glömt dem! Hade några jag fick överta av min kompis.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Leifsdotra]
0

Fick aldrig ha djur som barn, men skaffade katt direkt när jag flyttat hemifrån. Nu har jag 1 katt, 2 hundar, 2 hästar, 13 höns (varav 2 tuppar), 13 får och ett gäng kaniner 😇

Fridaaaa
2

Just nu bor här: 
2 hundar: Roxy och Happy. Roxy är papillon/puff och Happy är kines2 katter: Freya och  Findus. Båda är huskatter

2 chinchillor: Dragon och Shifu (han ska dock byta namn)
5 kaniner: Enya (dvärgvädur), Gizmo (dvärgvädur rex), Messi (dvärgvädur), Hailey(dvärgvädur) och Trollet (hermelin)

Findus och Freya :)

Haft många djur genom åren :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[HundochKatt]
0

Jag har 3 hundar och en katt för närvarande. Men haft en massa hundar (8 som mest samtidigt) och katter, marsvin, undulater, nymfparakiter, kaniner.

Får och ett 100 tal höns + kycklingar är väl inte riktigt husdjur men djur jag haft genom åren.

[Wijnja]
0

Jo man kan ha kycklingar som husdjur

Maria
0

Det beror väl helt och hållet på hur man definierar ordet husdjur.

/Maria

[PeterTM]
1

Jag kan nog tycka att ordet "husdjur" är aningen missvisande, kanske det bara borde heta "Har du djur", eftersom det inte är särskilt många av de djur folk har som verkligen är husdjur, dvs djur som bor i samma utrymme man själv bor i.

Jag har ju både snokar och akvariefiskar, men de har sina egna bostäder, bara katterna är egentliga husdjur som delar mitt och övriga familjemedlemmars utrymme.

Fridaaaa
0

#24 Dina fiskar och snokar är husdjur dem också :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[PeterTM]
0

#25 På sätt och vis, men jag brukar hänföra dem till kategorin "intressedjur" 🙂