Krukväxter
Har ni mycket växter hemma inomhus?
Har ni några favoriter? Är ni bra på att sköta dessa osv?
Spännande att höra hur ni har det med växtligheten😉
/Maria

En, om inte guldregnet gått i dvala, i så fall två. Jag är närmast expert på att missköta dom, glömmer bort att vattna och bryr mig inte särskilt om jag kommer på att jag missat. Den enda som överlever är Monsteran en tuff växt!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Jag har alltid haft mycket växer, är en sådan där blomgalning som ska driva upp mycket själv. Har fullt med frösådda klockmalvor Driver upp blyblomma vit just nu o har en blå sådan.
Har 4st pelargoner (3 namnsorters plus den från mammas trädgård i Australien). Har behövt verkligen ta mig i kragen när det gäller pelargoner 😃
Orkidéer bryr jag mig inte om. Kaktusar o succulenter har jag haft massor av förr i tiden, på 70- 80- o 90-talen.
Har väl en 7-8 stycken i köket, sen bara 2 kaktusar i övrigt. Växter och min katt går inte riktigt ihop, hon river ner dem och det ligger jord och kruka och växt över hela golvet. 😂Kaktusarna får vara ifred och till köket är det stängt.
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Mängder av orkidéer. O några kaktusar i olika modeller. Är de enda växter jag lyckas hålla levande & som blommar om o om igen. Har några paprika plantor o något annat vi fått. Den äldsta växten köpte jag för snart 13 år sedan i vårt första gemensamma boende
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag har ett gäng elefantöron, en garderobsblomma, en kaffeplanta, någon typ av suckulent jag inte vet namnet på och en saintpaulia (stickling, som jag hoppas tar sig). Inte så mycket krukväxter med andra ord. Vill ha fler. Jag måste ha lättskötta växter då jag inte är så duktig med skötseln.
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Jag har tidigare varit en odlare av rang, hade mer än 100 krukväxter och många av dem från golv till tak, men numera, egentligen sedan jag började med dialysbehandlingen för drygt 27 år sedan, orkar jag inte engagera mig i det. Jag har två växter, en Ginkgo biloba och en palmaralia. Frugan har en massa pelargoner.
Jag har massor. Växter i alla fönster och även på vägg och golv. Jag måste ha det för det är liksom en del av det som gör hemmet tycker jag. Maken brukar kalla det djungel ibland. Så många som 100 har jag inte men en gissning är att det är runt 50 stycken. Dock inte en endaste kaktus. 😉
Har väl inte någon speciell favorit men en Benjaminfikus som nu nästan nått taket är mig kär. Det är en av de växter jag haft längst. Har också en Monstera som nått taket och nu växer vidare längs med taket. Kan tillägga att vi har "bara" 2 meter i takhöjd.
Har inga växter. Saknar gröna fingrar totalt, och skulle förmodligen behöva en lista på när och exakt hur mycket (i dl eller lämpligt mått) jag ska vattna för att dom ska överleva. Jag har funderat på att köpa någon snygg plastblomma istället.
Mamma har däremot väldigt mycket växter, bland annat pelargonier, klöver och en fikus. Jag fick någon liten planta av henne som skulle vara "omöjlig att döda", men det visade sig vara fel…
//Jessie
#7 Mina favoriter var hibiscusar och klockmalvor, de blev riktiga träd och jag fick kapa ner dem varje höst. Frugan vill ha små växter med mycket blommor, men jag klippte bort blomknopparna tills växten gick i taket, då fick den blomma.
Jag hade en uråldrig hibiscus från min farmor, en enkel mörkröd som hon köpte till sitt första egna hem på 30-talet. Klockmalvorna hade jag många av, röd, gul, blå och rosa, alla gick i tak, men den gula växte starkast. Jag hade också en mönjelilja från min farmor. När den var 50 år gammal, började den att blomma.
Jag minns att morsan hade en gammal Hibiskus som hade en stam som ett litet träd. Jag har aldrig lyckats hålla liv i en Hibiskus mer än max ett år😃
Jag/vi har alltid haft mycket krukväxxter inne men numera ganska sparsamt då lille loppan Lakritz är en riktig grävmaskin.
/Maria
Har fönstren fulla men har tyvärr inget större intresse att sköta dem. Antingen får de för mycket vatten eller för lite, särskilt nu under vinterhalvåret så torkar de snabbt eftersom elementen är under fönstren.
De allra flesta är gröna växter som svärmors tunga, gullrankor, ampelliljor, yuccapalmer och någon annan högväxande sak.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag köper ibland en pytteliten våreld/höstglöd men de dör tyvärr rätt fort när de hamnat hemma hos mig😟
Jag har 2 vaser i lägenheten jag lyckats hitta riktigt fina fejkblommor till. En med vita rosor och en med blålila hortensia🙂

Jag har fönsterbrädorna fulla med olika sorters pelargoner, kanske 20 olika, mest dvärgar och miniatyrer, då får jag plats med desto fler!!! 😉
Har väldigt lite växter :P Mina dör hela tiden så har gett upp! Haha! Har 2 orkideer det är typ allt haha
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hemma hos mig är det prydnadssaker i fönstren istället för blommor. Totalt urusel på att hålla växter vid liv tyvärr 😕
Rent allmänt är det nog så att de flesta hem numera har olämpligt klimat för gröna växter, för varmt och alldeles för låg luftfuktighet. Växterna behöver vila under den mörka årstiden, så egentligen behöver man ett ouppvärmt rum eller en vinterträdgårdsaltan för att de ska trivas bra. Jag menar att det nog i de flesta fall är förutsättningarna snarare än ägarna som brister.
I en modern lägenhet kan det vara 30% RH (relativ luftfuktighet), vilket motsvarar vad det är i centrala Sahara och bara i Antarktis kan det bli torrare luft. Växter vill ha varmt om fötterna, men kallt om huvudet, något som är omöjligt med element under fönsterbrädorna.
#16. Fast mina har en ventil över sig också men antar att det drar ifrån dem, så det är inte bra det heller!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#5 Får vi se din succulent så kanske vi kan räkna ut vad det är för något.
#12 Våreld/höstglöd behöver inte mycket vatten eftersom de har köttiga blad.
Min gubbe kom hem med en häromveckan som inte fick vatten förrän efter 2 veckor.
#20 Försök att inte håll mobilen på högkant utan liggande så att säga. Då blir det rätt.
/Maria
#22 Paradisträd
Tack för tipset Maria! 🙂
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Har runt 20 st :)
#22 Tack! Nu kan jag googla och se hur jag ska ta hand om den på bästa sätt. Den verkar rätt tålig eftersom jag haft den i 2-3 år och den fortfarande är vid liv. 🙂
#22 Den där brukar jag kalla för Crassula, det finns många olika, jag gillar dem med mindre blad bäst, de går att forma så att de verkligen serut som små träd.
#28 Tycker att dem ser som tomtenissar som ska attackera 😎Du har väl varit snäll i år?
#27 Jag googlade Crassula och oj vilka fina små träd det fanns. Fräcka! 🙂
#27 Vilken vacker Hoya.
/Maria
Vi har mycket växter hemma. Är inte alltid bra på att komma ihåg att vattna dem, så det är lite mer lättskötta växter. Succulenter, palmer, en orkide, aloe vera, palmer, ampelliljor och bambu (vilken jag har varit när att döda några gåner…). Jag gillar grönbladiga växter, så det passar bra🙂
Jag brukar i alla fall se till att plantera om och duscha dem en gång om året🤪
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik