Ert yrke.
Jag kan undra hur ni bestämde er för ert yrke? Visste ni från början vad ni ville jobba med eller var vägen väldigt krokig? Ni kanske inte vet ännu? Eller var det bara en slump?
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag vet fortfarande inte vad jag vill bli när jag blir stor. 😎 Skämt åsido, jag är "gammal" och sjukpensionär idag.
Men ja, mitt yrkesval var egentligen inte vad jag ville göra, utan jag slussades åt det hållet av arbetsförmedlingen för på den tiden (-80 talet) var arbetslösheten enormt stor. Var och varannan var ju arbetslös. Hur som helst så utbildade jag mig till Barnskötare.
Men vad jag ville bli var apotekstekniker (det hette så på den tiden men vet inte vad det är idag?), men också kontorist yrket trivdes jag väldigt bra med den tid jag jobbade som det.
Har också haft eget företag en period i mitt liv, men var tvungen att lägga ner det pga hälsoskäl.
Jag är egenföretagare. Driver hunddagis o pensionat i hemmiljö. Haft öppet i 3 år. Jag hoppade av skolan efter halva 8: an. Började utbilda mig till svetsare. Något jag älskade. Varit på många olika ställen som praktikant. Bla Kalmar travet, inom företag som gjorde skyltar, dekaler, tryck på kläder osv. Min far fick in mig på ett metall & sandgjuteri. Var en av få kvinnor som någonsin gjutit i metall på det företaget. Varmt & slitsamt. Men så blev jag sjuk.. blev sämre & sämre. Tillslut blev jag av med min heltid o jobbade halvtid & klarade inte av det heller. Min man som jag träffade på jobbet fick tillslut försörja hela familjen själv & jag kände att jag måste göra något. Då hittade jag en distans utb & är nu diplomerad hunddagis & hundpensionats föreståndare med godkänd 1a hjälpen. Slitsamt men detta passar mig
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Jag har inget yrke så jag har inte heller bestämt något. Har jobbat med lite av varje. Läste visserligen ekonomisk linje en gång och trodde jag ville bli revisor. Fattar inte hur jag tänkte där.
Nu har jag de senaste 7-8 åren jobbat som konsulent. Började med lösgodisplock men har nu senaste två åren jobbat i butik med upplock av bröd. Ska dock sluta till årsskiftet. Har parallellt med detta haft eget företag de senaste 27 åren.
Har varit trädgårdslärare men nu sitter jag i ledningsgruppen för en systembolagsbutik i Stockholm.
För mig blev vårdjobbet en slump. Jag sökte extrajobb när sonen var liten och fick ett kort vikariat. Det kunde lika gärna varit en skoaffär haha😃
Jag var bara ute efter en lön men på den vägen är det.
/Maria
Jag har väl vunnit tävlingen att slajda in på ett bananskal. fabriksarbetare, sen butik - chark, grönt, kassa, livs. Taxitelefonist, taxiextrachaffis, städjobb - ett antal bättre o sämre ställen. Saab, pizzabagare, pizzautkörare, jobbat på Rasta - hela 11 pass innan det var dags för DHL paketgods-körning, fick 2 rejäla ryggskott och blev utskälld av 2 olika läkare, sökte annat och blev tillslut tågklarerare (stins) och där e jag nu. =)
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Jag har jobbat inom affär , med Frukt o Grönt, kassa medhjälp , Chark , varuplock . Sen började jag inom Caf’e o Restaurang branschen , Har varit på flera olika Cafen , Nu går jag en utbildning som kock/ kallskänka på 1 år. Det är teori och praktik . Det är skoj , det är nog det jag velat jobba med hela tiden , Jag tycker om att laga mat och baka .
HH 🙂
Säger som #1, har ingen aning om vad jag vill bli när jag blir stor.
Behöver dock inte tänka på det heller eftersom jag är förtidspensionär sen många år tillbaka.
Hamnade på en fabrik, där jag gjorde lite av varje men det slutade med arbetsskada.
Har ingen aning om vad jag skulle velat jobba med.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag har varit sjukskriven sen studenten så jag har aldrig haft ett fast jobb att gå till dagligen. En liten dröm jag haft sen jag var 12 är att utbilda mig till nagelterapeut så det lär jag göra någon gång i framtiden.
Jag har arbetstränat i 2 olika butiker sen maj. I en sålde jag tomater och annat närodlat/-producerat. Nu är jag i en second hand-butik. Står mycket i kassan och älskar det! Att jobba i butik är verkligen något för mig har jag märkt.
Har starka funderingar på att utbilda mig till apotekstekniker när jag blir frisk nog att studera🙂

SYO-konsulenten sa teknisk linje, för han behövde fler tjejer i statistiken! OK, varför inte, tänkte jag. Så jag jobbade 25 år som kemitekniker innan jag blev förtidspensionär! Önskeyrke har dock alltid varit… arkeolog! 😎
Började med sommarjobb inom vården och blev kvar i närmare 10 år innan jag bestämde att jag ville prova nåt nytt när det blev svårare att fortsätta som outbildad vikarie inom vård (Tänk att man ens kunde vikariera i 10 år!)
Gick en datakurs och blev sedan erbjuden föräldraledighetsvikariat som handledare på den arbetsplatsen. Sen gick jag själv på föräldraledigt och efter det fick jag jobb på en statlig myndighet, där blev jag kvar i 9 år. Jobbade med handläggning och internutbildning för nyanställda i de datasystem man använder inom myndigheten samt e-tjänster till medborgare bl a. Man centraliserade och jag fick längre till jobbet så därför började jag se mig om efter annat och fick ett jobb som handläggare/teamleader/systemansvarig inom den kommun jag jobbar i nu. Sedan 3 år tillbaka jobbar jag som ansvarig för ett system med ca 350 användare inom kommunen. Sköter systemadmninistration, support, utbildning och liknande bl a.
Och så är jag vice VD för vårt lilla företag på hemmaplan med inriktning mot lantbruksdjur.
Har fortfarande inte utbildat mig till djursjukvårdare som varit mitt drömjobb i många år.
Jobbar på kontor som administratör och det var nog en slump att det blev så. När jag gick ut gymnasiet -94 så var det svårt att få jobb men jag lyckades bli anställd som konsult och blev då "uthyrd" till olika företag inom området kontor på kortare och längre uppdrag. Har trivts med att vara administratör och har med åren hittat mina specialområden och har bl.a inriktiat mig på upphandling som också ingår i mitt nuvarande arbete.
Under skoltiden så visste jag inte alls vad jag ville bli, visste bara att jag inte ville plugga vidare utan jobba i stället. Tycker att tolv år i skolan räcker gott och studier på högre nivå har aldrig behövts för min del 🙂
/Christina
Jag har aldrig haft något yrke direkt eftersom mina sjukdomar satt krokben för alla studieplaner jag haft. Jag har jobbat i skogen, bygge, trädgårdsanläggning, livsmedelsindustri, dagligvaruhandel, chaufför, med tillverkning av bågskytteutrustning och som väktare.
Det sista jobbet jag hade när njurarna gav upp 1989 var att köra ut matvaror till gamla som inte klarade att handla själva och till hem för utvecklingsstörda barn. Det var rätt kul för jag var alltid väntad och alla var glada och tacksamma för att jag kom med deras kassar 🙂
Jag tyckte det var jättesvårt att veta vad jag ville bli när jag "blev stor". Jag gick handel-och administrationsprogrammet på gymnasiet och fick direkt jobb i sportbutik efter jag tagit studenten. Där jobbade jag i några år. Jag har även jobbat med att montera bilar, vara provförare och numera jobbar jag på ett lager i en mekanisk verkstad. Mina uppgifter där är att skicka produkterna som tillverkas till kunder och även en del monteringsjobb.
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Jag är delvis egen företagare (egen tebutik, för ni som missat det 😉), vilket jag ville redan 10 år innan jag startade (tonåren).
Det tog länge innan jag vågade ta steget.
Jag utbildade mig däremot inte i gymnasiet då jag kom på vad jag ville bli i ettan på gymnasiet.
Jag har också just fått ett deltidsjobb som jag fick efter att letat på arbetsförmedlingens hemsida. Det är inget jag drömt om men jag tror det kompletterar mitt egna företag bra och dom verkar supertrevliga dom andra som jobbar där (då jag driver mitt egna företag själv så är det väldigt efterlängtat, iallafall tills alla på iFokus börjar handla sitt te hos mig så jag har råd att öppna en fysisk butik också 😎)
l'm back
Ville jobba med matlagning redan när jag gick o grundskolan och det blev utbildningen. Det är bland annat det jag jobbat med. Just nu jobbar jag inte.