Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 402 ggr
Maria
0

Barnböcker

Jag växte upp i ett hem utan särskilt mycket litteratur eller läsande. Mamma läste dock för mig ur två böcker vi hade och det var "Pelles nya kläder" och "Hattstugan av Elsa Beskow.

Minns ni några barnböcker?

/Maria

Fridaaaa
0

Jag hade mycket disneyböcker av olika slag :)
Men även tex "Den lilla lilla gumman i det lilla lilla huset" hehe :)

Lyssnade mycket på ljudböcker med på band, hade en "väska" som fanns då där man fick med massa band med olika sagor, mest disney :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Scorpio97
0

Jag kommer från ett hem med mycket böcker. Min mamma läste mycket för mig och mina syskon, och jag tror det åtminstone bidrog till att vi alla fyra började läsa tidigt och än idag gillar böcker.
Serien om Vitnos var nog min stora favorit, och en av få barnböcker jag minns bra än idag. Tror det var några av dom första böckerna jag läste själv dessutom, även om jag minns att mamma läste dom för mig också.

Sen hade vi någon bok med olika rim i som jag inte minns namnet på, men bland annat "icke picke pö, bodde på en ö…" var med. Några andra jag minns är Disney-böcker, Mamma Mu, Pettson & Findus, Teskedsgumman, Lassemajas detektivbyrå, Fem-böckerna och lite sådär. Blev lite blandad ålder där tror jag dock, vet faktiskt inte vilka jag har läst själv och vilka mamma läste för mig, haha :)

//Jessie

[PeterTM]
0

Hos oss fanns många av Elsa Beskows sagoböcker, som Tomtebobarnen, Olles skidfärd, Solägget, Puttes äventyr i blåbärsskogen, Pelles nya kläder, Sagan om den lilla lilla gumman, Tant brun, tant grön och tant gredelin, Hattstugan och några till.

Tarotstollan
0

Kan inte minnas några böcker innan jag hade börjat skolan och kunde läsa själv. Då köpte mamma böcker till oss, min syster och mig och sen kunde vi läsa själva. Fast självklart hade vi fått sagor upplästa för oss, så kanske det fanns böcker utan att jag minns det!
Kommer ihåg att jag hittade "Onkel Toms stuga" när jag var i 9-årsåldern (tror jag) men den tog mormor ifrån mig och sa att den fick jag inte läsa då.
Hittade den igen några år senare och fattade inte mycket av den då heller och det kanske var tur det! Jag har ju läst den sedan dess och förstår ju varför mormor tog den ifrån mig vid så unga år.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
0

De enda böcker jag minns att mina föräldrar läste för min bror och mig var på danska. Den ena har jag för mig hette Heidi, men den andra minns jag inte alls namnet på. Vi fick dem i julklapp av våra danska vänner, så mina föräldrar turades om att läsa högt, samtidigt som de översatte till svenska. Minns att det var jättemysigt, eftersom vi samtidigt tände (de levande) ljusen i granen och åt julgodis. 🙂

De läste säkert andra böcker också för oss, men dem minns jag inte. Eftersom jag lärde mig läsa när jag var drygt 3,5 år gammal så läste jag själv böckerna från och med då. Var stamgäst på byns bibliotek och läste i princip alla barn-/ungdomsböcker de hade (vilket inte var jättemånga) både en och två gånger. Om böckerna var riktigt bra så läste jag dem 3-4 gånger.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Leifsdotra]
0

Vi lånade mycket böcker på bibblan när jag var barn, så det är många böcker som passerat i mitt liv. I mellanstadiet läste jag bl a Katitzi-serien och hästböcker. När jag var yngre samlade vi på disneyböcker som gavs ut från Hemmets Journal och dem har jag kvar och har läst för mina barn. Emil i Lönneberga läste mamma för mig, och säkert mycket annat 🙂

Hemma hos min mormor och morfar fanns "Min skattkammare" och de böckerna älskade jag att läsa när jag var där! Min moster läste också gärna ur dem för mig innan jag kunde läsa själv.

JMW
0

Jag blir så imponerad av att ni minns böcker från när ni var små. Jag minns absolut ingenting. De första barnböcker jag har minne av är böckerna jag läste för mina barn.

Åsa S
0

Oj hemma hos oss läste vi massor min mormor var bibliotekarie och hade en massa böcker hemma + böcker var sånt man fick i julklapp och liknande. Minns en massa böcker Petter och hans 4 getter, Lille svarte sambo, Lilla Mamma, rövarna i kamomilla stad, Klas klättermus, Anders nästan 4 år, Piplarssons, Lilla loffan och tjocka poffan, emma och totte böckerna, alla Astrid lindgrens böcker, barbapappa, babar, bröderna grimms sagor, HC Andersens sagor + många många fler.

[PeterTM]
0

Jag minns att det fanns bilderböcker som hade hård kartong i fram- och baksida med guldrygg. Ibland var det Disney i dem, men lika ofta andra sagor i korthet, för böckerna var ganska tunna, kanske 15-20 sidor bara, kvadratiska runt 22 x 22 cm eller nåt sånt. 

Min mormor läste dem för mig när jag var 4-5 år och hon hade samlat på sig ganska många. Min mormor räddade sannolikt min mentala hälsa genom sin kärlek och sina insatser för mig, min föräldrar var helt känslostörda på gränsen till rubbade utan att för den skull vara dumma i huvudet.