Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 777 ggr
Mooniq
3

Resemål -Prag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Förra året var jag o min Särbo i Prag. En helt underbar stad. Det var första gången jag flög och jag uppskattade det inte alls. Jag älskar att ha mina fötter på moder jord. Det vet jag nu 😮

Om någon funderar på resmål så slår jag ett slag för Prag. Härlig stad, jättegod mat - mycket husmans-stuk med vällagat och långkok. Många sevärdheter, en mängd kyrkor. Borgen är otrolig uppe på berget och strax bredvid finns ett otroligt fint bibliotek från 1600-talet. Kolla Bibliotekstaket på ena kortet.

Många egna öl-bryggerier och det trevligaste hittade vi uppepå berget där de hade gjort en restaurang nere i berget - utrymmena var förr förvaring för öl och vinkaggar. Det finns mycket smycken att köpa -  Bärnsten och Granater förekommer mest då det strax norr om Prag finns en Granatgruva.

På ena kortet är det vetebröd som eldas över kol, sen drar de av vetebrödskolvarna och skär dem i bitar, fyller med chokladsås och rullar i socker - farligt goda!

Vi skulle kolla in en park och skylten utanför fick oss att skratta - man FÅR inte ta med sig vapen, bara så ni vet 😃

Jag vill se mer av Europas äldre städer men nästa gång blir det tåg 🙂☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Loris M
1

Håller med, Prag är underbar! Vi var där för två år sedan men funderar på att åka tillbaka snart igen för det finns så mycket mer att se som vi inte hann med den gången. 

Roligt det där med vapen! 😃

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

Loris M
0

Här skrev jag om vår resa till Prag på en annan sajt. Med några bilder. 

http://resor.ifokus.se/articles/4d716c7eb9cb46222107d63d-prag-en-perfekt-turiststad?participating-1#26

(Vet inte om det är okej att länka till andra sajter så jag chansar 🙂)

Loris M
0

#0 Såg ni Kafka museet och Black Theatre? Det är något som jag skulle vilja se nästa gång.

Mooniq
0

#3 de såg vi inte, men vi var inne ett tortyrmuseum, precis vid Karlsbron. Obehagligt som människan kan tillfoga smärta 😕

Loris M
1

#4 Usch, vad otäckt. 😕 Det såg inte vi. 

Kafka museet ligger nedanför Karlsbron, till höger om man kommer från Staro mesto. Och Black Theatre passerade vi på vägen till Karlsbron (eller om det var när vi gått över, kommer inte riktigt ihåg) i en av de små trånga, gator.

Maria
1

Vilka fina bilder. Jag gillar biblioteket.🙂 Prag skulle jag också vilja besöka.

Jag kommer ihåg en TV-serie med en härlig signaturmelodi från 70-talet som hette "Syndare i Prag" Någon som minns?

/Maria

[[eskils_]]
0

Är det fortfarande rökning tillåten på restaurangerna i Prag?

aggeelin
0

Jag tror det. Är det något land som infört förbud mot rökning ute på restaurang? Sverige är förhoppningsvis på gång.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Mooniq
0

#7 vad vi kan komma ihåg så var det inte tillåtet överallt, utan vissa delar av restaurangerna. jag är icke-rökare och berördes inte av röken alls vad jag kommer ihåg - och jag gillar inte rök så det hade jag kommit ihåg 🙂

aggeelin
1

Det utvecklas fort. Jag var där -14 och då röktes det mycket. Jag hade svårt med rök och vill slippa den.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet