Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 661 ggr
Maria
0

De/dem

Jag har alltid haft full koll på när man ska använda de eller dem.

Numera så känns det som det är mer regel än undantag att skriva fel😉

Detta har för min del inneburit att jag ibland blir tveksam. Man läser så mycket fel att det på något sätt har blivit en sanning om ni förstår vad jag menar.

Någon annan som känner likadant?

/Maria

Sommarek
4

Inte tveksam, men jag måste säga att de stör mig något oerhört. Oss som vet skillnaden retar vi på ni som inte kan, om oss säger så.  ;)   Tycker mest det ser barnsligt och omoget ut, om jag ska vara ärlig.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Dioramabyggare
0

Jag använder av olika orsaker aldrig ordet "dem". Utom nu 😉😇

Maria
0

#2 Skriver du "dom" genomgående då?

/Maria

JMW
2

#0 Jag hade kunnat skriva det där inlägget själv. Känner precis som du Maria. 

Det värsta är ju att man läser de/dem användas fel i redaktionellt material. Det stör mig något så otroligt. Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att skriva rätt. Jag gör det naturligt och liksom "ser" när det är fel.

Dessvärre är nog detta något vi får acceptera och leva med. Fast det är svårt.

Maria
0

#4 Så skönt att inte vara ensam😉

/Maria

Sommarek
1

#4 Jag gör likadant; ögat fångar felen utan att jag bestämt mig för att göra det. Somliga tror att jag letar fel, men nej - de står helt enkelt bara ut för min del.

Totum
3

Det är skrämmande att inte människor vet skillnad på när de ska skriva de eller dem. Har t.om sett ihur orden används fel i dagstidningar och förtroendevalda i kommun och landsting skriver de och dem lite som det passar för stunden. Politiker som skriver alla möjliga handlingar borde väl kunna ordentlig svenska?!

[memoirsofaclone]
0

Jag visste inte hur man skulle använda de/dem för ett år sedan, men efter en svenskalektion i grammatik där vi gick igen det så sitter det fortfarande. Inte alls svårt. De/Dem behövs också för att undvika missförstånd i text. T ex  ''De går hem till dem'' låter bättre än ''dom går hem till dom''. Det behövs liksom två olika ord. Förstår inte hur de som vill ersätta allt med ''dom'' tänker.

Dock tror jag faktiskt aldrig att jag sett någon använda de och dem på fel ställen, i alla fall inte så ofta. De som faktiskt använde de/dem istället för ''dom'' brukar ha bättre koll allmänt verkar det som.

Huygens
1

Använder alltid "dom". Och när det är oklart byter jag till substantiv, t ex ledamöterna, spelarna, arbetarna.

[Leifsdotra]
2

Jag håller helt med #6, blicken dras till felen utan att jag kan rå för det. 

Det gäller alla möjliga språkfel i en text, och stör min läsning så att jag ofta får läsa om igen om texten innehåller många felaktigheter. Första gången hakar jag bara upp mig på felen, andra gången kan jag ta till mig innehållet.

Dioramabyggare
0

#3:  Nej, aldrig "dom", heller; enbart "de".

Maria
1

#11 Men då blir det ju fel🤔

/Maria

[[eskils_]]
1

Håller med om att det är trist att det slarvas så mycket med språket nuförtiden. Inte ens SVT klarar tydligen de/dem:

"Två av de är minderåriga och kommer efter utredningen bli ett fall för sociala myndigheter."

[Leifsdotra]
2

Det är ju egentligen ganska enkelt, vi och de som har 2 bokstäver hör ihop, oss och dem, som har 3 bokstäver hör ihop.

Maria
0

Vad jag menade med denna tråden var inte att beklaga beteendet som sådant utan snarare att det har påverkat mig själv så att jag numera inte lika självklart ser felen.😉

/Maria

[PeterTM]
2

Jag har ju jobbat med textredigering i snart 30 år och är förstås lite miljöskadad av det, så för mig lyser såna fel som neon. Det underliga är att äldre personer som jag själv, tycks ha tappat bort kunskapen som de absolut fick i skolan och man fick hela tiden öva på exempel som till exempel; "det här är löjor, de är små, så abborrarna äter dem".

Jag tycker att om man inte kan känna av när man ska använda de eller dem, bör man välja dom istället eftersom dom är en omskrivning för båda formerna, annars blir det som Maria säger, fel eftersom i exemplet ovan går det inte ur språksynpunkt att säga "så abborrarna äter de". Jag har läst här på sajten att en del påstår att de är riktigt duktiga på att skriva, men ändå alltid skriver fel i fallet med de och dem.

Nuförtiden är ju alla så lättkränkta, så säger man något om exempelvis en sådan sak som detta, får man oerhört otrevliga kommentarer inte bara från den man syftar på. Förr svarade man; "aha, okej, vad bra att du påpekar så jag slipper göra fel en annan gång". Samma sak gäller de förbannade särskrivningarna, jag ser hundra om dagen bara här på iFokus till och med i rubrikerna.

Maria
2

Haha, ja särskrivningar kan vara riktigt kul och förvirrande😃

/Maria

Sommarek
3

#16 Ja, gudarna förbjude att man säger att någon gör fel, så de kan lära sig. Nu är det personangrepp.  😂

Dioramabyggare
1

#16:3:

I skolan fick vi lära oss att "dom" är en "förfulning" av "dem", och att vi inte alls skulle lära oss använda det ordet.

[PeterTM]
0

#19 Jo men även om det inte är vackert, så är det ur språksynpunkt inte fel som det blir om man skriver som i mitt exempel i stycke två #16.

Maria
0

Jag minns från skolan att om vi inte visste vilken form vi skulle skriva så skulle vi välja talspråkets "dom" istället.

/Maria

[PeterTM]
0

Apropå hur man skriver så finns det en ändelse som alltid är felaktig, men som används i skrift av säkert 75 % av svenskarna. 

Det är när man lägger ett "s" uppepå en redan färdig ändelse, till exempel ; "han kom gåendes nerför … eller "hon kom släpandes på … Det där tillagda esset i "gåendes, släpandes" är talspråk och existerar inte i skrift eftersom det är meningslöst. Det heter ju "kom gående", och "kom släpande".

Maria
0

#22 Där hade jag nog gjort fel. Men när du förklarar så låter det ju alldeles logiskt😉

/Maria

Karmatarerskanise
3

Skriver oftast dom och det fick vi lära oss var ok när jag gick i skolan.  Så för mig är det inget fult och jag har full förståelse för att man har svårt för de och dem.

Katniss
0

#8 'dom' är ju talspråk. Säger väl själv så, just eftersom att det är talspråk. Men när man skriver bör det ju göras korrekt.

R.I.P. Anton 💔

Sjuttan
0

Jag har med "ålderns rätt" börjat skriva lite mera talspråk. Därför skriver jag ofta dom. Och dessutom språkfelet att börja en mening med och! :-) Bara för att jag vill och känns naturligt! Det stör mig inte att det stör andra! :-)

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Katniss
0

#26 det är väl dock ändå inte ett språkfel att starta en mening med 'och'. Man ska bara vara väldigt försiktig med det.

R.I.P. Anton 💔

JMW
0

#27 I så fall har det ändrats. När jag gick i skolan fick vi inte börja en mening med och. Jag förstår ju varför. 😉

Karmatarerskanise
0

Vi fick också lära oss att man inte börjar meningar med och.

Sjuttan
0

Känner i alla fall för att hoppa en del gamla regler, kanske just för att omgivningen älskar att tillrättavisa andra. Inte minst här I fokus! Har kanske blivit trotsig på gamla dar?!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.