Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 375 ggr
Maria
3

Goda gärningar

Jag är inte så aktiv själv på Facebook men jag läser ofta och ofta hittar man fantastiska inlägg om människor som gjort något extra för någon annan och jag blir ofta väldigt rörd och tårfylld, blödig som jag är😉

Men när man sedan tänker efter så måste det ju vara de själva som postat inläggen…

Om ni gör något extra för någon annan eller är så där snäll utöver det vanliga, berättar ni då det för andra?

Helt plötsligt så känns gärningen inte så genuin.

Hur tänker ni om sådana här inlägg?

/Maria

Soligajag1
1

Ja, , det finns ju dessa grupper på Facebook , , Vänliga Västerås, , ros & ris .

Men jag lägger inte upp nåt sånt . 

Jag gör mina goda gärningar som att Ta hand om min pappa då o då, idag ska jag gå till honom , , fika, spela kort o lösa korsord med honom. DET är min goda gärning.

Att bry sig om någon i din närhet eller i grannskapet är en god gärning tycker jag. visst berättar jag det . 

När jag jobbade i Cafet så kom det in en "gumma" som jag tycker är fantastisk , runt 90 år , gick ut så gott som varje dag med rullatorn, kom till Cafet på fika, gick hem. DÅ tog jag mig tid och satt vid henne , lyssnade på hennes berättelser och dagar hon hade hemma. DET är en mycket God Gärning!! 🙂

Det är denna person jag är ! Är en snäll människa som är omtänksam.

HH 🙂

Gurky
0

Fast när allt kommer omkring, gör inte människor alltid saker för sin egen skulle konstant?

Maria
0

#2 Jovisst mår man bra själv men jag reagerar bara på behovet av att tala om det för alla.

/Maria

Odd
0

Jag håller fullkomligt med dig, tycker också att det känns falskt när folk "skryter" om hur snälla de är och vilken god gärning de gjorde. Samtidigt kan jag tänka att det är kanske bra för samhället med en massa såna inlägg och historier, det sprider kanske på ett sätt goda gärningar när folk ser andra människors respons på handlingen och får dem att vilja agera på samma sätt. Men det skapar ju också en massa falsk godhet som människor gör bara för att få uppmärksamhet. Som, om man granskar dem lite närmare, kanske inte var en särskilt god gärning i grunden, bara på ytan. Sen är ju många av dessa historier bara "clickbait" för att öka en sidas trafik och höja deras status. (Clickbait kan t.ex vara artiklar med titlar som: "Hon hittade en kanin i källaren, du kan aldrig ana vad som hände därnäst…" D.v.s när nyheten bara är trams eftersom kaninen åt en morot, men titeln fick det att låta som något fruktansvärt dramatiskt) Så personligen tycker jag bara det är löjligt, goda gärningar ska existera i vardagen och inte vara så speciella att man måste sprida dem över social media. Men tyvärr så fungerar ju inte världen på det viset, alla vill bli omtyckta och få bekräftelse på allt de gör.

~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[PeterTM]
0

Jag tänker att äktheten i handlingen får sig en rejäl törn om postaren själv utförde handlingen. Då känns det som om personen gjorde den för att samla pluspoäng.

Om rapporteringen kommer ifrån någon mediakanal är det förstås annorlunda, men även där finns ju en gräns för vad jag tål vid, ofta blir det bara löjligt gråtmilt när handlingen som ska vara så fantastisk ändå är ganska självklar.

Maria
0

Ja det är ju skillnad om det är någon annan som uppmärksammar gärningen.

/Maria