Språk?
Jag kom att tänka på språk.🙂
Talar ni eller förstår flera språk?
/Maria
Åtta, än så länge (två hyfsat, de andra bra eller flytande). Skulle gärna lära mig flera. :)
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
Engelska, tyska och spanska har jag lärt mig i skolan (spanska på komvux) men det är sällan jag har anledning att använda något av dem. Engelska kommer ju naturligvis mest naturligt eftersom man hör det på tv mest hela tiden. Ibland kan jag titta länge på ett program innan jag inser att det inte finns text, så det får man väl anse att jag kan bra. De andra två språken kan jag numera bara på "turistnivå". Man tappar mycket om man inte använder eller ens hör språket ofta.
Kan enstaka ord och kan räkna till 20 på turkiska också. Fast det räknas ju inte som att jag kan språket alls egentligen 🙂
#2 Ja, man måste verkligen använda språket för att "fortsätta kunna" det. Jag har tur i och med att en av mina favoritmusikaler är på tyska, så det tappar jag inte lika lätt som några av de andra. Annars är det ju, som du säger, mest engelska man hör.
Jag är så imponerad av alla som är duktiga på språk. Själv är jag urkass.
Jag läste franska som i skolan och kan förstå en del men absolut inte prata.
Jag har även läst ryska och grekiska men har inga kunskaper bevarade alls.
Engelska däremot klarar jag bra.
/Maria
#4 Alla har sitt. Jag kan lära mig språk på ingen tid alls, men är usel på matematik. ;)
Engelska, tyska (jag läste tyska på en gymnasieutbildning), lite "modellbyggetyska", ännu mindre "modellbyggefranska", lite grann finska, lite grann norska.
#5 Samma här. Den turkiska jag kan/kunde lärde jag mig när jag jobbade i garderoben på en krog som ägdes av en turkisk släkt. De satt ofta vid ett bord intill min arbetsplats och pratade innan öppning och jag lärde mig genom slutledningsförmåga helt enkelt 🙂
#7 För min del är det olika med olika språk. Engelska lärde jag mig som barn genom att läsa undertexterna på tv och så dra slutsatser från det. Ett par språk växte jag upp med, något har jag snappat upp från vänner och några andra har jag gått kurser i. Roligt hur det fungerar med lärande!
Mina språk jag talar flytande är svenska och finska. Finska är mitt modersmål. Engelska förstår jag väldigt bra, men blir osäker när jag pratar, men det funkar. Tyska som jag läste i högstadiet minns jag knappt något av, så jag jag skulle inte kalla mig språkbegåvad.
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
Pratar och förstår engelska utan några större problem, förstår det mesta när jag hör danska, men pratar det högst ogärna. Skulle nog kunna göra mig förstådd om jag var tvungen, men avstår helst. Tyska förstår jag en hel del, men det var så länge sedan jag använde mig av det, att jag skulle ha väldigt svårt att göra mig förstådd. Lite norska förstår jag också, men kan absolut inte prata det.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Jag tror att jag klarar mig ganska bra på engelska, i alla fall så länge jag håller mig inom vardagens ämnen.
Läste franska på högstadiet och ABF, glömt i stort det mesta.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag är finsk , pratar flytande . Engelska pratar jag bra , tycker man själv, men när man hör barnen prata , , så är man väl medelmåttig.
Spanska pratar jag lite , va gift med en chilenare . har kvar en del av vännerna så då försöker jag använda språket för att inte glömma bort det helt.
HH 🙂
Jag har rätt bra språköra och jag är bra på att associera, förstår en del av språk jag inte kan, som tyska och franska, men annars är det bara engelska utöver svenska jag kan hyfsat flytande. Om jag inte pratar engelska på länge blir jag snabbt rostig, men skrivspråket funkar alltid. Översätter en del från engelska till svenska och även danska till svenska.
#13 WOW!! Danska till svenska , , det va bra!!
Det är kul att kolla på film på finska , , o se hur dem översätter till svenska, hahhah, , man får sig ett gott skratt! 😂
Likadant från engelska till svenska .
Jobbar du med med eller hjälper du någon ?? Översättning alltså.
HH 🙂
#14 Jag har aldrig tjänat några stora pengar, fick ersättning förstås, men inte mycket. Det har varit uppdrag för en del olika förbund och föreningar.
Under 17 år skötte jag allt som hade med Svenska Bågjägareförbundets tidning att göra förutom sättningen. Det var mycket jobb att samla in material och bilder, redigera texterna och som sagt översätta dem.
Efter att jag slutade 2007 har förbundet aldrig lyckats få ut mer än en tidning per år, jag gjorde fyra nr per år. Detta trots att jag var ensam, medan efterföljarna varit redaktionsgrupper. Då insåg alla vilken insats jag gjorde 😉
Tyvärr är jag pinsamt dålig på språk förutom svenska. Jag skulle verkligen vilja bli bättre på engelska men vet inte hur. Det var jobbigt redan från skolan och det var verkligen på håret att jag blev godkänd. Lärarna trodde jag var lat men i själva verket råpluggade jag men inte mycket gick in tyvärr. När vi reser utomlands så är det sambon som till 100% får sköta snacket om det krävs engelska och sedan översätta till mig. Det är verkligen tråkigt att inte vara med i det som sägs. Tex om man ser något roligt klipp på youtube där allt är på engelska. Folk skrattar åt något som sägs och jag är som ett frågetecken. Sen får jag fråga sambon vad som var det roliga. Engelskan är ju så vanligt språk ändå som det känns som "alla" borde kunna. I min generation är jag nog ensam om att vara så kass iaf. Sambon försöker lära mig men det lyckas inte så bra :/