Böcker barn/ungdom?
Vad läste ni för böcker som barn, eller som ungdom?
Finns det några berättelser som har fastnat mer?
/Maria
Läste väldigt mycket som barn, och jag hade flera favoriter. Problemet är bara att jag inte kommer ihåg vad de flesta böckerna hette. 🙂
De jag minns är "Gunnar vill inte klippa håret" och "Vart ska du gå? Ut" av Kerstin Thorvall, och så naturligtvis Pippi Långstrump-böckerna.
Sedan fanns det även en serie barnböcker, som jag tror var från B. Wahlströms ungdomsböcker, men jag är inte helt säker. Kan inte komma på namnet, men det jag minns var att de handlade om en nalle och hans vänner, samt att de hade en automat som de kallade "tomaten" och som kunde göra en massa saker. Hade många av de böckerna.
Läste också Lotta-böckerna. Dem lånade min bror i smyg, för det var ju lite pinsamt för en kille att läsa "tjejböcker", men han tyckte de var så roliga att han inte kunde låta bli. 🙂
Om inte Nalle-böckerna och Lotta-böckerna åkte ut i senaste källarrensningen så har jag allihop kvar i en låda. Det är mycket möjligt att Kerstin Thorvalls böcker också ligger där. Pippi Långstrump-böckerna har jag fortfarande i bokhyllan (åtminstone några av dem). 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
När jag var 11-12 slukade jag allt av James Fennimore Cooper och efter det blev det Jack London.
Jag minns inte vilken ålder jag var men Enid Blytons Fem-böckerna hade jag hela serien av. Jag läste dem om och om igen och satte små streck i boken för att se hur många gånger. Om jag inte minns fel så var det 21 böcker i serien.
Sedan kom Tom Sawyer och Huckleberry Finn. Jag drömde om att åka hjulångare på Missisippi😃
Sedan blev jag "drabbad" av Tolkien och försvann in i denna sagas värld. Vilken upplevelse🙂
/Maria
Det tidigaste jag minns är Kittyböckerna och Mary, Lou-böckerna. Tror jag har läst alla.
#4 Min kompis och jag läste också Kittyböckerna. Sedan lekte vi detektiver och smög runt huset och i trädgården på jakt efter brottslingar. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#5 😃
Oj, det var så mycket så jag tror inte jag kommer ihåg hälften!
Kitty, Mary Lou, Lotta, Jolly, Bonnie, Tvillingdetektiverna, Fem böckerna, Äventyrens …. böcker, Saltkråkan, Pippi, cowboy böckerna om Bill & Ben.mm.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Läste om Lotta, Mary Lou och hästböckerna om Annika. Även Barnen från Frostmofjället och Kulla Gulla var favoriter.
Minns också Tordyveln flyger i skymningen. Hörde den som sommarlovsföljetong i radion och läste också boken. Den var så spännande, minns bara inte vad den handlade om…🤔