Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 432 ggr
aggeelin
0

Alkoholintag

Häromkvällen fick vi ett besök av mannes kusin som behövde övernatta. Jag var ute och handlade sent (toapapper saknades) och när jag kom hem satt herrarna i uterummet och drack whisky. Jag satte mig en stund med dem och drack lite vitt vin. Herrarna satt där i ca två timmar och la sig ca 00.30.

PÅ morgonen berättade min man att kusinen (som åkte iväg med bilen kl. 09) tagit för sig av whiskyn och druckit ca 4 dl av den 18-åriga drycken. Jag tror att kroppen förbränner ca 2 cl sprit i timmen (givetvis med individuella variationer).  Utifrån vår uträkning hade vårt besök en hel del alkohol kvar i blodet när han får iväg i bilen.

Tror DU att det är många som ger sig ut på liknande vis?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

TjockaBerta
1

Ja

>>>Malum domesticum<<<

Karmatarerskanise
0

Det är tyvärr många som gör så ja.

aggeelin
0

Om det är så är det riktigt illa … och just den här personen som besökte oss arbetar som läkare!

Karmatarerskanise
0

Ja det är illa. Man riskerar andras liv.

Ändå fortsätter folk att varna för poliskontroller.

Maria
0

Jag tror att det är väldigt vanligt tyvärr.

/Maria

Tarotstollan
0

Alldeles för vanligt, tyvärr.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Vixxen
0

Ja! Det är inte klokt! Fattar inte hur de tänker, om de tänker….

Vixxen
0

Ja! Det är inte klokt! Fattar inte hur de tänker, om de tänker….

Mirinda
0

Suck! Jag kan bara instämma med vad ni andra sagt. Det fanns förr en sorts snurra av papp, som systembolaget delade ut gratis till kunderna. Med hjälp av den kunde man själv räkna ut när det var OK att sätta sig bakom ratten dagen efter.

Om alla som kör bil tog sitt ansvar och varken körde för fort avsiktligt eller med alkohol i blodet, så skulle färre oskyldiga människor riskera livet i trafiken.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Åsa S
1

Tror den där snurran togs bort för att sånt inte kan räknas ut säkert, alla människor är olika och man bränner alkohol olika snabbt. Systembolagets policy idag är att avråda folk från att köra dagen efter man druckit.

[Ninji]2
0

Ja, tyvärr..

aggeelin
0

🤔😡
Jamen, hur kan vuxna personer bete sig på det här sättet? Är det någon av er som vräker i er så mycket sprit - näää - tänkte väl det!!  😟

[KattaBol]
0

Ja helt galet att köra när man fortfarande har alkohol kvar i blodet, i ett sånt läge skulle jag överväga att anmäla, andra människors liv är viktigare än relationen till en kusin tycker jag.

Den där snurran tror jag försvann för att man kom underfund med att alla människor förbränner alkohol olika och att det därför egentligen inte finns några säkra timmar.

Mirinda
0

Det var synd att snurran försvann, tycker jag. Jag har visserligen inget Körkort, så det är inte aktuellt att köra bil dagen efter i a f. Men när jag såg hur många timmar det tog att få alkoholen ur blodet fick jag en tankeställare i vilket fall som helst. Jag var väldigt ung och hade ingen aning om att man kan vara påverkad av alkohol dagen efter om man inte känner sig slö och oskärpt.

För övrigt tycker jag det är synd att mediciner som kan påverka ens förmåga att köra bil eller är farliga att äta i kombination med alkohol inte längre är märkt med en röd triangel. Alla läser inte det finstilta i bipackssedeln som ligger i medicinförpackningen.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare