Barnsäkerhet
Jag åker ju buss och spårvagn ofta och har gjort så i hela mitt liv.
Vad jag förundras över är att man dagligen ser föräldrar med sina små barn ståendes i knät eller på något säte för att få se ut eller barn som rör sig fritt mellan platserna
Jag har sett barn ramla och jag har även varit med om krockar även om ingen skadats allvarligt (tack och lov)
Barnsäkerheten är ju bra mycket större numera än när min 32:årige son var liten och föräldrar verkar väldigt noga men försvinner detta helt när man åker buss eller spårvagn?
Hur tänker man?
/Maria
Man tänker inte alls. Folk verkar tro att sådana färdmedel är säkra :(
Ja det där är konstigt. Å andra sidan har jag sett mammor som sitter fastspända i framsätet med ett litet barn i famnen under körning.
Det är ju väldigt olika det där med säkerhetstänket. Här om dagen när jag väntade på bussen så stod det en mamma med en dotter på kanske 2-3 år och vänta tillsammans med mig. Dottern fick springa som hon ville och var till och med nere på vägen ett par gånger. När bussen kom så ville flickan springa på och fastnade mellan bussens dörr och sidan på bussen. Verkligen otäckt och det tar ju ett par sekunder för busschauffören att inse vad som händer och stänga dörren igen.
Men annars så tycker jag det har blivit bättre. Här har vi nu till exempel barnstolar tillgängliga på alla bussar. Sedan att en del föräldrar väljer att inte använda dem är en annan sak som jag inte förstår.