Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettfniss-och-gapskratt
Läst 911 ggr
Tarotstollan
1

Vintertid.

Har ni gjort något roligt misstag p. g. av att missat ställa fram eller bak klockorna någon gång under dessa år som gått?

Själv glömde jag för många år sedan att ställa fram klockan på söndagen och på måndag kvällen skulle jag titta på ett tv-program som jag väntat på länge. Klockan gick ju men inte fanken började programmet och jag var arg och tittade i TV-tidningen och på text-tv och trodde jag missat det men sen så sa de något på tv och då kom jag på att jag glömt ställa fram klockan.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Leffe
3

Visst ja. Det är dags för detta elände. Varför kan man inte ställa tillbaka en halvtimme och sedan låta det vara permanent

OlleA
0

Bra förslag, Leffe. Eller ha "vintertid" året om, som ju följer solen. Förutom att vi människor inte mår bra av att plötsligt ändra på dygnsrytmen, ökar viltolyckorna på våra vägar när vi ställer om klockan. Djuren har i viss mån lärt sig när den värsta morgontrafiken är, och vant sig vid att springa över vägen vid en tid då det brukar vara lugnt. En dag är det plötsligt inte lugnt vid den tiden, men vanan sitter i. Något att tänka på när ni ska till jobbet i nästa vecka.

Olle

[peter54]
0

Jag har alltid tyckt att tidsomställningen är en dum idé som borde avskaffas helt. Låt det vara "normaltid" året om, börja jobba en timme tidigare ändå på sommaren om man gillar det, men låt bli klockan. 🙂

Stallmima
0

Jag gillar heller inte omställning av tiden. När kom påfundet att göra det till egentligen?

[peter54]
0

#4 Det provades på försök under en kortare tid 1916, men bönderna som var många på den tiden, protesterade för att korna fick problem med mjölkningstiderna, så det upprepades inte.

Den moderna tisomställningen infördes 1980, men man har flyttat datum ett par gånger sedan dess

1916; 15 maj - 30 september

1980; Första söndagen i april. Sista söndagen i september

1981–1995; Sista söndagen i mars. Sista söndagen i september

1996–; Sista söndagen i mars. Sista söndagen i oktober

stina63
1

Inte jag men jag hade en arbetskamrat som kom en hel timme för tidigt Måndags morgon.
Han hade helt glömt bort att man ska ändra på klockan.  Tyckte de var konstigt att de var knappt några bilar ute,, 😃

aggeelin
0

Jag tor inte att gjort misstag men som flera av er här gillar jag inte omställn

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Leffe
2

Kommer ihåg den gången jag glömt ändra klockan. Då jobbade jag och började med skolskjuts på morgonen. Ringde till sambandscentralen att jag försovit mig. De bara skrattade och sa åt mig att ställa om klockan.

Zepp
0

Tidsomställning.. jag är inte färdig med sommaren ännu.. än mindre med klockan!

Kan inte EU bestämma att det är sommar till första december i stället och att våren börjar första Februari?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Stallmima
0

#9  Varför inte sommar  året runt  !  😃

Zepp
0

Mnja.. blir inte barnen lessna om det inte är snö på Jul?

Jag kan ioförsej tänka mig att sommaren börjar redan i mitten av Januari!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.