Autism.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tänker mycket på vilka enorma framsteg min dotter har gjort när jag tittar på de utsagon som läkarna gjorde under hennes första 3 år.
Gravt autistisk, reagerar inte på ljud, sitter i ett hörn med armarna för ansiktet när inte mamman och tvillingbrodern tvingar henne att röra på sig och lyckas få henne ur sin egen lilla värld. Inget tal och inga ljud förutom gråt eller skratt. Träning med stor badboll för motoriken som är väldigt dålig och lekar med träklossar för träning av hjärnan. Tveksamt.
Jag har översatt utan alla medicinska termer och bara plockat ur några fraser ur ett tolvsidigt dokument.
Läkarna trodde inte på stor förbättring men jag är envis och tvingade henne till ett normalt liv. Idag är hon en helt annan som klarar av en massa sysslor och slukar tjocka böcker om miljön, astronomi och annat och arbetar på en restaurang tillsammans med ägarinnan som lovordar henne mycket.
Ibland gör jag filmsnuttar för att se hur hon avancerar. här kommer ett par av de sista.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Har inte titta på filmerna ännu, men det är ju underbart Cristine. Du har verkligen lyckats med din dotter och det gör mej glad…otroligt starkt gjort att klara av detta…och jag tror man lyckas med massor av kärlek!
Tusen kramar till Er! 
Tack Sisa!
Det är jättekorta stumpar bara. Jag står med rullar i håret därför står jag där och domderar*fniss*
Det har skett en stor utveckling inom området och det är fantasktiskt! Min stora sons första dagmammas son har autism. N är sonen var dagbarn där bodde sonen med autism på ett stort boende med personal och klarade inget självständigt. Nu bor han i egen lgh med personlig assistans och har utvecklats enormt! Det är jätteroligt att se honom "på samhället" ibland och tänka på hur det var tidigare. Härligt med utveckling.
Jätteroligt Christin att det går så bra!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Cristine! Vilket underbart jobb du gjort med din dotter. Jag har tittat på filmsnuttarna och sett vad du åstadkommit med din kärlekskraft.
Jag gläds med dig och din söta dotter!
Kram
" Var nära naturen - var när dig själv "
Vilken ljuvlig dotter som har fått en sådan fin mamma, som tror på att det går att fixa det mesta, bara genom att tro och att vilja.
Du fick ingen dokumentär som föräldrarna till Hästpojken men du får en stor tumme upp av mig för ditt idoga arbete.
Glöm inte att tron kan försätta berg 
Tack för att du delar med dig av detta Cristine 
/kram Spanaren
Tack för era lovord och med detta inlägg så vill jag bara påvisa att man aldrig ska ge upp. Allt går bara man har viljan, det kan jag intyga med dotterns framgång (och att jag själv kan gå trots vad läkarna sade). Jag har sett andra föräldrar som förlitar sig på hjälpen de får på skolor och annan personal och inte gör så mycket själva då blir jag upprörd för jag är övertygad om att det är föräldrarna som gör skillnaden och lärare och andra är stöd och hjälp de får.
#6 Cristine, så fina filmsnuttar, synd bara att vi inte fick se dig i papiljotter, en sådan kärleksfull mor som har så mycket kraft o förnuft tål att visas upp hur hon än ser ut. Kram på er båda
Nu har jag tittat på filmerna…så fint. Hon är duktig att jobba, din dotter…Hur gammal är hon ? Det sålda huset…betyder det att ni inte bor där nu…ett underbart ställe. Sista filmen "Mamma"… vad betyder det ?
Förlåt många frågor…men jag tyckte det var så fint och jag blir ju nyfiken!!!
Kram/Sisa 
#8 Hon är 30 år fast hon åker på barnbiljett på bussen
.
Nej vi bor inte längre där i huset, det hände så mycket där så jag orkade inte bo kvar. Det blev ingen nattsömn. Tyvärr för jag älskade det huset och trädgården.
Mammas besök. Här är en som är bättre.
Helt otroligt! Fantastiska filmer…

Jag vill gratulera dig och din dotter för utvecklingen. Tyvärr förekommer det fortfarande att det ställs för låga krav på personer med utvecklingsstörning och/eller autism. Det gynnar ingen. Alla människor har kapacitet för utveckling. Det gäller bara att bemöta på rätt sätt och att stimulera utvecklingen med aktiviteter som är intressanta för personen och som främjar utvecklingen.
Du måste vara stolt över din fina dotter
/Maria
#10 Tack Sisa
#11 Tack Sighni, det fanns ingen hjälp alls att få i Frankrike och Spanien där vi bodde. Det var bara för oss (särskilt tvillingbrodern) att aldrig låta henne försvinna in i sin värld utan vara med på allt..alltid. Vanligt liv för oss som vi tvingade på henne.
# 12 Jag är väldigt stolt, det är en söt tjej som gillar att vara snygg och dessutom att posera.
Cristine, Så härliga bilder/filmer. På många olika anledningar, känner jag mig "sålt" när jag ser din dotter. Dig beundrar jag så högt som en mamma. Den vet du redan. 
Tack kära Pirkko!
Jag säger likadant. Tack kära Cristine. Att jag fått lära känna dig och känna vänskap med dig. Du är en beundrandsvärdig person, och du ska ta emot med glädje mina ord. För att jag säger så som jag känner. 
Jag är glad att jag har en vän som dig!
#14 Det var därför jag ville se henne i papiljotter som jag skrev i #7
Hon tål att visas upp denna enorma mamma!!
#17 Cristine. Du har bara glömt vad jag har sagt förut. Aja baja. Du ska byta bort röda gubben. Den här.
#18 Juste syrran. Alldeles rätt. Kvinna och mamma som Cristine tål visas upp en potatis säck på sig, men hon förändras inte som person. Hon är lika go och fin ändå. 
Japp syrran inga röda gubbar här inte
hon bör veta att hon är go som hon är….
Just så syrran tänker jag med.
Jag tror att Cristine byter bort gubben när hon läser tråden. Jag lever i hopp alla fall. 
# 13
Hon är verkligen söt, din dotter…hon är lik sin mamma…
#21 Jag lever alltid i ett hopp om att människor skall inse att vissa gubbar inte hör hemma på vissa platser….
#23 Därför vill jag så gärna "sno" de små gubbarna här i sajter. I hopp att de "rödingar" skulle försvinna.
Men de är envisa och dyker upp ändå. 
Men min mening är go.
Ha ha ha ni är då värst!

Om du menar oss, ja vi är syrror som säger det som är….

Nu har jag tittat på filmerna Cristine. Så fint där ni bodde men om där var mycket aktivitet så kan jag förstå att ni inte kunde bo kvar.
Din dotter är så vacker, vilket otroligt arbete du gjort Cristine, man får aldrig ge upp, det är både du och din fina dotter verkligen bevis för.
Allt gott och kram till er båda.

Härligt att se, önskar att alla barn hade föräldrar med ditt tålamod och förstånd. Gör ingen gubbe för snigelpigan bara snor dem :0D
#28 Det var väldigt jobbigt Toyan, du ska ha tack och kram tillbaka.
#29 Tack ska du ha Free!

#29 O vad kul att du har kommit tillbaka.
Jabb gubbarna..
snor jag..som vanligt. 

#31 Kul att se dig också
. Fast nu ska jag nog sova vaknade jätte tidigt här i norrland är de nu så ljust så man har ingen koll på tiden. Ha de bra alla ni som tänker vara vakna längre. Gonatt 
Godnatt. 
Natti natti!!
Nadesh (rättstavat?) är så himla… mycket mer än söt - vacker faktiskt… jag ser fram emot att få träffa henne någon gång.. jag tror att hon har mycket viktigt och intressant att dela med sig av..
#13 Tack så mycket Sisa jag missade ditt inlägg!
#35 Nadesch är väldigt påläst och vetgirig Maggan, tar du upp ett tema som hon gillar så kommer du att få många frågor.
Har kollat på filmerna. Blev faktiskt lite rörd. Vilket arbete du måste lagt ner Cristine.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Ett viktigt ämne autism att prata om,som helst inte får finnas för det är och uppfattas som knivigt och jobbigt för många.
Och det krävs mycket att försvara sina barn med autism mot myndigheter och lärare,ja ännu mer om man som förälder själv har autism
Jag ser dom autismiska barnen som så vackra själar som din dotter och alla andra barn och vuxna med det som ses med ögon som annorlunda.

En stoooor kram till dej Cristine, underbara förälder
.
Jag tycker att ni föräldrar "drar" ett tungt lass. I mitt jobb på fritids & korttids så avlastar vi föräldrar ( & ungarna får lite "semester" hemifrån)….fniss…
Jag träffar dessa "goa" ungar under arbetstid & ni som föräldrar har "vardagen"….ni är enastående som engagerar er i era "barn" 
Hoppas att jag skrivit förståligt…..& jag älskar verkligen mitt jobb, med dessa undebara ungar….
# 39
Det märks att du älskar ditt jobb, Branneli…och jag håller med, beundransvärda föräldrar…
#37 Tack Anders, för mej var det inget tungt arbete alls och jag måste säga att det är nog inte många män som gör som Nadesch pappa, ta med 4 barn på allt vad vi gjorde överallt. De fick resa runt på antikmässor och affärsresor så det blev mycket restaurang och hotelliv för dem alla. Det var också bra för Nadesch för dessa barn vill ha ett inrutat liv för att känna sig trygga och helst med schema har jag sett många.Min flicka har inget behov av det hon känner sig trygg var som helst.
#38 Jag vet att många haft det svårt med myndigheterna,jag måste ha haft en ofantlig tur med allt för sedan jag flyttade hem har jag fått mycket hjälp och allt gått som smort. ja de är underbara och med så rena själar.
#39 Tack Branneli, så roligt att du arbetar med dem, de är så speciella. jag förstår att du trivs. Nu är det ju så att jag har inget jobb med Nadesch sedan många år tillbaka utan det har blivit tvärtom.
Har du ringt hit och dit, har du tagit din medicin, du kommer väl ihåg att du ska göra dittan och dattan, osv…

Haha…underbart att hon håller ordning på sin mamma 
Häromveckan ringde jag till jobbet i ett ärende, då var det en "juvel" som förstod att det var jag i telefonen. Han ville prata med mig….. & han sa ; Anneli, du får inte vara sjuk mera….du måste komma och jobba med mig.
Åh, då blir jag såååå glad
…..& tårögd…..
Cristine Med dotter tack för att jag fick glutta in i ert liv….En otrolig resa…Som förmodligen bara blir bättre o bättre..
Lena.P är jag i verkliga livet.
#42 Jag har nog blivit liiiite glömsk.
Visst är det härligt Branneli när man är efterlängtad, du är nog snart där.
#43 Bara roligt att du tittade in Chik
# 0 Ni båda har varit extra mycket i mitt huvud under helgen pga. denna fina tråd. Love var ordet/ kram Spanaren
Tack Spanaren!

Åååh, jag blir alldeles varm i hjärtat Christine, vilken fin unge du har!!!! och vilken fin mamma hon har!!!!
kram på er!
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Tack och kram tillbaka!
Idag var äldste sonen hans väninna och jag och åt på Resturangen hon jobbar på. Det var en överraskning och hon blev så glad så hon hoppade och slängde sig runt halsen på oss. Ägarinnan tyckte att hon skulle äta med oss så då fick hon också en stor kram.
#48 Härligt att läsa sånt Cristine.

Härligt!

Jag tror på så mycket.. och du Cristine har fått mig tro på så mycket mer i o m denna tråd.. Att ALDRIG ge upp!!!
(kramar om)
Tack goa… för du delar med dig av ditt liv och din livserfarenhet!
U rock! \m/
#49 och #50 Tack så mycket mina vänner
!
Tack för dina fina ord goa Playja.
Jag letade efter ett foto av Nadesch på Google och stöp iden här tråden Täönk så mycket som har hänt och hur mycket bättre hon blivit sedan vi ändrade matvanorna.
Jag är väldigt stolt för hon får så myckert beröm av restaurangägaren och gästerna och naturligtvis utav mej också då hon gör mycket hemmaq så jag slipper som damsugning och tvätt t.ex …hantlangare när jag lagar mat och mycket annat,,och inte att förglömma att nu handlar hon på eget bevåg och riktigt klokt. Så igår var det storköp och jag är väldigt nöjd!
.
Fina Nadesch ❤️hon är guld värd
U R us
Ja det är hon verkligen!
Och vilken livsresa de gjorde tillsammans dessa två….❤️
#56 Håller verkligen med dig Gahella. Nadesch är en så klok, go och duktig ung tjej <3
🌺❤️❤️🌺
" Var nära naturen - var när dig själv "
Oj va rörd jag blir. Underbart att trådar av Cristine vaknar till liv. Tack🌺
MÖRKRET GÖMMER SKATTEN 
Så underbart blir så rörd själv. var nog inte medlem här när de skrevs. Tack för ni tog fram tråden
🌈🌈❤️🌈🌈