Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthus-och-hem
Läst 814 ggr
Cristine
2015-09-17 13:43
1

Spisar

Jag har en induktionsspis och är väldigt nöjdförutom en sak som är negativ och det är att när jag t.ex har något i stekpanna och ska tillsätta något så om jag kommer åt knapparna med mina ärmar så stängs plattan av.

Hur upplever du din spis?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Adelheid
2015-09-17 13:46
0

Min ær værkligen inte så kænslig. Men om jag råka lægga stekspaden eller liknande øver knappen så kan den stænga av sig. Men det ser jag bara till att førsøka undvika.

Följ min viktresa med LCHF på min blogg http://from88kilo.wordpress.com

Maria
2015-09-17 13:48
1

Jag har en gasolspis och det var det bästa vi skaffat. 

Det tog ett litet tag att vänja sig men nu skulle jag inte vilja vara utan. Här får man ju tända spisen med den lilla gnisttändaren eller en vanlig tändare/tändstickor

Ugnen däremot ville jag ha på el.

/Maria

_Fisken
2015-09-17 13:59
0

Jag har induktion och älskar den MEN den har jäkla små fåniga symboler på ugnsreglagen så jag måste ha ficklampa för att se vad jag ställer ugnen på. Man trycker in ratten lite så kommer den ut så man kan vrida på den. Det är bra tkr jag.

LinaLj
2015-09-17 14:31
0

Jag har induktion men med vanliga vred på och älskar den. Men absolut bäst är vedspisen, men den används bara under vintern.

Inkanyezi
2015-09-17 14:50
0

Ja, det där med "touch" på själva hällen är väl bland det mer idiotiska jag kan tänka mig. Jag har åtskilliga bekanta som har sådana spisar, och ingen av dem gillar det. Jag, som emellanåt också ska använda spisen, är inte imponerad av att man stoppar in ergonomiskt tveksam elektronik. Rejäla vred, som man vet hur man har ställt in, och som inte ändrar sig när man torkar av eller håller på och piper och larvar sig när man ska göra rent är klart bättre.

Bland det mest överjävliga med de där elektroniska kontrollerna är att de kan sätta på spiraler i s.k. halogenspisar, som har en glödtråd under hällen, så att man bränner sig när man ska göra rent. Det kan så klart inte hända med induktion, eftersom en induktionshäll bara värmer när det är ett magnetiskt kärl på. Men det är ändå ganska irriterande om man har en som piper när man ska göra ren den.

Och det där med att inte ha ordentlig kontrast och bra märkning av vred och annat är en modegrej som förekommer på otaliga grejer. Exempelvis är det svårt numera att hitta ett tangentbord som inte är svart. De är svarta på bärbara, svarta om man vill ha ett trådlöst, och ofta svarta också de som har kabel. Ergonomi är liksom bara ett ord för idioterna som gör våra gränssnitt till diverse elektroniska apparater - inklusive spisar.

Hällen är en arbetsyta, där ska det inte sitta känsliga kontroller som kan sätta på eller stänga av plattor/glödspiraler. Kul för den som har en nyfiken katt som lufsar runt överallt. Det är ju lite värre om katten sätter på halogenspisen än när den trampar på tangentbordet till datorn.

Maria
2015-09-17 14:55
0

#6 Min katt har lyckats sätta på min gamla elspis på 6:an två gånger och spisen hade vanliga vred. Ena gången såg jag hur han satte ner framtassarna på knapparna för att sedan göra ett avstamp och då vred han till knappen. Sedan dess så aktiverade vi barnlåset.

Numera på gasspisen är de problemen förbi. Det är ju tvåhandsfattning för att tända den.

/Maria

[peter54]
2015-09-17 15:15
0

Vi har också en spis med induktionshäll, men den har vanliga traditionella vred, så det går inte att påverka något med ärmarna. Det negativa med vår spis är att den är väldigt känslig för var man placerar stekpannan, trots att det i beskrivningen står att den ska "känna av" var pannan är placerad över värmeytan. 

Det är lätt att det blir en frasig kant och en blek dito på pannkakorna om man slarvar det minsta med placeringen. Sedan är det dåligt att en av centrummarkeringarna för värmeytorna har nötts bort.

_Fisken
2015-09-17 15:35
0

Ja, jag håller med Peter. Stekpannan måste vara perfekt centrerad - eller ha mindre diameter. Så när man köper induktion ska man nog kolla diametern på induktionsytan. Men jag är otroligt nöjd iaf. Kokar ju grönsaker hur fort som helst. Hinner knappt knäcka äggen förren pannan är het.

Intehärutandär
2015-09-18 09:51
0

Jag har en hederlig vanlig med spisplattor ja. Den funkar, men visst vill jag ha mina bagar-ugnar hemma med ånga och varmluft så jag kan baka frallor och wienerbröd ibland.

aggeelin
2015-09-18 19:24
0

Jag har induktion och är mycket nöjd.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

stina63
2015-09-19 08:54
0

Jag har en gammal spis som fungerar ännu,  Den är från74 har jag för mig då huset byggdes.
Men jag ska köpa en ny snart. Bara de att den jag har fungerar hur bra som helst