Åskan
En del är livrädda för åskan andra tycker att det är ett tjusigt panorama,vad tycker du.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Är jag inomhus så älskar jag den, utomhus är jag livrädd.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Eftersom jag har sett vilken förödelse åskan kan orsaka så har jag stor respekt för den både inne och ute.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Jag är rädd för åskan.
Jag älskar åska och är enormt besviken över att det näst intill inte varit någon i år. Ett åskoväder i juni, det är allt :(
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Jag älskar när det åskar. Visserligen känns det lite nervöst om man är utomhus ochdet drar igång. Tycker det är lite synd att man inte bor i amerika, skulle vara så häftigt om man kunde få följa med en så kallad storm chaser :)
Rädd är jag inte men jag har stor respekt efter att ha varit med om några upplevelser med åska.
Som barn slog åskan ner i en ladugård nära där vi bodde på landet och den brann helt ner. Obehaglig syn. Tack och lov så var inga djur inne.
I vårt sommartorp så blev det blixtar mellan kontakterna på golvet så jag och morsan satt på köksbordet. Jag hade inte vett på att bli rädd utan var snarare mest fascinerad. 😉
I vårt andra torp (mitt egna) så var det ett väldans oväder en natt och vi drog ut alla kontakter för säkerhets skull. På morgonen kom en stor bil med lyftanordning och skulle hämta en av hästarna på ängen, som gränsade till vår tomt, som hade dött av blixten.
/Maria
Det beror på, är det lagom dunder och brak så tycker jag att det är mysigt med åska, men är det väldigt mycket blixtar och smällar så är det obehagligt tycker jag. Som förra året då blixtarna aldrig upphörde, då blev jag rädd.
Och när blixten slog ner på vår parkering, då var det lite väl spännande 😕
U R us
När jag var liten så tyckte jag om åskan. Men sen blixten slog ned i huset bredvid så har jag tänkt om och har stor respekt för blixten. Jag bodde då högst upp i ett höghus och hade en 7.5 meter högt antennrör med stackade dipoler på, monterat på hissrummets tak. Antennkabeln (RG213) gick ju direkt ned till lägenheten.
Hade ett egengjort transientskydd via en T-koppling och antennkabelns jord kopplad till elementet, men vad hade det hjälpt vid en direktträff?
Det här skedde på 90-talet och det var då det var så mkt åska så det var nåt slags rekord den gången. Det blixtrade nog konstant minst en timme.
Efter träffen i grannhusets mast på taket så gick jag ned och satte mig i en busskur tills allt var över.
Själva blixten är ju bara nån millimeter tjock, men är så varm så luften brinner runt om. Det är därför man tycker blixtarna är tjockare än vad de är.
Söderut är det väldigt vackert,särskilt när man bor intill havet.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
När jag var under 10 år var jag fullkomligt galen av skräck för dundret inte blixten! Efter varit mitt i ett åskväder från helvetet, då vi trodde huset skulle rasa samman av dånet och blixten som korsade sig inne i vårat kök och vi fortfarande överlevde, så släppte min rädsla. För jag tänkte att dog jag inte nu så skulle jag i princip aldrig dö!😉
Nu är jag fascinerad av att sitta och titta på blixtrar och ösregnet + höra dundret och försöka räkna ut hur långt bort det är!👍
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#11 Jag var med skräckslagen för åskan när jag var liten. Vet inte hur gammal jag var när det släppte. Jag var rädd för allt på den tiden. Regnade det för mycket så var jag rädd att det skulle bli översvämning så jag hade alltid med mig paraplyet så att jag kunde sätta mig i det i värsta fall. Jag var rädd för stormar för att jag kunde få ett träd i huvudet och åskan. Minns speciellt ett tillfälle när mamma inte var hemma och min syster passade mig och min lillebror. Vi båda skrek som galningar när det började blixtra och dundra så min syster placerade oss mitt i hallen på en matta och slängde alla filtar hon kunde hitta över oss och försökte hålla för våra öron så gott hon kunde.
Men som sagt, det har släppt helt och nu är jag tvärt om. Går mer än gärna ut då det åskar som värst för att försöka fånga blixtarna på bild :)
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Jag är inte rädd för åska men jag har respekt för den. Den skrämmer mig inte men det finns vissa platser man bör undvika att vara på när det åskar.
Åskväder är inget man längtar efter, bäst att jorda antennfarmen i jordspett.
#VSK
73 de … _ _ _….. _._. … ..👍
Hade sett konstigt ut med jordkabel hängandes ned från höghuset 😃
Nä, nästa gång jag skall upp med stackat så får det väl bli på ett kyrkotak för de är bra jordade 🤦♂️
När vi bodde i höghus så gick det någon form av åskledare på utsidan huset som var 8 våningar högt. Den gick alldeles utanför vårt sovrumsfönster och en natt slog den tydligen ner där för dagen efter kom en stor stegbil och gjorde någon form av reparation.
/Maria
Åskledare bör det finnas på alla byggnader som är högre än omgivningen. Det fanns åskledare på det huset jag nämnde men jag tillhörde den bekväma generationen så jag tänkte som många andra att det händer inte mig ☺️
Älskar åska! Speciellt på natten ❤️
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
😃
Jag älskar åska, sonen med. Tyvärr åska det väldigt sällan här. Har inte varit med om ordentlig åska sen 2006. Åska har alltid betytt att hela familjen avbrutit sina sysslor för att dra ur elen och slå sig ned i soffan med tända ljus och bräd/kort/tärningspel.
Jag älskar åska, sonen med. Tyvärr åska det väldigt sällan här. Har inte varit med om ordentlig åska sen 2006. Åska har alltid betytt att hela familjen avbrutit sina sysslor för att dra ur elen och slå sig ned i soffan med tända ljus och bräd/kort/tärningspel.
Tycker det är mysigt med åska. :) Men dock smått obehagligt om man vistas utomhus när åskan kommer. Har otrolig respekt för den, även om jag tycker den är mysig. :)
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Åska på gång i södra Sverige, kan bli riktigt trevligt fram på nattkröken. Jag mäter urladdningarna redan nu på min antenn. Torra blixtrar utan regn, inte trevligt.
#VSK Hur är det med CW-kunnandet?
Ok, det är bekant, trodde du var SM5-a och HAM.
Mina kunskaper är noll. Va annat jag höll på med som intresse.
Ledtråd: dåvarande Allgon
🙂