Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettvåra-vänner-djuren-natur
Läst 1103 ggr
Maria
0

Fågelart?

Vi har haft en fågel på besök i en veckas tid och det är en tjatig liten sak😉

Jag kan ju inget om småfåglar och har försökt googla men hittar ingenting.

Den är stor/liten som en gråsparv ungefär. Den har ett entonigt läte som var det första vi upptäckte. Den låter piiiip med ungefär i sekunds mellanrum och inga andra toner alls. Kan hålla på hur länge som helst.

Igår satt den på staketet och jag hann tyvärr inte fota med den hade ett rödbrunt bröst och över ögonen i pannan så att säga hade den ett vitt fält. Såg ut som den hade ett vitt pannband.

Är det någon som har en gissning?

/Maria

[peter54]
0

Nja, du behöver ge fler detaljer än så, exempelvis hur den ser ut på resten av kroppen, form på näbben (tjock trekantig finknäbb = fröätare, tunnare pincettnäbb = insektsätare), färg på fötter och ben, form på stjärtfjädrarna (lyrform eller rak kant). 

Om den har ospecifikt färgad fjäderdräkt kan man utgå ifrån att det är en unge som tigger, därav det enformiga lätet.

Maria
0

Jag var ute nyss för att fota men hann inte.

Den är väldigt svart eller mörk runt hela huvudet utom just det här pannbandet. Kroppen/bröstet är orange kan man väl kalla det.

Man får inte intrycket av att det är en unge för färgerna är klara och han är inte "fluffig" om man säger så…

Näbben tyckte jag såg ut som  på gråsparvar som är den enda småfågel jag kan känna igen😉

Färgen på benen missade jag.

/Maria

fotokrafs
0

Jag tänker på busk- eller stenskvätta. De sitter gärna på staket eller topp av buske

Maria
0

#3 Nu har jag googlat och det skulle kunna vara en buskskvätta men denne fågeln har mer klara färger än de på bilderna.

Attans att han ska vara så svår att fotografera.

/Maria

fotokrafs
0

Hoppas du får bild på den. :)

Maria
0

Jag har gett upp. Försökte zooma in nu men det blev en svart sak mot himlen bara.😃

/Maria

Maria
0

Nu har jag tittat närmre. Magen är lite grå närmast benen som är mörka.

I övrigt är fågeln orange på bröstet, huvudet svart förutom det klara vita pannbandet. Näbben en vanlig fågelnäbb i mina ögon.

/Maria

fotokrafs
0

Peter har i "våra fåglar"-tråden lagt upp bild på rödstjärt. Kan det vara en sån du ser? http://livskvalitet.ifokus.se/u2/e13b89b005007bbd443e09af785ee61e/default/rdstjrt.jpg

Maria
0

#8 Tack för all hjälp. Nu har min man och jag kollat länken och även googlat så det verkar vara en  rödstjärt.🙂

/Maria