Fisk
Vi äter ju mycket fisk och både min man och jag är uppfödda med det.
Man märker däremot en stor förändring och det är att hos fiskhandlarn är det numera långa diskar med olika fiskfileér medan delen där de hela fiskarna ligger är ganska liten. Förr var det tvärtom.
Min pappa var fiskare en gång i tiden och berättade att man fileade den fisken man inte fått sålt dagen innan och det sitter så inpräntat i mig fastän jag vet att det inte är så numera.
Dessutom fick jag tidigt lära mig att den godaste torken var den som var lagom stor. 3-4 kilo max. Den större torken var träigare och den gjorde man ofta fiskfärs av.
Numera så säljs ju torskrygg av riktigt stora torkar som rena delikatessen och jag har inte riktigt fattat det😉
Hur gör ni själva med fisk. Kan ni filea en firre?
/Maria
Det är sällan vi äter fisk, äter vi det är det insjöfisk el fjällfisk som vi el nån vi känner fiskat.
Jag skulle vilja kunna filea fisk men jag kan inte det, animalisk mat är jag allmänt dålig på.
l'm back
Jag kan filea rundfisk o plattfisk, det lärde jag mig i skolan. Äter dock inte fisk, så jag praktiserar inte tekniken.
Oj, äter du inte fisk? Inte i någon form?
/Maria
Ena sonenhar husvagn med stuga i fjälle så det blir fisk lite då odh då så visst kan jag filea. Har fileat laxar på 20 kg
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag kunde, men kan inte längre filéa fisk pga av skadorna på mina händer och fingrar. Vi äter fisk en gång veckan, i alla fall jag, men jag är lukt- och smakkänslig och vissa fisksorter klarar jag inte för att jag tycker att de smakar som fisk luktar.
Exempel på sådan fisk är makrill, gös, hoki, hajmal och tilapia. Sedan har jag aldrig gillat fisk med rött kött, dvs lax, jag äter högst motvilligt lax och bara om den är enkelt stekt, ingen läbbig kall- eller varmrökt och än mindre gravad. Viss röd fisk som öring, röding och regnbåge, kan jag fördra om den glödsteks i folie på glöden, men inte annars.
#3 Jag är ju vegetarian. ;-)
Min man är galen i makrill och jag tycker det är gott med det får gärna dröja mellan gångerna. Lax har vi båda svårt för men gravad går an då den inte smakar så mycket lax tycker jag. I fiskbilen har de röding emellanåt och den är god att grilla men även där så får det gärna gå en tid emellan.
Kolja är en av mina favoriter och så älskar jag helstekt vittling.
/Maria
Jag älskar fisk, men rensar och filéar gör mannen i huset. Har aldrig behövt kunna det !!!
Varmrökt lax och röding hör till favoriterna. Gillar däremot inte surströmming och bläckfisk ! En annan favorit är ju förstås nejonögon ! 🙂
Nejonögon, vad är det? Är det gott?
/Maria
Jag har lärt mig rensa fisk och fisk är gott! Idag åt vi en riktigt god lax.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#9 Nejonöga är en så kallad "käklös" fisk, de har en sugmun istället. Det finns i närheten av 40 arter i världen och knappt hälften av dem lever som parasiter på annan fisk genom att suga sig fast och suga blod. Namnat nejonöga är en förvanskning av lågtyskans "negenoge" som betyder "nio ögon", Man uppfattade näsöppning, öga och fiskens sju gälöppningar som ögon.

Min man är yrkesfiskare så vi äter mycket fisk, vitling, torsk, hälleflundra, rödspätta, skrubba och en del andra fiskar blir det.
Vet inte om jag är så bra på att filéa fisk men gubben är väldigt duktig så det är hans jobb att rensa och mitt att laga :)
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
#9 Aha, tack.
#12 Hälleflundra som är så gott.
/Maria
# 11
Bra beskrivning ! Tack för hjälpen ! 🙂
#13 När jag var i Kanade och jagade med pilbåge för länge sedan, brukade vi åka in varannan dag och ta in på motell för att duscha och gå till det lilla samhällets restaurang och äta kökslagad middag (vi bodde annars i en tipi och lagade maten över öppen eld).
Hur som helst var det huvudsakligen en fiskrestaurang och inte nog med det, de hade egen fiskebåt som låg vid kaj ungefär 20 meter från restaurangen. De som drev restaurangen var en familj där mannen var fiskare och frun kock. Sista kvällen vi var dit åt jag den godaste hälleflundra jag någonsin ätit, säkert till och med den godaste fiskmiddag jag någonsin ätit. 🙂
Synd att Hälleflundra numera är så hiskeligt dyr.
/Maria