Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthälsa-och-harmoni
Läst 530 ggr
[Sisa2]
0

Egentid

Jag jobbar inte helg så ofta numera. Blir lite mindre i plånboken, men det är det värt. Jag prioriterar ledig tid framför pengar.

Vad prioriterar Du…pengar, eller fritid ?  

Om pengar..vad prioriterar Du med dom ?        😎

Zepp
1

Egentid är något överreklamerat!

När du ligger på långvården och trycker på larmet så kommer du att få all den egentid du saknat i ditt tidigare liv!😮

Det är din tid med nära och kära som betyder något.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

citytjejen
0

Fritid är skönt och viktigt! Fritid kommer före pengar för mig, men pengar är också viktigt på många sätt. Jag jobbar heltid på kontor så jag jobbar dagtid, aldrig kvällar eller helger. Lönen är bra, så jag känner att jag får den fritid jag behöver.

Egentiden är också viktig! Denna helg är min man iväg och utövar sina intressen och jag är hemma. Så jag njuter av min egna tid här! Vi har ju inga barn, vilket är jätteskönt och bra, så jag kan göra lite vad jag vill! 🙂

/Christina

[Sisa2]
0

# 1  Om det då finns någon långvård !

Zepp
2

Då får du ändå mer egentid!

Från det ena till det andra.. egentid är när man får råda sig själv utan att andras behov står i främsta focus.. dvs se till lite andra behov än de som dominerar ens liv.

Det gäller arbete som familj.. det behöver inte nödvändigtvis innebära att man är helt ensam.. ofta handlar det om att byta social miljö.. tex att umgås med sina gamla kompisar.. dvs att umgås utan särskilda krav.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Maria
0

Jag gillar egentligen inte ordet egentid. Det känns som det ligger i tiden på allt annat som är fokus på jaget och det personliga.

Jag upplever tid med människor jag tycker om som det bästa av allt.

Jag tror det är svårt att utvecklas på egen hand och jag tror att vi alla mår så mycket bättre tillsammans.

Det behöver inte vara en stor grupp eller bekantskapskrets, det kanske t.om handlar om husdjur men jag tror definitivt inte att ensam är stark.

Jag väljer fritid framför pengar.

/Maria

Intehärutandär
0

Pengar har jag aldrig haft mer än så vi precis klarar oss - så det går bort. Tid med varandra och en blå molnfri himmel väljer vi (jag och sonen).

tlover
1

Fritid helt klart. Pengar är inte så viktiga egentligen, man klarar sig ändå på något sätt (tro inte att jag är rik för att jag säger så, det är snarare tvärtom, ofta lever jag och min man under riksnormen och vi klarar oss ändå).

Pengar kan man ju (nästan) alltid tjäna men man kan inte få tillbaka förlorad tid. Sen ska ju inte all fritid vara egentid däremot utan i alla fall delvis ska den spenderas med familjen.

l'm back

Fridaaaa
0

Studerar så alltid ledig på helger.

Men när jag sommarjobbat så har jag fått ta de dagar jag fått. Måste få in pengar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Sisa2]
0

Kanske fel att kalla det egentid!

Jag menar förstås om tid är värd mer än pengar. Vad vi fyller vår lediga tid med, är förstås individuellt. Det viktiga är ju att det betyder nåt för just Dej !    ❤️

Afturelding
1

Som lärare får man ju ingetdera 😉Så jag svarar att jag värdesätter självutveckling istället.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

miljonarskan
0

Fritid framför pengar alla gånger. Det var därför jag slutade förvärvsarbeta

morten.dynamite
0

Fritid före pengar.

Många som vill att jag skall göra arbete (fixa elektronik och datorer) åt andra på kvällen men nu gör jag inte det längre.

[Sisa2]
0

# 12

Gäller ju att kunna säga nej oxå !   🙂

[peter54]
1

Jag ser att tolkningen av ordet varierar kraftigt, jag vill nog göra en mildare tolkning av ordet än att blanda in elände i det. 

För mig betyder egentid ledighet hemma ensam, när fru och barn åkt till kusinerna eller så. Då behöver jag inte tänka på mattider och annat som måste ske när alla är hemma samtidigt, jag kan styra och ställa med min verksamhet som jag vill. 

Det är hur jag tolkar egentid och för mig är det viktigt att ha lite sådan tid emellanåt. Jag får mest gjort då. 🙂

Eftersom jag varit sjukpensionerad sedan 1989, har jag ganska mycket ledighet. Tre hela dagar per vecka går åt till dialysbehandling, men de övriga fyra dagarna är jag ledig. Jag skulle kunna tänka mig att byta en eller två lediga dagar någon gång ibland och få in pengar istället, för sådana har jag inte sett skymten av sedan jag tvingades sluta jobba.😉

[Sisa2]
0

# 14

Du har rätt ! Det är väl som du beskriver egentid som är egentid. Att bara få rå sej själv !  Det kan vara värt mycket.

Vad jag tänkte på kallas väl fritid !  Fritid kan vara värt mer än pengar. Om man som du har mycket ledighet, kan det bli för mycket av det istället. Lagom är nog bäst, även om det måste vara jättejobbigt för dej att åka på dialys flera dagar i veckan.  Önskar det fanns en enklare behandling !