Förintelsen
Ingen har väl missat att det är en minnesdag över förintelsen idag.
Det viktigaste av allt när snart alla som varit ögonvittnen är döda är att det inte får glömmas.
Att vi kan ta lärdom av historien.
/Maria
Ja de är 70 år sen. Idag blev Auschwitz befriade den 27 januari för 70 år sedan.
När jag gick i 9an fick vi lyssna på en som hade varit med och överlevt 9 koncentrationsläger tror jag det var. mietek grocher hette han.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag hade en barndomskamrat vars båda föräldrar träffades just i Auschwitz.
/Maria
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kolla gärna, gripande. Ännu mer gripande att höra honom IRL.
http://www.ur.se/Produkter/169699-UR-Samtiden-Mietek-Grocher-Jag-overlevde-Forelasning
Med tanke på hur många som förnekar förintelsen nu fastän det fortfarande finns levande människor som upplevt den, undrar jag hur det blir sedan när det inte längre finns några som kan berätta.
#5 Ja det är ju det som är så skrämmande.
/Maria
Så får man ju heller inte glömma att det inte bara var judar som råkade illa ut utan homosexuella, handikappade, zigenare med mera.
/Maria
I Tyskland hämtade de först kommunisterna, och jag protesterade inte, för jag var inte kommunist;
Sedan hämtade de de fackanslutna, och jag protesterade inte, för jag var inte fackansluten;
Sedan hämtade de judarna, och jag protesterade inte, för jag var inte jude;
Sedan hämtade de mig, och då fanns ingen kvar som protesterade.
(Martin Niemöller)
Vi får aldrig glömma. 🌺
#2 Han har min klass också varit och lyssnat på! väldigt gripande
#9 Verkligen! Borde fler lyssna på (länkat i #4) om någon vill se 🙂
De bör samla de överlevande och spela in deras gemensamma berättelser, några orkade inte leva med det de varit med om.
Pappa hoppade i havet och räddade en som ville dränka sig, han ville följa honom hem, men mannen sade att han var tacksam och ville gå ensam, 15 minuter senare hörde han tåget tuta och hjulen gnissla alldeles ovanför där han satt med sitt spö.
Då visste han att hans räddning hade varit lönlös. <<han tog det väldigt hårt och ångrade hela sitt liv att han inte följde med honom hem… men vi trodde att han hade ändå försökt igen.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Sedan får vi inte förglömma "Bosnienkriget" på 90-talet. Jag minns själv bestörtningen när man insåg innebörden och vad som faktiskt hände i Europa och hur många människor som råkade illa ut.
/Maria
Detta får aldrig glömmas!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Tack för att du delade filmen! Ska kolla :)
Det här var väldigt rörande att läsa.
Niklas, en ung kille delar rum med George en gammal österrikare på Sahlgrenska för 10 år sedan.
http://www.expressen.se/gt/niklas-gripande-mote-med-okande-georg-som-overlevde-auschwitz/
/Maria