Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 616 ggr
flisan708
0

Advent

På söndag är det första advent. När plockar du fram adventsljusstakarna? Visst är det lite mysigt med denna tid? !

Carrosh
0

Ska försöka hitta en stake till på söndag. Men plockar fram en tidigast då.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

aggeelin
0

Visst är det mysigt! Måste erkänna att jag redan plockat fram en i köket

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

stina63
0

Funderade nu i helgen jag var ledig men jag väntar lite till. Men stakarna kommer upp till helgen

Carrosh
0

Sett flera grannar som redan plockat fram stjärnor och grejer i fönstrena. Känns liiite tidigt att sätta fram sånt nu. Men på söndag blir det pynta av! :D

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Fridaaaa
0

Kommer plocka fram i veckan 🙂 Ev åker julgardinerna med upp i veckan i sovrummet, vet inte, känner för det tidigare iår än vad jag gjort innan 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Intehärutandär
0

Imorn ska vi köpa lite nya stjärnor. Då åker gardiner i kök o storrum upp med. Stakar måste jag se över. Har en svart o smide uppe året runt i mitt sovrum. :-) Sonen fyller på torsdag, då ska julen vara klar. Nu har båda mina grannar fått upp julgardiner, utebelysning m.m. Jag ligger efter. :-)

Tarotstollan
0

Har inte haft framme några adventsljusstakar på några år då katterna bara håller på och skall kraffsa i mossan eller försöka pilla bort utsmyckningen i mossan. Dessutom är det så jobbigt om jag skulle tända ljusen, kan ju inte ens gå ut ur rummet utan måste blåsa ut ljuset och tända igen hela tiden.
Om du menar elljusstakarna så kommer de fram till jul.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anders 50
1

Det blir på lördag em. Byter ut fyra fönsterlampor mot ljusstakar, adventstjärna i köket, adventljusstake på köksbordet och upp med julgardinerna i köket.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

aggeelin
0

Däremot har jag svårt med att sätta upp de röda julgardinerna för tidigt. Det blir nog först framåt lucia (närmare jul) som de kommer fram. Det röda ger så mycket energi och justämning och det hör hos mig ihop med julen. Jag har, än så länge, i större delen av mitt liv väntat med (när jag var liten var det mamma) julgardiner och tomtar till julen. Det var en fantastisk känsla till julafton. Nu blir det tidigare, ofta av praktiska skäl och samma känsla finns inte riktigt.

Anders 50
0

#9 Har faktiskt funderat på att frångå traditionen att sätta upp julgardinerna till advent. Dels hinner jag nog inte ( tvätta, stryka och putsa fönster) och sen det där med att de påminner för mycket om julen.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

citytjejen
0

Vi har inga elljusstakar, är inte så förtjust i såna. Men, vi köpte en sån där stjärna att hänga i fönstret förra veckan, och den hängde jag upp redan i lördags! En vit en, lyser så fint! Det är mysigt med extra ljus så här års och jag tror att stjärnan får hänga kvar en bra bit in i januari faktiskt 😃

/Christina

aggeelin
0

#11 Det som inte är rött får vara kvar en tid efter jul är också. Däremot tas det röda bort till tjogondagknut - bra med ett slutdatum!

Maria
0

När jag var barn så hade vi adventsstakar från 1:advent men julpyntet kom upp strax innan julafton och vi klädde granen kvällen innan.

När vi fick barn själva så tog vi fram rubbet vid 1:a advent men däremot så tog vi bort det mesta ganska snabbt när julen var över.

/Maria

aggeelin
2

#13 När jag var liten hade vi ingen ljusstake eller stjärna. Det kom senare när mamma hade sparat ihop pengar. Först till en ljusstake (jag var kanske sju år) och jag tyckte så mycket om den. Gardiner och pynt kom dagen före JULafton och granen kläddes på förmidagen på julafton.

Jag var en stor julfantast och har jobbat på att småningom ändra mig - jag tar fram alla ljustakar till advent och pyntet till jul (tomtarna bort till trettonhelgen) och sen ska nästan allt bort till tjogondagknut då julen är slut.

När jag var liten var allt kvar så länge som möjligt - det var som en tävling mellan familjerna att ha granen kvar så länge som möjligt. Ofta fram till slutet av januari.

För några år sen var det en kompis som hade en gran som växte. Den fick stå kvar till 5 mars!

Maria
0

#14 Det låter ungefär som vi har haft liknande bakgrund.

Jag minns att alla slängde ut granarna från balkongen. Vi bodde i 8-våningshus😮 och vi ungar släpade upp dem i berget för kommande majbrasa.

/Maria

aggeelin
0

#15 Jaa! Lika och olika. Jag  bodde på landet och granen blev fågelgran (stå bredvid fågelbordet till fåglarna att sitta i) resten av vintern och en bit in på våren innan den fick ingå i en majbrasa.

Intehärutandär
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Julstjärnor i storrum uppe iaf. Längre än så har jag inte kommit. De är fina, men jag hatar att sätta upp dem. Resten kommer imorgon hoppas jag.

Gladasvampen
1

Plockar fram stjärnorna och ljusstakarna på lördag så att allt är klart till på söndag :)

[WickedAlly]
0

Stjärnor och stakar kommer upp på lördag eller söndag, ultimat för mig är lördag kväll och sedan har timer så att de är tända när man kommer ned på söndag morgon. 

Men idag har jag satt på och tänt ljusslingan på utsidan, det är så mörkt och trist ute så jag tjuvstartade. 

Fast köksgardinerna funderar jag på att hänga upp idag :)