Visste ni?
I vart tredje hushåll finns ett sällskapsdjur
i vart femte hushåll finns katt
och var tionde hund.🙂
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Kan jag nog tänka mig,, Djur är härliga
Ett liv för mig utan djur är inget liv!🐱
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Och visste ni att man kan använda cigarettaska för att filtrera farlig arsenik från vattenförsörjningen
#3 Vad smakar vattnet då? Känns som det blir en däven smak av askkopp 😮
He he ..ja se det vet jag icke!😃
Det är inte hemma man ska göra det.
Jag håller med #2
Vet inte vad jag skulle göra utan katter i mitt hem. Ett hus utan katt är bara ett hus, inget hem.
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Jag har ju haft både hund och katt och andra smådjur men katter är nog något vi alltid kommer att ha så länge vi klarar av det.
Jag har blivit riktigt kattokig.
/Maria
Visst vore det tomt utan djur, både inne och ute.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Christine, stod det något om hur vanligt det är med marsvin där du hittade det där om husdjur?
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
#9 Nej det gjorde det inte Mirinda en jag skulle tro att de kommer tätt efter hundarna
#10 Jag tror inte att marsvin skulle komma särskilt långt upp på listan. Det är rätt talande att de inte ens nämndes.
När jag var liten var det ganska vanligt att man hade ett marsvin, i alla fall i min ände av vårt avlånga land. Nu vet man att marsvin alltid ska vara minst två (är t o m lag på det). Det kan ha bidragit till att de blev mindre populära som husdjur.
Jag trodde inte att det var sant när någon på Marsvin i Fokus sade att hon ofta fick frågan "Hur mår hamstrarna?". Då hade vi nyss köpt våra. Nu har jag själv fått den och liknande frågor flera gånger. Det verkar vara mer ovanligt att ha marsvin än att ha t ex iller eller ödla idag. Många vet inte riktigt vad ett marsvin är.
Dessa charmiga pälsbollar lever länge och är sociala och snälla. Intelligensen är det väl lite knalt med när det gäller allt utom hur man skaffar mat. Men det gör dem bara ännu mer charmiga. De har sin alldeles egen personlighet också. Våra två är som natt och dag. En är lugn, långsam, försiktig och kräsen. Den andre är överallt på en gång och tuggar i sig allt han får tag i (ungefär som en get).
Det är så synd att allt för många föräldrar, i all välmening, köper marsvin till sina barn utan att ha skaffat tillräckligt med information om hur de ska skötas (kunskapsnivån verkar väldigt låg i många djuraffärer).
Bäst att jag slutar nu innan detta blir ett jättelångt brandtal för marsvinens förträfflighet och emot slit-och-släng-tänk när man köpt billiga husdjur.
#11 Jag har för mig jag sett detta någonstans och då var det ingen lista alls utan man hade bara med hund och katt.
När jag växte upp var t.ex guldhamster väldigt poppis.
/Maria
#11 Tack för info Mirinda, ser nu att de är på nedgång, de var populärare förr.
1% av Sveriges hushåll har hamstrar idag.
Det som är tråkigt är att en del tar dåligt hand om sina djur. Här i stan har vi katthem som inte klarar av att ta hand om alla hemlösa katter och det finns också någon form av "hundhem" där folk lämnar in hundar som de köpt utan att förstå vad det innebär att ha hund.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Om folk kostar på sig att köpa en hund och kennelägare sålt till någon som inte verkar ha tänkt igenom det hela ordentligt kan ju även hundar bli övergivna. Men jag tror inte det är lika vanligt som med mindre och billigare djur.
Sommarkatter var/och är i viss mån fortfarande ett problem. Det är alldeles för lätt att skaffa en söt liten kattunge. De kan ju leva i 15-20 år så folk borde inte skaffa katt lättvindigt. Marsvin blir sällan äldre än 6-8 år men det är ändå en avsevärd tid. De klagar inte om de blir felskötta och försöker till varje pris dölja om de blir sjuka. Därför sitter det en hel del marsvin i för trånga burar, utan kompis, med plågsamt långa klor och utan den stimulans de behöver. Får de helt fel kost blir de sjuka och dör rätt snart om ägarna inte förstår vad de gör för fel. Och oftast handlar det bara om okunskap hos ägarna; att de inte förstod vad som krävs innan de bar hem marsvinet i en liten kartong från djuraffären.
En hamster lever inte så länge som marsvin. Den är billigare att sköta och kräver inte lika mycket utrymme. Men den är inte alls lika social som ett par marsvin och ett utpräglat nattdjur. De sover ofta när barnen är vakna. Vi valde inte hamster av samma skäl som min väninna faktiskt gjorde det. Jag tyckte hon var väldigt kallsinnig när hon sade att den kommer att dö inom ett par år, vilket hon såg som en fördel, ifall sonen skulle tröttna. Som hon ångrade sig när hamstern dog och hennes son var otröstlig jättelänge!