Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthälsa-och-harmoni
Läst 1082 ggr
flisan708
0

Påverkas du av hösten

Påverkas du av hösten positivt eller negativt? Hur gör du för att liva upp hösten eller njuter du av den som den är?

Maria
1

Jag gillar hösten med de vackra färgerna och mörkret.

Jag älskar att kura inomhus med en bok när regnet smattrar.

/Maria

[VSK]
0

Bandy 🤦‍♂️ 😃

KPD
0

Hösten får mig att leva upp. Efter sommaren innebär hösten en nystart, vare sig man återgår i gamla rutiner eller verkligen börjar på något nytt. Jag tycker om höstfärgerna och den friska löften. Dessutom är jag en stor vän av svenska äpplen.

September och oktober brukar bjuda på några av årets finaste dagar. När det sedan blir mörkare, är det trivsamt med levande ljus. Jag tycker om början av hösten, men brukar inte vara riktigt lika förtjust i november.

Det bysantinska året började den 1.9, och därför börjar det ortodoxa kyrkoåret då. Jag tycker att det vore mer logiskt att fira nyår 1.9 i övergången från en period till en annan än att som nu fira mitt i vintern, när vi ändå firar jul.

Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Intehärutandär
1

Jag gillar de dagar solen tittar fram och man kan gå ut och njuta av alla vackra färger. Krypa upp i soffan med tända ljus o varm choklad. Tyvärr börjar min säsongs-depression med kylan, regnet och mörkret. Oktober-mars är inte min tid och förutom jul så drömmer jag om varmare länder halva året.

citytjejen
0

Jag njuter av hösten och livar även upp den. Gillar att luften blir frisk och att det blir mörkare och då tänder jag gärna en massa ljus! Vi bjuder oftare hem vänner under den mörkare perioden på året, vi lagar mat tillsammans och umgås, det är härligt och livar upp!

/Christina

aggeelin
0

Hösten är helt ok när det gäller mörkret. Det är mysigt att tända ljus inne och utanför dörren har jag lyktor (med batteri eller levande ljus) tända så det är fint utanför också.

Däremot är jag en person som påverkas mycket av färger och höstens färger är inte mina färger. Färger påverkar mig känslomässigt. I år har jag upplevt allt det gula som sorgligt.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[peter54]
0

Jag är lika glad alla årstider och påverkas bara positivt av hösten. Jag gillar lagom och därför tycker jag att det är jobbigt under högsommardagar med temperaturer över +20 och under midvintern med temperaturer under -20. Vår och höst älskar jag 😉

Depressioner är ganska avlägset mig, jag har haft två i hela mitt liv. Den första i samband med att jag blev förlamad och under en kort tid trodde att det skulle bestå, men den tog jag mig ur själv, det är 25 år sedan. Den andra kom för 6-7 år sedan och då behövde jag hjälp. Fick samtalsterapi och den lindrigaste formen av psykofarmaka, men jag kom ur den efter ett par månader.

Normalt sett släpper jag aldrig fram tungsinta tankar, utan slår undan dem innan de hinner få fäste och det fungerar bra, jag är alltid positiv och glad. De två depressionerna har haft med min faktiska överlevnad att göra och det är inget sådant pågående i mitt sinne längre.

Intehärutandär
2

#4 Fast säsongsdepression har inget med tunga tankar att göra, utan bristen på ljus och d-vitamin t ex som gör att kroppen lägger ner (går i ide) och man blir otroligt trött. Därför finns ljusterapi som kan hjälpa lite och extra tillskott av d-vit.

[peter54]
0

#8 Ja det förstår jag, men jag har aldrig känt av något sådant. Jag har lite svårt att begripa det, soligt blir det ju under alla årstiden och då kan man väl utnyttja det?

Såvitt jag förstått av vad jag läst i Läkartidningen och på andra ställen, räcker det med 15 minuter dagsljus per dag för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig tillräckligt med D-vitamin, det behöver inte ens vara soligt eftersom UVB-strålarna når huden genom moln.

[TanatosNyx]
0

Jag påvekras åt båda håll. Älskar mysfaktorn och färgprakten. Temperaturen och den rena luften är också fina bonusar.

Tyvärr är jag också benägen att deppa ihop, all energi rinner bort totalt. Men så fort snön faller så vänder det. Vintern är underbar så länge råkylan stannar utanför kläderna så lederna inte protesterar 😉

[peter54]
0

#10 Jag har en kompis som säger att han "står mitt i kläderna". Han är riktigt smal så det funkar säkert för honom så länge han står still 😉

[TanatosNyx]
0

#11 Det funkar!!! (funkar även i överlevnadssyfte om man t.ex. drullar i en vak fick vi lära oss i skolan).

Cristine
0

Kläder som är för stora håller värmen  mycket  bättre  än de som har kontakt med kroppen när det är kallt och när det är väldigt varmt gäller det samma, det lärde jag mig i Sahara där det är jättehett på dagen och iskallt på nätterna.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

KPD
0

#13 Det är därför man bär vida, heltäckande kläder. Om lufttemperaturen är högre än hudens temperatur, skyddar kläder mot värme. 

Eftersom luft har låg densitet påverkar den kroppen mindre. än kläder direkt mot huden. Det är inte konstigare än att man kan gå in i en bastu, där det är 90 grader, men man kan inte bada i vatten som är 90 grader.

Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Jessicahagstrom94
0

Blir mer deprimerad på hösten och vintern, som om det inte vore nog med det redan på våren och sommaren.

Mirinda
0

Jag gillar hösten fram tills löven fallit och det blir så där eländigt mörkt och kallt. Kunde jag hoppa över november skulle det vara toppen. Det är den månad jag har allra mest svårt för på hela året. Så fort snön kommer och lyser upp lite, så känns det bättre igen.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Fridaaaa
0

Japp påverkas, påverkas mer negativt än positivt. 
Visst svalare ute men närmare till vintern samt mörkare. Jag blir tröttare på hösten, vill göra i regel mindre saker och så 😕 Och är inte ute mindre än sommar & vår så får i mig bra med d-vitamin t.ex
Nej våren & sommaren = bäst 😉

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Halvdansken
0

Skönt med höst, och så kommer min födelsedag den 31 oktober och sen går man mot jul och lite semester. Jag har stor trädgård, så det är skönt att sätta lök nu som kommer i april-nånting. Elda i brasan. Lite tyngre mat (soppor o grytor o sånt). Ok att sitta inne och spela spel, jag kan bli stressad av den där "jamen det är så fint väder att man måste vara ute" grejen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fridaaaa
0

#18 Har man hund får man ut i alla väder hihi. Så fördel med bra väder 😉 Men håller lite med där.

Halvdansken
0

Ja, har man djur som ska ut så har man alltid en anledning.  😃
Våra katter tar sig tack o lov in o ut själva. Den ena bor nästan alltid ute på sommaren och alltid inne på vintern (solstolen eller soffan vid brasan). Den andra trotsar elementen och plöjer sig genom snö och gegga för att patrullera territoriet.

Fridaaaa
0

#20 Ja det gör mina katter med 🙂

Intehärutandär
0

#9 I regel räcker 15 min/dag. Och jag som är blek, fräknig och grönögd borde ha lättare att suga i mig d-vitamin än en mörkare, men icke.  På vintern är det långt i säkert att man hinner komma ut medans det är ljust ute. Det kan vara mörkt då man går i väg och vara mörkt då man slutar. Då har man bara helgerna kvar ev att samla soltimmar. 

Har man också dåligt immun-försvar och blir sjuk i de årliga influensorna m.m. så mister man också många soldagar (Jag blir liggande i veckor). 😐

Såg en intressant dokumentär om detta, som hade med eskimåer att göra. De har genom genetik och mycket fisk/val i kosten klarat sig tills nyligen, då de flesta led av d-vit brist pga ändrad kost. Nu fanns snabbmaten där med. Var också albino-afrikaner med.

Halvdansken
1

Solen är inte tillräckligt stark på vinter för att man ska bilda d-vitamin, så ta det som tillskott. Jag tar 2x35 microgram varje dag.

stina63
0

Ja min kropp vill gå i ide, Brukar fixa till här hemma,  Måla om ha mig hehe

Carrosh
1

Påverkas mest av att det blir mörkare och mörkare. Men jag älskar de härliga färgerna ute, och när det är kallt är det bara att klä på sig ordentligt så kan man gå en härlig promenad! :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Anders 50
0

Hösten är min favvoårstid så jag påverkas bara positivt.  Och det är då man får skörda, får lön för allt jobb man lagt ner innan.

Men hösten är svår för många vet jag, lider med dem.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!