Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettom-sajten-och-ifokus
Läst 2292 ggr
Cristine
0

Din Dator

Hur och när kom du på att du skulle ha en dator.

När kom du till iFokus och hur?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Fridaaaa
0

Vi hade dator när jag var "liten" om man säger så. Men inget att jämföra med till dagens hehe.

Dator är ett måste idag när jag ska plugga, när jag var arbetslös så sökte jag jobb via datorn mm. Nej dator & internet = ett måste idag.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
0

Vi har haft dator sedan sonen var liten. Internet sedan 90-talet någon gång.

Hur jag hamnade på iFokus kommer jag inte ihåg😇

/Maria

Mirinda
0

Jag använde dator på jobbet fr o m mitten av 80-talet. Arbetet blev mer och mer datoriserat för oss "kontorsråttor". Jag satt och skrev på datorn mest hela dagen från c:a -90 och framåt. Därför var det varken nytt eller spännande och långt ifrån ett eftertraktat nöje för mig, då när Internet gjorde sitt intåg i de svenska hemmen. Först när jag i slutet av 90-talet pluggade på universitetet blev jag tvungen att skaffa en egen dator.

Jag blev medlem på iFokus när vi köpte marsvin till sonen. På Marsvin i Fokus fann jag andra marsvinsägare och annars svårfunnen information om dessa charmiga pälsbollar.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Anders 50
0

Tror det var ca 90 som jag skaffade dator. Man ville ju hänga med i utvecklingen.

iFokus tippade mitt ex mig om. När det var minns jag inte, men det var en tid innan jag hittade hit, och det var strax efter starten av den här sajten

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Allamej
0

Jag var superbra på programmering under mitt första år i gymnasiet, på den tiden som floppy disks faktiskt var floppy.

Men för ca 11 år sedan så vart jag bunden till lägenheten eftersom jag hela tiden skulle kunna svara i telefonen om min dåvarande pojkvän ringde. Om jag missade att svara oavsett tid på dygnet så fick jag en sådan utskällning att jag rent inte vågade mig ut annat än i hans sällskap.

Jag började få vänner över internet, jag började upptäcka pärlor på ett mer avancerat sätt.

Jag gjorde slut med honom för 8 år sedan. Han hade skitit i att laga pannan och brunnen för han tog för givet att han skulle bo hos mig.. När han berättade hur vi skulle ha det var det något som knäppte till, som ett gummiband som är väldigt hårt utdraget men som släpps tillbaka.

Jag gjorde slut där och då.

Men jag hade utvecklat en social fobi som hette duga och det gjorde att man var tvungen att ha datorn..

Nu måste jag skaffa en ny. Den här har slut batteri på moderkortet, hårddiskfel och fläkten gör inte sitt jobb.

Så en ny dator är i faggorna. Helt bunden till lägenheten dock. Ska ut för första gången på över en, nästan två månader på torsdag.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

citytjejen
0

Första helt egna datorn var min förra stationära som jag hade när jag bodde själv. Den allra första, som jag köpte tillsammans med min dåvarande sambo, var en billig bärbar av något konstigt märke🙂Den köpte vi 2003 om jag inte minns fel. Det var första hemdatorn, innan det höll jag till godo med datorn på jobbet!
När jag bodde hemma hade vi dator också, första datorn köpte pappa nån gång under tidigt 80-tal.

Till iFokus hittade jag för drygt två år sedan tror jag, när jag letade efter forum för övernaturliga fenomen, och det fann jag ju här! Men jag är oftast inne på Livskvalitet, tätt följt av Relationer och Kvinna.

/Christina

Halvdansken
0

Oj!!
När jag gick sista året på gymnasiet 1979 praktiserade jag på en ADB-avdelning (som det hette då). Det var "stordatorer" och bandstationer och så långt ifån dagens mobila datormiljö man kan komma.
Läste Systemvetenskaplig linje på universitetet (80-83) och har jobbat som programmerare i en attans massa år. Intressant när Apple började komma i mitten av 80-talet, och hade min första "hemma-maskin"med uppkoppling  -93 (mac). Sen kom ju allt med internet och mail osv och folk började allmänt koppla upp sig med modem. Fick min första laptop (som då hette "bärbar") 1998.

Nu har vi 2 stationära, 2 laptops och 2 tablets + smartphones på två personer här hemma…

Ingen aning om när jag kom till iFokus.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
1

#7 Du kom till iFokus 2008-03-06😉

/Maria

Halvdansken
0

Tack. Minsann, jag hade gissat på 4 år. Tiden går…

Maria
1

Haha, ja tiden går. Kollade på mig själv och jag har varit här sedan 2007.

/Maria

[peter54]
0

Jag skaffade dator i slutet av 80-talet för att jag jobbade med att producera en tidning. Det var en gammal PC som jag aldrig kom riktigt överens med. Under 1994 köpte vi vår första Mac, som jag tyckte var mycket enklare att använda än PC och så har det fortsatt. Medlem på iFokus blev jag för ganska precis 7 år sedan. 🙂

TjockaBerta
0

Första datorn var 89 jag jobbade på ett företag som sålde datorer så jag var en van användar . Första uppkopplingen var 94och det var asdl i Telias nät. Det var lchf som fick mig att hitta hit och det var väl 07 tror ja .

>>>Malum domesticum<<<

Cristine
0

Spännande läsning!🙂

Mirinda
0

Kul att några av er var med i datorernas svenska "barndom" - långt före internet. Då vet ni bland annat hur de  mastodontstora bläckstråleskrivarna såg ut och hur de lät. Jisses vilken skillnad jämfört med hur det är idag!😃

[peter54]
0

Ja och tänk på den otroligt låga nedladdningshastigeheten man faktiskt stod ut med i början med 54 k modem som här hos oss ofta bara gav 5 k. Bara att öppna en vanlig bild kunde ta 3-4 minuter. En annan sak som är bortglömd totalt är ljudet när man kopplade upp sig, sproinket, plingandet och fräsandet. 🙂

Farwuq
0

PC-dator har jag haft sedan 87, dessförinnan hade jag en VIC-20 och en ABC-80.  Medlem på iFokus blev jag 3:e april 2007. Övernaturligt blev den första sajten.

#15 Det fräsande 28Kb modemet slapp jag 2002, då fick jag en 100Mb fast lina…

👍

… vilken makalös förändring det var.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Cristine
0

#16 Det är otroligt allt som har hänt sedan dess med datorer ipad mobiler och dylikt. Man hinner nästan inte med utvecklingen.

Fridaaaa
0

#15 Haha det kommer jag ihåg när vi satt och skulle koppla upp oss på modemet. Sedan fick vi sitta max en viss stund var per dag eftersom anslutningen och det kostade beroende på hur länge man använde det xD

Farwuq
0

#18 Det hela debiterades som om man talade i telefon. Hade man bara en "lina" så var telefonen blockerad under tiden.

🤪

Fridaaaa
0

#19 Japp 😉 Så hade vi det xD

stina63
0

Jag köpte min första dator på 90 talet, Började läsa tredje årets gymnasiet, Då behövde man en dator för allt skulle skrivas ut på papper. då lärde jag mig textbehandling. Satt vid datorn skrev och skrev lärde mig var fingrarna skulle vara på tangentbordet hehe.
Men de var ju då man skulle koppla upp sig. Vågade knappt vara ute på nätet för de la på telefonräkningen. Kommer ihåg att man var livrädd att man glömde bort eller man gjorde fel. Sen fick en stor räkning.
Idag är det så mycket bättre,,, Med bredband

Halvdansken
0

#41. För att inte tala om matrisskrivarna! De fick stå i ljudisolerade boxar.

Mirinda
1

#22 Ojsan!🤦‍♂️ Jag ser nu att jag skrev fel i förra inlägget. Så klart det var matrisskrivare jag tänkte på, inte det jag fumlade ur mig i hastigheten.😊

Farwuq
0

Matrisskrivare var kul, de knattrade så hemtrevligt.

🤪

Intehärutandär
0

Jag fick ärva min första egna dator 2004, året därpå fixade jag internet. Hade ekonomin funnits så hade vi haft tidigare. Idag är man rätt utelämnad utan om man har barn. Utan internet skulle jag inte kunna läsa veckobreven, sonen kan inte träna på vissa läxor online, maila uppsatser osv. Nu lånar vi särbons data, då min laptop kraschat. Lånade lillebrors dator innan då han bodde hemma hos mamma. Och så delade vi internet-kostnaden på osd 3. Tyvärr tyckte mamma att det var viktigare att spela onlinespel och läsa horoskop, då jag behövde låna datorn dagtid för studier medans sonen var på dagis. Jag tröttnade o skaffade eget. iFokus skaffade jag för ca 2 år sen, då Spike föddes och jag googlade på Chinese Crested Dog.

Afturelding
0

Jag har alltid haft dator. Fick en egen när jag var runt fem. Men Internet fick vi först när jag var nio. Jag hittade till iFokus när jag letade efter råd om tatueringar :)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[VSK]
1

Oj…. Hur ska jag minnas det här då 🤔

När jag skaffade min första dator så gällde Win 3.11 

Den här burken jag har nu byggde jag 2011, men har uppgraderat den lite allt eftersom. Duger åt mig då jag knappt spelar nåt. Spelar jag så blir det enklare strategispel.

När hårdvaran börjar bli lite sliten så överklockar man bara 😃

Har faktiskt kört 4.5 Ghz sen datorn var ny 2011 🚬

iFokus kom jag till 2009, men med annat konto.