Läsa böcker
Jag läser mycket böcker och just nu så läser jag för första gången en bok av Leif GW Persson.
"Den sanna historien om Pinocchios näsa"
Den beskrivs som en roman om ett brott och länkar samman både huvudpersonen Evert Bäckström med Nikolaj II, Churchill, Putin.
Den är dessutom väldigt rolig. Jag är riktigt imponerad.
Har ni läst något av Leif GW Persson?
/Maria
Nej men jag tycker att han som person är intressant trots hans släpiga sätt.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Har inte heller läst något av Leif GW.
Läser just nu sista delen på en romantrilogi av Ken Follet," Evighetens Rand" Handlar om fem familjers öden under 1900-talet.
#2 Alltid kul att få boktips. Tack.🙂
/Maria
Jag har försökt läsa en GW bok för ett par år sedan (tror det var någonstans i början av hans romanskrivarkarriär), men jag tyckte han skrev lite rörigt och jag fastnade inte riktigt. Numer är jag inte så intresserad av kriminalromaner och så längre, men kommer jag in i en ny sådan period så kan jag försöka ge mig på GW igen. Tror jag gav honom för liten chans.
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Har inte läst GW. För läskigt för mig. 🤫
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Har en bok av honom i skåpet, oläst. Vilken vet jag inte. Föredrar Stephen King, historieböcker eller biografier. Fast jag kan inte läsa längre, önskar jag kunde.
Ja, jag har läst ett par av hans gamla. En av dem var Samhällsbärarna som som bygger på verkliga händelser. Den gillade jag mycket.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Jag har faktiskt läst boken om näsan. Jag är inte så jätteförtjust i böcker av GW men den här var rätt ok. Huvudpersonen är verkligen en karikatyr.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#8 Haha, jag kan inte låta bli att tänka på GW själv🙂
/Maria
#9 Precis 😴
Om du vill läsa några feelgood böcker så har jag en del tips, t.ex. Torsdagarna i parken.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Tack, boktips är alltid trevligt.
/Maria
Jag tycker inte så mycket om svenska deckare faktiskt. De ska ha något ytterst speciellt för att inte hamna i "gråzonen" med alla andra. Brittiska deckare är mer av min grej (eller cup of tea 😉).
Jag har på det stora hela inte så mycket tid över till att läsa skönlitteratur numera när jag pluggar heltid. Men jag har börjat lyssna på ljudböcker under bussresorna till skolan (hade jag inte blivit åksjuk så hade jag läst själv). Just nu är det Sagan om Ringen.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Jag tyckte Pinoccio var direkt dålig. Tjatig, rörig, gubbsjuk. Har lästa alla hans andra böcker för jag gillar hans intriger, alltså själva historien om brottet, men hans personskildringar och dialoger är förfärliga.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#13 Detta är ju som sagt den enda bok jag läst av honom och jag gillade den. Sedan att den här Bäckström var en en mycket gubbsjuk och vidrig typ gjorde att historien blev lite lustig för ofta så brukar man ju känna för huvudpersonen och inte emot.😉
/Maria
Nej inget med Gw. Men gillar den manen..
Läser i perioder.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Har inte läst nåt av GW, däremot vill jag tipsa om Simon Beckett som har en rejält fängslande serie som börjar med Dödens Kemi. Man får följa en specialutbildad (rätts)läkare genom diverse märkliga fall, parallellt med hans egna privata intriger.
Har inte läst något av GW. Å andra sidan så läser jag sällan skönlitteratur, det blir mest "andra" böcker så att säga 🙂
Älskar att läsa typ faktaböcker eller vad jag ska kalla det, om paranormala grejer, och böcker som ger inspiration till allt från livsföring till inredning och mycket mer!🙂
/Christina
Jag är periodare och läser extremt mycket ibland och ibland inte alls. Just nu har jag en lässvacka och försöker plåga mig igenom Da Vincikoden, men den är ju sååå tråkig.
Jag har ett antal författare att försöka komma över motviljan emot att läsa och Leif GW är en av dessa. En annan är Jan Guillou och ytterligare en är Ulf Lundell. De två senare har jag läst några sidor av och genast reagerat på det "låga" språket, därför har jag inte velat läsa dem.
Jag har ibland också oerhört svårt att begripa författares påstådda storhet. Efter att Alice Munro tilldelades Nobelpriset i litteratur förra året, försökte jag mig på att läsa en av hennes böcker, jag valde den som skulle vara den bästa enligt alla källor. Fy tusan vilken tråkig bok, den gav mig absolut noll och ingenting, den var som en finsk perkelehistoria, dötrist. Jag klarade inte av att läsa hela.
All kultur ska vara upplyftande för mig, oavsett om det är musik, litteratur, konst, trädgårdsarkitektur, vad man vill. Det måste ge mig något som är positivt, annars nobbar jag direkt.
En man som heter Ove-Fredrik Backman. Någon som läst den? Kanske ett litet boktips annars. Ska få låna den av min granne när han är klar med den. Har lovat att läsa den för han tycker den är superbra.
http://www.adlibris.com/se/bok/en-man-som-heter-ove-9789137138114
*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

#18. Probva Jack, av Lundell. Det är en klassiker. De övriga tycker jag inte är nåt sådär vidare.
#20 Jag tycket Jack är ett plagiat😉 men är nog inte ensam om de funderingarna.
Påminner väldigt om "På drift" av Jack Kerouac och så kallar Lundell boken för "Jack". Känns som det måste vara en tanke bakom….
/Maria

Där är en tanke bakom, det har han själv erkänt. Jag tycker dock inte att de påminner så jättemycket mycket om varandra.
Aha. Då förstår man bättre.
Det var länge sedan jag läste båda och ingen är så bra att jag skulle göra det igen känns det som.
/Maria
#20 Jag har sett filmen och om boken liknar filmen så är det inte ett tema eller en miljö som intresserar mig, elände. Jag har visserligen läst en del andra böcker om elände, Pesten till exempel av Albert Camus, men det är mer ur ett historiskt perspektiv.
Mycket av Wilhelm Mobergs verk handlar också om elände och umbäranden, men samma sak där, det har ett historiskt perspektiv som kan vara intressant. En bra historia behöver förstås inslag av tragik, elände och umbäranden, men det får inte vara det bärande temat tycker jag, då tröttnar jag snabbt.
Idag har årets Nobelpristagare annonserats, Patrick Modiano. Spontant känns inte hans författarskap intressant heller för mig, men jag ska ge honom en chans och läsa en. 🙂
Jag försöker alltid att läsa något av nobelpristagares böcker men blir ofta besviken.
Däremot minns jag att jag läste Doris Lessings bok "Om katter" för några år sedan när hon vann priset och den gillade jag verkligen.
/Maria
Den enda bok av Ulf Lundell som jag gillat något så när är Kyssen. Jack plågade jag mig igenom för många år sedan och det var pur viljestyrka som gjorde att jag tog mig ända till sista sidan. Min recension av Jack ser ut så här: 😴
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare