Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 602 ggr
Cristine
0

Brukar du pruta..

talar de om i radion.

Jag fortsatte av bara farten och vanan när jag flyttade hem

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Fridaaaa
0

Prutar sällan, ingen sån människa. 😛

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anders 50
1

Vilken fråga!  !  Jag är ju Smålänning! 😃

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

tlover
0

Jag prutar på marknader, på saker man köper på tex blocket osv (inte alltid men jag prutar ibland)

däremot inte i butiker.

l'm back

Maria
0

Jag kan bara inte pruta. Inte ens utomlands i vissa länder där det nästan anses ofin att inte pruta.

Min man är en hejare på att pruta däremot och då brukar jag dra mig undan😃

/Maria

tlover
0

#4 Min man är världssämst att pruta 😃en gång då jag prutade genom att jag hade lite pengar i plånboken så kom han "tlover jag har pengar, kolla tlover men jag har pengar, kolla kolla!" Jag fick det billigare ändå däremot för rallaren tyckte synd om mig som gick med en sån idiot 😂

Efter det har han pluggat på om hur man prutar men han kan ändå inte.

l'm back

Cristine
0

I en del länder är man rent av dum om man inte prutar för de har satt ett högt pris för att kunna gå ned till ungefär hälften.

Maria
0

#6 Förvisso är det säkert sant men samtidigt så är det ju ofta så oerhört billigt så att man nästan skäms.

Jag tycker det är jättepinsamt att pruta på t.ex ett vacker hantverk som en vävd matta eller sydd duk som någon gjort som redan med "våra pengars" värde inte kostar något alls.

/Maria

Cristine
0

Jo Maria jag vet att det känns så, men det förstår inte de.

[peter54]
0

Om jag handlar privat, ja, annars är det väl knappast möjligt i Sverige?

tlover
0

#9 På marknader är det fullt möjligt och i butiker om varan är "skadad"

l'm back

[peter54]
0

#10 Jo det är sant, men de som säljer på marknader är ofta tillverkare/hantverkare/odlare och inte lika bundna till marknadspriser och alla möjliga kostnader som är knutna till varorna och som leder till att det inte finns så mycket mån att pruta med.

tlover
0

#11 inte härikring, det är ju ofta dom som säljer tex kläder, film, sockar, matlagningsredskap, inköpta korgar (dvs inte egengjorda), hundsaker, leksaker etc

Däremot är många som kommer från nått annat land som har marknadsstånd så det kanske spelar in.

l'm back

Mirinda
0

Det beror på var jag handlar. När det är läge så försöker jag. Det brukar oftast gå bra. Men om intäkterna på t ex en marknad eller loppis går till välgörande ändamål eller små föreningar så vill jag gärna bidra. Då skulle jag inte drömma om att pruta. Tvärtom köper jag ibland saker jag inte behöver eller några extra lotter för att bidra med en slant och uppmuntra dem som jobbar ideellt.

Vid några tillfällen har jag prutat i vanliga affärer. Det har varit när jag upptäckt småfel på varan, t ex en (tvättbar) fläck eller en halvlös knapp. Om jag då kommit till tals med butikschefen/arbetsledaren så har det alltid gått att få varan till ett lägre pris.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

penke
0

Vilken fråga !  Jag är ju både smaulä´nning och wäsch´ötte 😛
Och småföretagare.., det finns alltid prutmån,
mer eller mindre hur stor/bra kund du är,
 då även på tex. ica
.."Utomlands" hör det som Cristine skriver, till sociala spelet,samtalet,
man "ska" näst  intill får hjärtinfarkt när man hör första priset 😃
och antyda att ungarna inte får mat i veckan om de inte sänker priset…

penke

[tk1971]
0

Aldrig i vanliga affärer, om det nu inte är så att varan har nån synlig skada som jag vill får lite rabatt för. Ibland lyckas det, ibland inte.  Men lite skämmigt är det ju att börja förhandla… då brukar sambon hålla sig en liten bit ifrån och låtsas titta på nån vara i butiken

Halvdansken
0

Vitvaror brukar man kunna förhandla om lite.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

tlover
0

#16 ja vitvaror har vi prutat ner, däremot fick vi bara ner det mycket för att han kände min mamma.

l'm back

Intehärutandär
0

Det vågar jag inte med min diagnos, då att bara besöka butik inger ångest.

Mirinda
0

Ibland händer det att jag får priset nedprutat av den som säljer, fast jag själv inte tänkt försöka. Det beror på att jag nästan alltid har svårt att bestämma mig när jag ska köpa något. Säljaren tror att jag tvekar p g a priset. I själva verket brukar det vara i valet mellan  färger, modeller eller något annat som jag tvekar länge. Att jag ska köpa en vara av det aktuella slaget där och då har jag redan bestämt. Men det vet inte säljaren.😃

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[JenniN]
0

Jag brukar inte alls pruta, jag har svårt för det och tycker inte alltid att det är helt okej.

VildaVittra
0

Ja, jag prutar, det har till och med hänt i mataffärer.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maria
2

Min man försökte pruta på systembolaget men då gick jag😃

/Maria

snigelpiga
0

Nä, kan inte, aldrig kunnat.  I ett annat land (Thailand) blev jag utslängt av en butik när jag skulle betala priset som stod på lappen. Men jag lärde mig ändå inte pruta.  🙂

flisan708
0

Jättedålig på att pruta själv. Känns skamset på något sätt. Borde kanske testa lite mera.

[peter54]
0

#12 m.fl. Ja där ser man 🙂 Det är nog helt enkelt så att jag inte är någon prutare. Det faller mig sällan in att ens försöka, åtminstone inte om det inte handlar om något på marknaden som verkar hutlöst, men då väljer jag nog hellre att bara vända och gå hellre än att sätta igång med kohandling.

Omvänt vet jag att jag blir rätt irriterad när folk försöker pruta på mina djur till salu och jag har aldrig gått med på att göra det annat än om personen köpt många samtidigt.