Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 613 ggr
Cristine
0

Spriten

Den köper jag mest som medicin eller till matlagning.

Igår natt tog jag en snaps och har fått sova 6 timmar i sträck. Idag ska jag lägga alla entrecoteskivor i Whiskey  för att marinera dem. Köttet blir väldigt mört och gott!

En del brukar ta sig en tuting fredagskvällar.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Maria
0

Jag dricker ingen sprit längre. Min man gillar att ta sig en god rökig whisky emellanåt och jag kan givetvis smaka men det är inte gott längre och så tål jag ingenting. Annars gillar han öl bäst.

Vi köpte en ljus Captain Morgan (rom) förra veckan för att smaksätta snus som man köper i halvfabrikat. Den har vi också smakat på. Min man tog ett nubbeglas och jag ett smakprov😉

/Maria

Cristine
0

<Rom är gott med cocos och ananas

Maria
0

Jag har svårt för rom faktiskt.

En ordentlig ungdomsfylla på rom och cola satte stopp för den smaken.😃

/Maria

Cristine
0

Förhåller  det sig så så förstår jag dej, för mej hände samma med ouzo, sedan dess mår jag illa bara jag hör namnet.

Intehärutandär
0

Dricker väldigt sällan alkohol då barnet är hemma alla dagar. Om jag är ut på någon spelning så dricker jag ett par öl.

[tk1971]
0

Jag gillar inte starksprit. Och överhuvudtaget dricker jag väldigt lite, då brukar det bli vin. Eller likör, jag är nog en sån där likörtant…

[peter54]
0

Jag dricker ingen alkohol alls, inte i någon form. Jag är inte absolutist utan tycker helt enkelt inte om det. Nu är det nog över tio år sedan jag ens smakade lättöl. Frugan gillar både vin och öl, men vinet har börjat sätta sig i knoppen på henne även om hon bara tar ett halvt glas.

Fridaaaa
1

Jag dricker inte sprit överlag, kanske blir 1-4 cider/alkoläsk per år, inte mer. Aldrig varit full heller vilket jag är mycket stolt över.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anders 50
0

Dricker väldigt sällan sprit. Köper bara hem sprit när jag ska göra likör, och den ger jag oftast bort eller bjuder på.

Däremot dricker jag öl av den starkare sorten.  Gott och nyttigt (inte skadligt i alla fall) i måttliga mängder.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Fridaaaa
0

#9 Nja nyttig kan ju diskuteras, alkohol är ju inte nyttigt men hört att det finns en del nyttigheter i öl

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mirinda
0

Om man nu inte häller Captain Morgan i snus kan man göra en utmärkt romtoddy på den. Fast då använder jag den mörka varianten. När man är riktigt genomförkyld; så där feberfrusen och kroppen värker,  då värmer det gott och man slappnar av.

Annars gillar jag ett glas gott vin till maten. Allt för söta alkoholdrycker gillar jag inte. Så likör dricker jag ytterst sällan. Det ska vara om det ingår i en drink.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

flisan708
3

Dricker knappt alkohol numera. Finns inte egentligen någon förklaring till varför men det har blivit så. Ska jag på fest köper jag med mig ett alkohol fritt vin, det finns många bra sådana nu på systembolaget numera. Sen är det en skön känsla att kunna köra till och från festen om det är avstånd. En orsak till att jag inte dricker alkohol är att jag kör bil dagligen och har alltid haft som princip att inte köra inom 24 timmar efter att ha druckit alkohol. Oftast har jag inte den möjligheten att avstå bilkörandet, därför avstår jag. Skulle aldrig riskera mitt Körkort. Kanske fånig med dedär 24 timmarna, men sån är jag.

[TanatosNyx]
0

Dricker för närvarande inte en droppe (gravid), men annars är det nån cider eller rom och cola som slinker ner ett par gånger om året.

I matlagning däremot älskar jag mörka brödiga öler och kraftiga rökiga whiskeys.

Vin är inte riktigt min grej däremot.

citytjejen
0

/Christina

citytjejen
1

Lite sprit slinker ner då och då! En iskall gin och tonic eller en läskande mojito, till exempel.

/Christina

Mirinda
1

Apropå läskande: Efter en svettig dag med städning och semesterpackning var det så gott med en stor spritser (eller dagens som de brukar kallas på krogen). En skvätt vitt vin toppat med mycket iskall läsk.  Blir ju inte så starkt heller.

#15 Jag gillar mojito, men har bara druckit det på restaurang. Skulle vara kul att kunna blanda en själv. Vet du hur man gör?

citytjejen
1

#16 Ja visst är mojito gott! Brukar faktiskt göra sådana själv och det brukar bli bra också 😃

Jag gör så här att jag tar 4 cl ljus rom och ett par teskedar muscovadosocker samt en näve myntablad och lägger i ett glas. Sen "mojsar" jag ihop allt detta med hjälp av en mortelstöt. Sen fyller jag upp glaset nästan till kanten med krossad is och sen fyller jag upp med sodavatten eller motsvarande. I med sugrör, dricker man direkt ur glaset så får man myntablad i munnen och mellan tänderna, det är inte så lyckat🙂

Man kan använda sockerlag istället om man vill, men detta är enklare och blir minst lika gott!
Det funkar utmärkt att byta ut myntan mot t.ex hallon, det blir också gott!

/Christina

Mirinda
1

#17 Tack för recept och smakvarianttips!🙂Just hemkommen från semestern. Sitter i värmeböljan och intar kall dryck. Men jag får hålla mig till vatten för magen är i olag. Men när jag är OK igen ska jag prova att "mojsa" mojito.

citytjejen
0

#17 Mojsa på sen 😃och hoppas att magen snart ärbra igen!

/Christina

KaiPon
0

Dricker sällan, speciellt inte nu när jag både har Mianserin Mylan och Atarax som jag tar. Innan medicinen blev det kanske en-två fyllor per år om ens det. Dricker bara där jag känner mig säker, vilket jag inte gör ute på barer och så. Kunde ta nån drink, men inte bli full eller så. Har en kompis som sett mig full kanske en fyra gånger, och hon är den som sett mig full mest. 😃

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

JanGBG
0

Tar mig gärna en Whisky ibland (en =1)! När det gäller Rom så tycker jag om en blandning som heter "Pusser´s Rum" det är den rom som British Navy har haft sedan 1655.