Västerbottenost
Den är min favorit , fast tätt efter kommer många som grevé till ex.
<vilken är din?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag älskar också Västerbottensost. Det sägs ju vara svensk Parmesan😉
Sedan beror det på vad osten ska användas till. Ska jag bara ha ost som smörgåspålägg så älskar jag en riktigt vällagrad Grevé men det är inte alltid så lätt att få tag i.
Jag har svårt för smaklösa ostar som hushållsost.
/Maria
Hushålls ost har vi sällan.. den är smaklös.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Präst är vår vardagsost. Till jul o vörtbrödet ska det vara korvost/rökt ost.
Nejdå, hushållsost är alls inte smaklös, den tycker jag om. Problemet med den är att den är så mjuk att den blir svår att hyvla. Starka ostar som exempelvis Västerbotten och alla lagrade ostar ratar jag helt och hållet.
Jag gillar milda ostar som Port Salut, Billinge, Drabant, Herrgård och Grevé (inte lagrade då). Min favorit just nu är Ockelbo kryddost. Den kryddas enbart med kummin, inga nejlikor som andra kryddostar.
Jag använder inga kryddor utöver lite salt och peppar på maten och därför tror jag att mina smaklökar klarar sig bra med sådana smaker som andra kallar smaklösa.
Här är det Gäsene-ost som är favoriten i vardagen. Ett litet mejeri i Herrljunga, Västergötland, som blivit stora på sina olika ostar.
Och på tal om hushållsost….köp en nu, hel 2-kilos, med hög fetthalt och lagra den till jul..minst! Då får ni en extra god ost.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#5 Så brukade min svärmor göra.
/Maria
Jag brukar variera mellan Billinge, Grevé och Herrgård, alla milda i smaken. Ofta har jag Hushållsost hemma, till matlagning. Däremot inte Gäsenes för den är för sur i smaken. Någon gång har jag ätit mellanlagrad Västgötakloster men det var på gränsen till vad jag kallar god att äta som den är på mackor.
Kan inte äta starka ostar för jag får blåsor på tungan.
Däremot älskar jag paj med Västerbottenost.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Äter gärna Västerbotten eller prästost som tex morfars. Hushållsost är lite för smaklöst, sån ost var min mammas favorit.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
oj, svårt! whiskeycheddar smäller högt, likaså wästgöta kloster, samt riktigt krämiga gräddostar. Västerbottensost är god i mat.
#7 Har du testat alla Gäsenes ostar då? De har ju minst tio olika, från 10-34 %.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#10. Nej, det har jag inte, är väldigt försiktig med att smaka på olika ostar jag inte känner till.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Här där jag bor finns det ett etablissemang dit man kan gå och testa all världens ostar en kväll. Haken är bara att man måste vara en grupp som förbokat. Man bör klä sig varmt. För det hela går av stapeln i en mycket sval vinkällare.
Man får ett föredrag om ost och de gånger jag var där (det var några år sedan) fick man ta med sig egen dryck.
Ska jag välja en svensk favoritost får det bli en vällagrad Grevé. Men annars är en gammal favorit Schweizisk Emmentaler. Av de senaste ostar jag testat har Gruyère satt mest sprätt på mina smaklökar
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare