Uppfostran
Sitt, ligg, gå fot, komma på inkall, inte gå till maten förrän på kommando, respektera grannens tomtgräns osv.. Lyssnar Din hund på vad Du säger ? Kanske Du lärt den något alldeles speciellt att lyssna på ?
Lyssnar för det mesta.
Men Roxy är ung än så mycket kvar att lära. Lillan lyssnar för det mesta men kan slå "dövörat" till. Jag tror personligen ingen hund lyssnar till 100%.
Roxy springer ibland upp vid gagaget vilket hon inte får, och kommer då inte på inkallning, så testade ena gången att ropa "var är bollen?" och vips kom hon, brukar fungera xD
Jag skiljer på uppfostran och trix. Sitt, ligg, rulla runt och så är inte uppfostran för mig. Däremot moment i inkallning mm, det är mer uppfostran 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har ju haft två taxar och de har inte varit lätt att träna lydnad med.
Den förste taxen kunde sitta fint med framtassarna upp men det var enbart på grund av belöningen. Ingen annan övning funkade.
Den ande taxen Higgins kunde i alla fall kommandot "stanna" vilket var väldigt bra på landet där han ofta sprang lös.
/Maria
Spike lärde sig samma dag han kom hem till oss. Nya tänderna började spricka upp, så att låta bli att bitas var det första tror jag. Sedan "Nej!".
Sitt, ligg, stanna, rulla runt, dansa, gå & kissa/bajsa, tyst, gå och sätt dig (i trappen då vi ska lämna honom, eller på bänken på farstun t ex) osv lärde han sig härnäst.
Det enda jag inte lärt honom ännu är "fot". Och det är inget jag bryr mig i jämfört med det andra. Och att öva på hundmöten - att inte bli så exalterad. Är tyvärr svårt här, för vi möter sällan andra hundar.
Vi använde ett par godisar per övning. Nu gör vi ju det mesta tyst. Utan tal och godis.
#2 Taxar i ett nötskal skulle jag säga hihi. Men de är så goa så 😃
Har ju en Irländsk Varghund så det är inga problem…de är ju födda sådana. 😉
Skämt åsido! 😃 Det där med att lyssna…utan att överdriva så är just den här rasen väldigt lätt att kommunicera med och få dit man vill.
Som en skämtare sa : Med en så stor hjärna så….😃
Och jag har även haft två taxar som "innehundar" så jag kan den rasen. ( Jag är tax…kommer strax!) 😃
Mina jakthundar kan det mesta utom att respektera grannens tomtgräns. 😃
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
# 5 Vad tycker grannen om det då ?
Min hund gjorde det (gick lös på tomten) och det funkade förutom när någon granntik löpte men då visste vi ju var vi skulle hämta honom. ;-)
#6 Jag jagar på grannarnas marker och hundarna har inte en susning ens om vad en gräns är.
Och sen var det kanske lite fel att skriva "tomtgräns" Här i byn finns inte samma sorts tomter som i villaområdena, gränserna för tomterna här är väldigt flytande. 😃
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Ja han kunde inte gränsen på våra marker men han höll sig till gräsmattorna. Även om våra marker var på andra sidan vägen också så gick han inte dit. Jag hade med honom till kontoret. Jag kunde säga åt honom var han skulle ligga. Det var bara en gång som det var problem. Då var det en hundrädd som skulle komma så jag stängde in honom i ett annat rum, men han öppnade dörren och kom krypandes. Men den hundrädda tyckte inte han såg så farlig ut så han fick stanna. Däremot när vi var bortbjudna och jag sa åt honom att stanna i hallen så gjorde han det. Även om han var blöt när vi kom hem. Någon gång glömde jag honom i hallen och han låg snällt kvar. Den andra däremot kom gärna krypande efter 5 minuter. ;-)
Hoo' Nä våra hundar gör precis som de vill.
Där i mot så får vi lära oss vissa saker som de vill..
O jag bryr mig inte..
Utan ser det som att de har inte valt o komma hit utan det är vi som har valt dem. o det flyter på bra.
o vi behöver inte visa vår makt..
Tycker det är intressant med hur väl folk får pli på sina djur. 'Disciplin''
Men sen om de har barn så är dessa rena monster (I vissa Fall)).
Om de nu kan få sådan pli på sina djur.
så undrar jag varför de inte klarar av o lära ungen vett o etikett.
Bara en tanke.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Lyssnar gör hon… förstår säkert det mesta jag säger också, men väljer oftast att nonchalera mig och det funkar ju när man är en liten söt hund.
Är mat eller godis inblandat, då kan hon det mesta.
Sen hon flyttade in i vintras har hon lärt sig det som är viktigt för oss. Hon kommer på inkallning och hon kan "stanna", hon blir kvar i trädgården och hon skäller inte i tid och otid. Hon har lärt sig sitta "bältad" i bilen (sele som man knäpper fast i samma fäste som säkerhetsbältet).
Zabelle
#10 Fast handlar inte om att visa "makt" eller liknande.
Vissa saker är mycket bra att lära hundarna för att underlätta i vardagen. Som till exempel att inte springa i väg om de är lösa. Nu får man inte ha dem lösa alls om man inte har riktigt bra koll på sin hund. Samt att man har strikt ägaransvar 😛
Jag lär inte mina hundar saker för att visa "makt" eller liknande, utan för att hundar, precis som barn, mår bra av att ha regler samt att det underlättar i vardagen om de kan vissa saker, både för dem och oss.
Men håller med om det med ungarna där, är märkligt ibland 😉