Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettsjälvförverkligande
Läst 997 ggr
flisan708
0

Drömmar

Vad drömmer du om ? Är det någon dröm du önskar ska gå i uppfyllelse eller har du redan uppnått den. Liten som stor. Hur gjorde du för att uppnå din dröm, fick du offra något. Vissa drömmar går kanske aldrig att uppnå utan stannar som en dröm, känns det okej? Har dina drömmar ändrats med åren?

Intehärutandär
0

Då jag var liten, så drömde jag om att få slippa bo med mamma. Om att rymma eller att mormor kunde ha mig istället. Eller varför inte den okände fadern. Vilket i efterhand var lika hemsk. I övre tonåren törstade jag uppmärksamhet, och för första gången i mitt liv fick jag faktiskt det från många håll. Blev snart mätt på det och vid 20 stod jag där gravid. Och den nya drömmen handlade om att få barnet kvar i magen och att vi inte skulle bli dödade. Åren efter drömde jag om friheten att våga leva och få höras i lägenheten, våga gå ut utan att hela tiden spänna mig och titta bakom ryggen och ha koll på närmaste flyktväg. Idag drömmer vi (jag o barnet) fortfarande om friheten att kunna leva till 100 %. Att kunna göra impulsiva saker, utan att först planeta vår säkerhet först. Det tar många för givet tror jag. Att bara slänga sig i hängmattan, blunda och inte ha någon stå där då man öppnar ögonen. Idag är min önskan att barnet får uppleva tryggheten jag aldrig fann. Att han kommer in på det gymnasieprogram att vill och livet kan gå åt hans håll nu.

Maria
0

Jag och min man drömde om att flytta till "landet" och då vi skaffade vårt torp så var planerna att vinterbona detta och flytta innan sonen började skolan men vi kom båda på ganska snart att vi är nog stadsmänniskor i själ och hjärta som gillar att njuta av landsbygd och natur på ledig tid men inte året runt/dygnet runt😉

/Maria

[peter54]
0

Drömmarna förädras väl alltid med var någonstans i livet man befinner sig? När jag var nybliven tonåring hade jag mycket hemska drömmar efter mina föräldrars skilsmässa. De gick ut på otrygghet, maktlöshet och ond bråd död.

När jag förlorade vänsterögat 1984, drömde jag ofta att jag kunde se med protesögat och efter benamputationerna 1997 drömde jag att jag kunde gå på stumparna utan proteser.

Nuförtiden drömmer jag mer alldagliga saker som är direkt kopplade till vad jag eller min familj varit med om eller sysslar med. Mardrömmar får jag direkt när blodsockernivån är i olag.

Jag är övertygad om att drömmar bara är en enda soppa av olika intryck och upplevelser so satt spår i medvetandet. Allt sånt som drömtydning och att drömmarna skulle ha någon betydelse tror jag är rent trams och humbug.

Maria
0

#3 Håller med om att drömmarna förändras utifrån ålder och livssituation.

Det här med nattliga drömmar är en annan sak😉 Jag undrar vilka diagnoser jag skulle få om jag berättade mina, haha😃

/Maria

[peter54]
0

Aha, jag slarvade när jag läste TS inlägg och uppfattade det som att det handlade om vad man drömmer när man sover 🤦‍♂️

Dagdrömmeri vet jag inte om jag har så mycket av, det jag drömmer om i det avseendet är inte möjligt, så det handlar mer om fantiserande om en frisk kropp till exempel 🙂