Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettfritid-och-hobby
Läst 443 ggr
aggeelin
0

Planterat

Nu nyss var jag ute och planterade små plantor av astrar och lövkoja. Nu är det bara vänta…   

Har du planterat något?

Jag ska snart sätta ut pelargoner och annat i krukor.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Anders 50
0

Har börjat så smått med att plantera i stora kärl, en stor urna och i postlådan. Två färger av kärlekspelargon, två färger stor bacopa (snöflinga), verbenor och en massa millionbells i olika färger. Ska ta hem lite mer i morgon, det fattades lite.

Balkonglådor och amplar planterande jag för ett tag sedan och de är på tillväxt i värmen i växthuset på handelsträdgården. Kanske jag tar hem dem i slutet på veckan om det blir varmt.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Afturelding
0

Jodå, jag är nästan klar. Det saknas ett par pelargoner eller något liknande bara. Jag har nästan bara drivit upp matväxter så det saknas något som blommar ordentligt.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[tk1971]
0

Tidigare år har jag drivit upp olika sommarblommor från frö, men vis av den erfarenheten har jag struntat i det i år och köper färdiga plantor i stället. Jag har gjort de där vanliga grejerna: två fat med stora, vita penséer vid entrén, och två amplar med rosalila ampelpetunia. Sen funderar jag på vad mer jag ska ha… måste vara nåt snyggt och lättskött…

zabelle
1

Pelargonerna, fuchsiorna blommar för fullt, de åkte ut redan i slutet på April, samtidigt med Agaven och olivträden.
Gräslök, persilja och timjan har kommit upp fint.
Hoppas på en liten paprika planta av sonen till mors dag 👍🤫

Zabelle   

aggeelin
0

#4 Jag önskar mig ett olivträd till "morrans dag" (vårt namn på mors dag) - får väl köpa mig ett själv :)

Maria
0

Jag har två Olivträd och det ena har massa små knoppar nu.

Jag har planterat Mangold, sockerärtor och grönkål.

De flesta örter har överlevt så jag har bara köpt en Rosmarin.

Min man har planterat sina kära Pelargoner och jag har köpt lite smått och gott till några krukor.

Jag har även sått Blomsterkrasse och Ringblommor. Lite sent kanske men jag hade glömt bort fröna.

/Maria

[peter54]
0

Vi planterar inte så mycket, 19 års erfarenhet av den uppländska leran har tagit död på vår odlariver. Vi kör vårt lilla växthus med gurka, tomater och eventuellt någon paprika om den hinner bli något, kommer alltid på för sent hur långsamma paprikaplantorna är, man måste så i februari om det ska bli några paprikor.

Sedan har vi odlingslåda intill det minimala växthuset. I den har i oftast lite ärter, persilja och någon plocksallat. Någonting fantastiskt vi upptäckte förra året är att tomatfrön är kärnäkta, det vill säga att man får den sort man sår frön av. Vi älskar Romatica-tomater, de små mörka med lite avlång och "bucklig" form, men de är svindyra att köpa, 30 kr för en kvist med kanske 15-20 tomater på.

Vi planterade frön från sådana tomater och fick hur mycket som helst förra året. Vi hade 15 plantor och jag är säker på att vi fick ett par kg på varje. Nu hoppas vi att även paprikan sk vara fröäkta så att vi får de där avlånga röda som är så fantastiskt goda 😉

Just nu håller vi på att härda gurkplantorna genom att ha dem i garageförrådet på natten och i växthuset på dagen.

Cristine
0

Jag har tagit ut växterna som stått inne hela vinter, blir det för kallt på natten sätter dottern påsar över,. de har stått ute i en vecka nu och ser fina ut

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

aggeelin
0

javisst,  jag har satt två stora plantor med gräslök i en odlingslåda, och så citronmeliss, dill och någon sorts jordgubbsplantor också.

Anders 50
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inte planterade men sådda. Rensade lite i raderna i grönsakslanden i förrgår, sådde 20 april och de har klarat sig bra. Tomatplantorna växer fint i växthuset, fich frön av en facebook-vän från en fröäkta sort, Gardeners Delight, och har satt två av dem plus några F1 plantor från handelsträdgården, Plommontomat och Black Sherry.

Senare i veckan ska jag plantera ut mina majsplantor, gula och gröna bönplantor och squashplantorna, samt så en omgång dill och lite olika salladsorter. Brukar så sånt i omgångar med en månads mellanrum.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[GunillaF]
0

Har gjort om lite i mitt trädgårdsland och sådde frön förra helgen. Två sorters ärtor, sallad, ringblommor och krasse.

Breddade en rabatt rejält och lade stenplattor längs kanterna så det ska bli enklare att klippa gräset.

Planterat ut några lavendelplantor, elefantgräs, höstaster och nån låg vit växt som jag för tillfället glömt namnet på…

I två kvällar har jag nu hållit på att plantera en syrenberså. Blir ev klar i morgonkväll. Det tar tid för en gammal "stöpplig" dam 😉

Har ca 25 pelargoner som ska planteras om och komma ut också, men det får bli nästa vecka.

Blev så lycklig i kväll när jag upptäckte att jordgubbsplantorna redan börjat blomma! 🙂