Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 291 ggr
Cristine
0

Béarnaisesås

De flesta köper såsen färdig jag har gjort det en gång och aldrig mer, jag tyckte inte det smakade Bernaise sås ens, kanske för jag bott i Frankrike och är bortskämd med äkta vara.

När jag frågar varför de inte gör den själva så får jag till svar att den är svår att göra men det är den inte alls om du äger en termometer.. en digital sådan och det är för att såsen aldrig får stiga till 70 grader.

Vet du det så är den lätt att fixa.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

VildaVittra
0

Sedan kan man ju göra fuskbea (sådan som man brukar få till pizzan), Är hur enkelt som helst, bara att köra äggulor i en mixer och droppa i oljan, sedan ha i lite dragon i vinäger, cayennepeppar och salt. Blir den tjock så kan man späda med lite vatten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anders 50
1

Varför….när det finns så goda i affären? 

Lohmanders t.ex.   🙂

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Cristine
0

#2 Då har du aldrig smakat en riktig Anders🤔

citytjejen
0

Vi äter bara hemlagad bea, min man gör den från grunden och den blir alltid jättegod!

/Christina

[peter54]
1

Njaej, jag har aldrig riktigt tyckt om béarnaise. Jag är inte så förtjust i sås över huvud taget, men ibland så chockar jag min fru genom att äta sås 😉

Cristine
0

Här ett bra recept

Béarnaisesås

Ingredienser:

150 g smör

1 msk finhackad schalottenlök

eller  gul lök

4 st krossade vitpepparkorn

2 msk vitvinsvinäger

2 msk vatten

3 st äggulor

2 msk vatten (igen)

1-2 msk finhackad färsk dragon

eller  1-2 tsk torkad dragon

2 msk finhackad persilja

digital termometer

Gör så här:

Smält smöret i en kastrull eller i en skål i mikron.

Hacka schalottenlöken fint. Krossa vitpepparkornen i en mortel.

Häll vinäger, vatten, schalottenlök och vitpepparn i en såskastrull. Låt det koka upp. När vätskan nästan helt kokat bort tillsätt då ytterligare vatten. (Obs! Viktigt att vätskan nästan helt kokat bort innan du tillsätter vattnet, annars blir det för mycket vinägersmak kvar.)

Sätt kastrullen eller skålen i vattenbad. (Med vattenbad menas att man sätter kastrullen/skålen i en annan större kastrull med vatten som man värmer upp.) Tänk på att vattnet ska vara varmt men inte koka i vattenbadet.

Tillsätt äggulorna, en i taget och vispa. Såsen tjocknar nu.

När såsen tjocknat och fått en krämig konsistens, ta bort den från vattenbadet och värmen. Ställ skålen eller kastrullen på en kall våt disktrasa (detta är för att undvika eftervärme som kan förstöra såsen). Låt gärna stå och vila ca 2-5 minuter.

Kontrollera under tiden att det smälta smöret inte är varmare än 50-60°C för att vara på den säkra sidan. Du ska kunna sticka ner ett finger i såsen utan att bränna dig.

Tillsätt därefter det smälta smöret, lite i taget under kraftig vispning. Såsen ska binda smöret till en jämn tjock smet. Fortsätt vispa såsen i några minuter extra efter att sista smöret vispats i.

När du vispat ner allt smör och såsen har en tjock krämig konsistens, fortsätt vispa ytterligare några minuter.

Vispa ner dragon och persilja och servera direkt

Maria
0

Jag brukar göra som VildaVittra och den blir jättegod och enkel att göra.

/Maria

Intehärutandär
0

Jag gillar inte smörsåser alls. Har nog bara gjort sådana i skolan på tillvalet (kallkök).

Karmatarerskanise
0

Vi gör alltid egen. Så mycket godare!

KaiPon
1

Jag har aldrig testat göra egen bearnaisesås…  Men borde göra det någon gång, om inte annat så för skämtens skull. (Då jag väldigt ofta kallas Bea… 😂)

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/