Glasögon
Jag jobbar ju numera vid en dator hela tiden och sitter även hemma ganska mycket vid datorn.
Så nu har jag beställt terminalglasögon och passade även på att beställa "privata" progressiva glasögon.
De ska komma nästa vecka och det ska bli spännande.
Kanske kan huvudvärken bli bättre?
Hur har ni andra det. Glasögon? Linser? Inget?
/Maria
Jag köpte nya glasögon i januari, på Specsavers. Där har de ju ett erbjudande om att man får ett extra par gratis. Optikern pratade om att det är väldigt bra med ett par terminalglasögon om man sitter vid datorn och det är något som är viktigt för mig så jag tog ett par. Det är jättebra! Jag har progressiva annars. Jag har skrivit olika inlägg om att jag hade gråstarr innan (jag fick det främst till följd av diabetes) och även lite andra skumma problem med synen och hornhinnorna. Jag opererade ögonen i vintras och de sa att man kunde köpa nya glasögon efter sex veckor. Jag tror det var för tidigt för jag har haft problem med hornhinnorna efter och styrkan stämmer inte helt. I alla fall, det är verkligen livskvalitet att kunna se på en dator ordentligt om det är viktigt för en att skriva och teckna! Bland det första jag gjorde var att köpa en Wacom ritplatta och nu sitter jag och ritar så mycket jag hinner.
#1 Vad roligt att höra att det verkar funka bra.
Hoppas dina hornhinnor läker sig.
/Maria
Ja de är nästan bra nu. Jag har fått astigmatism av att de varit såriga och så vidare. Jag använder inte dator tillräckligt mycket på jobbet för att de skulle bekosta terminalglasögon och jag har knappt tänkt på att det finns. Men det är väldigt bra.
Vet inte hur många par glasögon jag har. Ett par vid datorn som inte är progressiva och när jag vistas utomhus ett par progressiva. Sen hr jag ett par när jag läser, kan förvisso läsa utan glasögon men är så närsynt att jag inte får någon överblick.
Jag har ett par svaga vid datorn. Köpta på synsam.
Glasögon. Linser kostar i regel en del tyvärr och är så smidigt med glasögonen 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag sitter och jobbar vid datorn både på jobbet och hemma. Funkar jättebra! För några år sedan fick jag progressiva terminalglasögon av min arbetsgivare. Facket sa att han var skyldig att hålla dem som behöver med det. De jag har hemma har jag så klart köpt själv.
#7 Mina "terminalare" jag beställt är också progressiva.
De glasögonen står arbetsgivaren för och de privata fick jag dessutom 15% på så det var ju bra🙂
/Maria
Jag har endagslinser och kör med glasögon ibland, är rätt närsynt. Har dock märkt att ett behov av läsglasögon börjar göra sig gällande, dock inte så det "stör". Än😃. Terminalglasögon har jag inte riktigt greppat varför man har. Kan man ha progressiva för att täcka behovet av läsglas, på långt håll-glas och terminalglas..? Är dåligt insatt i ämnet🙂
/Christina
Skillnaden mellan vanliga progressiva glasögon och terminalglasögon är att läsfälten för att se på nära håll är större på terminalglasögon. Det innebär att man kan sitta i en mer avslappnad ställning framför datorn. Man har de alltså för att slippa problem med spänningar i nacken och så vilket man kan få med vanliga progressiva eftersom man då är tvungen att hålla upp huvudet för att titta genom läsfälten på skärmen.
Jag har "alltid" haft glasögon, om inte annat så för syns skull 😃
terminal/ handarbets-glas både på jobb och fritid
numera med progressiv underkant 😎
iofs är de senaste "normalt progressiva"
men, jag kör gärna bil utan.. 😮
penke
#11 Haha! Pappa brukar säga "det är för att du ska se bra ut" haha
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#10 Tack för bra förklaring! Nu klarnade saker och ting 🙂
/Christina
Jag har nyss fått ett par progressiva terminalglasögon av jobbet.
Tidigare använde jag lins i ena ögat, men började få problem att ögat blev torrt.
Ska beställa vanliga progressiva när jag vant mig vid dessa. De har 3 olika synfält så det krävs lite tid att lära sig var/hur man ska titta.
Zabelle
Bär ett par progressiva när det är "skarpt läge". Sen har jag säkert 8-10 par "billighetsglasögon" i olika styrkor placerade på de ställen där de behövs här hemma och i bilarna.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Har precis fått bildskärmsglasögon som terminalbrills numera heter🤓
Verkar inte bättre än att jag måste köpa ett par vardagsglasögon eftersom jag har ont utan. Börjar bli suddigt på långt håll, särskilt när jag kör bil i mörker.
*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn…