Petekier?
Hej. Jag har utretts för lite mer än 1år sedan för olika sjukdomar för att kunna fastställa min ångest. Dom kollade sköldkörteln, lungorna och lite allt möjligt. Men lungorna menar jag då syresättningen, lyssnade och så. Mer vad dom kollade i blodproverna vet jag inte riktigt. Men iallafall friskförklarades trots mitt dåliga mående. Jag var säker på att jag skulle dö i cancer för jag mådde så dåligt.
Fick även göra ultraljud på hjärtat ca 2månader innan min förlossning då det hördes blåsljud på hjärtat vid en undersökning på vc för att jag hade segt att andas. Men det var inga fel där, hur bra som helst.
Det dom har hittat på prover har varit b12 brist i min förra graviditet. Fick börja med tabletter, skulle egentligen ta sprutor men då jag avskyr sprutor fick jag ta 2 tabletter 2 gånger om dagen tillsammans med järn o folsyra. Sedan dess har dom inte kollat om jag behöver fortsätta ta det.
Jag är gravid igen i vecka 28+3 och ska snart ta ett nytt prov där dom även ska kolla b12 då det förra provet hade blivit fel. Jag har fortfarande svårt att tro att jag är frisk. Jag har tungt att andas, speciellt när jag lägger mig ner. Det kan kännas som det trycker och rycker i halsen. Som ryckningar i hjärtat men det är inte hjärtat för det slår normalt i samband med detta.
Känns som jag får en "sammandragning" i halsen.. Kan inte förklara det bättre. När jag blir upprörd eller så så kan det kännas konstigt i bröstet. Kan inte riktigt förklara hur. Men detta blir värst när jag ligger ner eller blir upprörd/arg.
Har fått utslag på handen som jag är rädd för vad det är. Har fått en tid att kolla upp dom den 7mars. Det ser ut som en liten blödning i handen som inte gått igenom huden. Väldigt liten. 2 st på ena handen, (ovansidan) ett lite större och ett lite mindre som ett sandkorn ungefär. Dom 2 har funnits där i ca 3-4månader. Det är vitt runt om dom. Har även ett på pekfingrets undersida på andra handen som varit där i ca 5-6 år som ibland syns mer och ibland mindre. Fast det är rött runt om detta utslaget.
Jag undra om det finns någon som kanske vet vad utslagen kan vara och det här med andningen? Kan det verkligen bero på stress/ångest? Jag trodde detta skulle bli en bekymmersfri graviditet jämfört med min andra men icke. Bara de första månaderna var ångesten som bortblåst för att nu komma tillbaka. Och det är otroligt jobbigt då jag oroar mig för det värsta, cancer eller liknande. För när man söker på petekier kommer det en massa om leukemi och liknande.
Angående prickarna på händerna kan jag inte uttala mig om men det är bra att du fått en tid att kolla upp det.
Men angående andningen och trycket i bröstet, det är ett vanligt symptom på ångest. (nu säger jag inte att det MÅSTE vara det utan kolla upp det) jag fick en liknande "attack" för ca 2 år sedan när jag låg ner och plötsligt kände hur det tryckte på bröstet och hur jag fick svårt att andas, lite stypnings-känsla ungefär.
Jag trodde jag fått en hjärtattack och rusade till akuten men där fastställde dem att det var just ångest. Ångesten försvann inte förrän jag fått reda ut den på djupet ordentligt med en terapeut. Jag kände mig inte stressad utan det måste varit något underliggande.
Det kan vara samma sak för dig, ångest kan ge kroppsliga symptom. Försök tänka igenom om det finns något stressande i ditt liv som kan bidra till detta. Men som sagt det kan vara något undermedveten också.
Ångesten jag hade (plus stressen jag fick när jag fick reda på att det var ångest) bidrog till att jag fick blodbrist och brist på järn i kroppen. Trotts efter kurer där läkaren konstaterat att järnet är återställt i depåerna så sjönk den lika snabbt efter ett par veckor. Nu när stress och ångest är borta håller sig mina värden på en normal nivå.
Hoppas något var till hjälp!