Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 420 ggr
KaiPon
0

Genetik

Började tänka på något jag hörde i skolan under genetiks-lektionerna. Att det är omöjligt för två brunögda föräldrar att få ett blåögt barn och att två blåögda föräldrar absolut inte kan få ett brunögt barn. Enligt min lärare var det stört omöjligt. Men då började jag tänka på lite olika genetiska sjukdomar/syndrom. Vissa behöver bara att ens farfars far hade det så kan det poppa upp en tre-fyra generationer senare. Visst, det är ovanligt att brunögda föräldrar får ett blåögt barn, men jag skulle absolut inte säga att det är omöjligt. En klasskompis började må väldigt dåligt psykiskt efter skolans genetik-lektioner; hennes föräldrar är nämligen brunögda och hon har mörkt gröna ögon. Hon började tala om att hon måste vara adopterad, och att hennes liv varit en lögn, för enligt läraren så måste hon vara adopterad för att hennes ögon var gröna o inte bruna. Vilket, efter DNA tester, visade sig vara helt fel; det var hennes biologiska föräldrar. Är det rätt av lärare att säga att någonting inom biologin är stört omöjligt, när genetiken kan spela ett spratt lite då och då? Jag menar, mutationer händer. Tex albino. Ovanligt, ja. Stört omöjligt? Ja, vad säger ni?

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

OlgaMaria
0

För det första vet jag att hon har fel. Läs på om ögonfärg på Wikipedia t ex så står det att det är komplext och att många gener påverkar, dvs inget är omöjligt! För det andra, och nu är jag lite osäker på hur bra jag minns från genetiken. Men det är väl så att både mamman och pappan har två anlag för ögonfärg. De skulle båda två kunna ha ett brunt och ett blått anlag. De är själva brunögda därför att brunt är dominant. Men deras barn kan ärva ett blått anlag från mamman och ett blått från pappan, och då faller det dominanta bruna bort, och barnet blir blåögt!?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Caroline L
0

Min farmor och farfar har båda bruna ögon, och dom fick en barn med blå ögon (min far). Så omöjligt kan jag inte säga att det är

Det är generna och vad man bär på som påverkar

Intehärutandär
0

Vilken korkad lärare ! Jag har gröna ögon, mina föräldrar blå. En kusin har ett grönt och ett brunt. Bror är blond, vår mor brun och hans far svarthårig. Har en bok från mvc eller föräldrautbildningen som tar upp detta. På den tecknade släktbilden är barnet rödhårigt, men ingen av föräldrarna eller far/morfäräldrar. Längst bak står en avlägsen släkting, som är en kopia av nya babyn.

KaiPon
0

Lite det jag tänkte också. Blev lite sur faktiskt, men dum som jag är sa jag inget.

I och för sig var jag inte speciellt förtjust i den läraren heller och hon verkade inte gilla mig speciellt mycket för att jag rättade henne mycket. 🤪

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

[Mustangcab]
0

Blått är recessivt så är du blåögd så har du inga anlag för bruna ögon. Däremot kan brunögda människor ha anlag för blåögdhet och få ett blåögt barn.

Cristine
0

😮Vilken jädrans lärare, påstå något sådant!"

Känner personer med brunögda föräldrar men är blåögda själva

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Allt2
0

Vad jag har lärt mig är att om en brunögd och en blåögd får en avkomma kan/blir(?) ett av barnet blåögd, genom ett schema med fyra rutor!

chik
0

Har inte läst ovan inlägg..Utan bara svarar.

Det där med Genetik skall man nog tänka sig för lite som lärare o stå o Säga Att Så är det. Efter som forskningen ändras.

Tror vist att det är möjlig som du skriver att ögonfärgen kan komma från generationer bakåt..

Experterna förbluffade. Kan det verkligen vara pappas dotter? 2010-07-21 14:29

http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/433326-nigerianskt-par-fick-vit-bebis

Lena.P är jag i verkliga livet.

Afturelding
1

Blå ögon är en ganska ny företeelse faktiskt. Samtliga blåögda människor kommer från samma individ med en mutation som levde för 6000-10.000 år sen. Det sättet som din lärare förklarat på skulle gjort det helt omöjligt för mutationen att bli så utbredd som den är idag (20-40% av Europas befolkning)

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[Lillmatten]
1

Om två brunögda får ett barn med blåa ögon så har de båda anlag för det. Men det är större chans att de får ett brunögt barn eftersom bruna ögon är dominant mot blåa ögon. Det är 25% att deras barn får blåa ögon vilket man kan kolla upp med hjälp av korsningsschema som #7 skrev om :) 

Så det är absolut inte omöjligt!

Anders 50
1

Ang. genetik.

Kan inte låta bli att lägga in det här klippet från filmen Yrrol.  😂

http://www.youtube.com/watch?v=P4_Aj9D365o

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

OlgaMaria
0

Coolt att endast 1-2% av jordens befolkning har gröna ögon, som jag! :) http://sv.wikipedia.org/wiki/Ögonfärg

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus