Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 294 ggr
Cristine
0

Vilken sorts vinterdäck..

. använder du?

Är du nöjd med dem?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Fridaaaa
0

Dubbdäck. Vet inte märket men ja jag är nöjd.
Fick dem till ett riktigt bra pris också, knappt använda, personen som sålde dem kunde fått det det dubbla för dem, så nöjd! hihi

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anders 50
0

Dubbdäck, på båda. Och har äntligen hittat ett märke där dubbarna sitter i mer än en säsong, Nokian Hakkapeliitta.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[peter54]
0

Jag brukar köra på dubbfria friktionsdäck, men nu när jag bytte bil fick jag dubbade däck med, så nu kör jag på dem. Jag tror det är Gislaved Frost.

Jag tycker inta att skillnaden är så stor så länge det inte är blankis, men det är det sällan och om det är det så stannar jag hemma med bilen.

flisan708
1

Har dubbdäck, Michelin North ice tror jag de heter. Skulle inte kunna tänka mig att köra utan dubbdäck på vintern, i alla fall där jag bor.

Caroline L
0

Michelin dubbdäck Glad

fotokrafs
0

Odubbade, kommer inte ihåg märket Nöjd, skönt slippa dubb :)

[peter54]
0

Ja skillnaden mellan dubbade och odubbade vinterdäck på snö tycker jag är ytterst marginell om ens mätbar. Däremot på blankis är det såklart skillnad, men blankis är det oftare inne i stan, där folk gasar och bromsar för hårt vid trafikljus till exempel, än vad det är på landet.

Jag tror att det där med dubbdäck litegrand liknar problematiken runt salt på vintervägar, att folk invaggas i någon slags falsk trygghet. Alltså att många tror att bara för att vägen är saltad, eller för att man kör på nya dubbdäck, så kan man hålla vanlig hastighet.

Olyckor sker ändå, men om det är saltat och folk kör lika fort som vanligt, så blir det allvarligare olyckor än när man inte saltar och folk känner att det är halt. Jag älskar de där skyltarna de har i bland annat Mora - "Här saltar vi inte vägen - kör därefter". Jag menar att samma tendenser finns när det handlar om dubb.

Jag har inte köpt dubbdäck på mer än 20 år och aldrig råkat ut för en avåkning. Nu har jag som sagt dubbat eftersom det följde med den nya bilen. Jag måste ju ha vinterhjul på och då får jag slita på däcken som finns.

🙂

Maria
0

På våra gamla Volvos så hade vi alltid dubbfria friktionsdäck men nu har vi en Saab och då följde det med ganska nya dubbdäck och det verkar vara OK säger min man. Jag har ju inget körkort😉

/Maria

Fridaaaa
1

Även fast jag har dubbdäck anpassar jag farten efter väglag. Många gånger är det folk med dubbdäck och nyare bilar som tror att de i princip är odödliga tyvärr.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anders 50
0

En vinter hade jag förmånen att få testa olika vinterdäck i samband med ett stort test av däck på skogsmaskinen åt Trelleborg.

Till och från jobbet körde jag på de mest skiftande vägtyper och underlag, och inte på någon väg eller på något underlag var de dubbfria däcken bättre när det gällde väggreppet, vissa var dock mycket tystare i gången.

Numera finns det dubbdäck där dubbarna är "fjädrande" så de inte är så aggressiva mot asfalten vid bart väglag.

Det ingen tänker på är att dubbdäck ruggar upp det frusna packade underlaget så att de odubbade däcken får bättre väggrepp.

Och särskilt viktigt med vinterdäcken är att de inte får bli för gamla så att gummit blir hårt och förlorar "sugförmågan" mot underlaget, många säger tre år, sen blir de sämre. Gäller särskilt de billiga däcken, där kan det märkas fortare, kvalitetsdäck har oftare bättre gummiblandning i sina däck.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!