Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 311 ggr
[VSK]
3

Istid

Har kommit upp på tapeten (igen).

Många undrar hur tusan det kan bli en istid när klimatet blir varmare, och det beror på att värmen smälter polarisarna. Dessa isblock (de kan bli ruggigt stora) som lossnar och hamnar i vattnet ändrar varmvattenströmmarna i haven allt medans de seglar runt.

Har jag skrivit på fel forum, valt fel grupp 🤔

Nä, men rom & Cola gör sig väldans gott med en skvätt is i ☝️

😃

LinaLj
0

Det handlar inte bara om kallt vatten och is. Många av de värmande vattenströmmarna som håller främst oss här uppe i norr någorlunda varma (tex golfströmmen) är beroende av en ganska känslig balans mellan söt och saltvatten. Då polarisarna består till största delen av sötvatten så rubbas den balansen ju mer smältvatten de släpper ut. 

Vid "normala" förhållanden så binder polarisarna ungefär lika mycket vatten som de släpper iväg. Men med en ökad global temperatur så släpper de mer än de binder upp vilket orsakar problem eftersom halten sötvatten ökar. Vilket i längden kommer att leda till att havet kommer att bli mindre salt.

[VSK]
0

Dessa "normala" förhållande är passé för länge sen, men den här tråden var inte menat som vetenskap, utan med "glimten i ögat" 🙂

Anders 50
0

Åtminstone jag tar allt med en glimt i ögat av alla "experters" tal om klimatförändringar.   Så har väl skett i alla tider?

Tänk om inte det slagit om och blivit kallt nu….vilka rubriker det skulle blivit?!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Maria
0

Istider har väl dessutom inträffat på begränsade delar av jorden och inte hela jorden på en gång😉

/Maria

[peter54]
0

Istider med total eller partiell nedisning av norra halvklotet kommer och går. Den sista tog slut för omkring 10 000 år sedan, vilket torde innebära att det dröjer minst lika många år till innan nästa kommer.

Jag tror att människan i allmänhet har mycket svårt att överblicka såna långa tidsperioder annat än på papper. Vi tänker oftast inte längre än näsan räcker, eller åtminstone inte längre än två, tre generationer. Tio tusen år är 500 generationer 😉