Missväxt?
Provar här då! Frågade inne på Trädgård iFokus men fick inte ett enda svar.
Fick denna Prickbegonia för nåt år sedan och i somras så började det växa tre grova stänglar rakt upp. De är mycket grövre än de vanliga grenarna som hänger. Den ena tar i taket nu.
Vad blir det av dem?
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jösses vilken växtkraft.😮
Kan tyvärr inte svara på din fråga.
/Maria
Tror den brukar kallas änglavinge. Blommar konstant från sena vår till sensommar med rosa blommor som ser ut som änglavingar. Har för mig att den kan blir över 1 meter.
Zabelle
Tänk! Inte en kommentar på nästan en vecka på Trädgård iFokus och här på LK redan två! 😃
#3 Jo den har flera namn och den har blommat. Men det är väl bladen som liknas vid änglavingar? Blommorna tycker jag inte liknade vingar.
Men de långa stänglarna då?? 🤔
Den brukar odlas i amplar just för att den får så långa skott.
Beskär den om du inte vill ha den så stor och sätt topparna i jord med en liten påse över så får du fler :)
Zabelle
http://ydrebo.se/dagbok/dagbok_2013/februari/13februari.html
Bläddra ner lite i denna bloggen, där står också att man kan toppa dem.
Zabelle
#6 Tack! Men de här bjässarna som växer rakt upp är ju inte likadana som de andra grenarna. Grenarna som hänger har jag fått skäll för att jag inte toppade i tid för att få den tätare.
Men det kommer fler "vanliga" grenar (skott), men de växer ju ut hängande som de andra äldre.
Det är en stam som kan bli mellan 20 och 30 meter, de växer i Brasilien och Paraguay
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
#4 Inga kommentarer på Trädgård i fokus. Det beror nog dels på att det är vinter och inte så många är inne där nu, dels på att ingen visste vad det beror på att den växer så. Jag såg din fråga, men svarade inte därför att jag inte visste. Om det inte är så att du har satt skott av två sorter i krukan?
Det du har är en bambubegonia och den måste du skära ner som på bilden
Bild nummer 8
#8 Jisses! 😮 Då får jag sätta ut den! Kanske kan ha den som flaggstång? 😃
#9 Det var i alla fall 64 som läst tråden igår.
Det är de vilda som växer så he he,du vet ju hur bambu växer,men de är nästan utrotade, av din blir det nog bara en buske..men du kan ju låta den växa får vi se hur lång den kan bli i fångenskap😃
nä, gör tvärt om, bygg om och bygg högt till tak 😃.. sen kommer du med i vilken rekordbok som helst- här e jag o min 30 m höga begonia.. yey!!☀️😂
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
#13 Börjar nog med ett hål i taket. 😉
He he….. rolig blomma