Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 347 ggr
Cristine
0

Storlekar

Jag talade med en väninna om att det är så svårt att köpa kläder nu för tiden för storlekarna  är olika vid olika klädmärken.

Jag minns när jag skickade efter på Ellos t.ex att det jag köpte satt perfekt, nu får jag nästan alltid skicka tillbaka några plagg.

Även i klädbutik har jag nu tagit 3-4 byxor av olika märken och storlekarna har varierat.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Afturelding
0

Det beror mycket på att XS-XL inte har några riktiga standardiserade mått, samt att man inte skriver ut om plagget är en B,C eller D-storlek på våran nationella skala 🙂

Mycket irriterande, men det är tal om att man ska standardisera XS-XL i alla fall.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Maria
0

Eller göra som på Sahlgrenskas personalkläder där S betyder stor och L betyder liten.

Det kan vara ganska förvirrande😃

/Maria

zabelle
0

Jag har svårt att hitta byxor som passar. st 34 är för stor och det är sällan det finns i st 32.
Då är det enklare med jeans, där passar alltid 25 tum, även om de är för långa. Det är enkelt att lägga upp.

Zabelle   

Maria
0

#3 Kan du inte handla på barnavdelningen. Det har jag gjort ibland och då är det ju längden man går efter. 167 tror jag det är jag har köpt.

/Maria

Anders 50
0

Och stövlar och kängor!!! Varierar mycket i storlekar.

Och så gillar jag inte att det inte finns strumpor i varje storlek!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Fridaaaa
0

Skiljer tyvärr ja.
Även i tum på byxorna, vilket det inte ska kunna göra eftersom en tum alltid är samma mått, M och såna storlekar är det ju inte exakta standardmått så att säga.

Jag brukar dock för det mesta ha samma i tröjor, och byxor med för det mesta, ibland skiljer det ju sig såklart,

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Intehärutandär
0

Jag kan oftast ha samma storlek (XS-32/34), men de har ändrat storlekarna på somliga butiker. En 38:a är numer en 36:a osv - falsk viktnedgång. 😉

[peter54]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja det är ett elände med varierande storlek och det som Anders säger om strumpor tycker jag också extra illa om. Hur i hela friden ska strumpor kunna passa alla mellan 40 och 45? Det är ju löjligt.

Mössor som inte är elastiska är det likadant med. Jag brukar använda så kallade pilotmössor när det är lite kallt. De elastiska mössorna glider uppåt så att de till slut sitter som hallonet på en bakelse uppepå fontanellen.

Men jag har stor huvudomkrets, 60 cm. Mössan jag har är den största jag hittat och i den står det 59-61, vilket i sig är idioti. Testa att sätta en två nr för stor hatt på huvudet, den kommer att hänga på öronen, så varför göra så med mössor?

Jag klarar av min mössa i ungefär en halvtimme, därefter får jag stas i skalpen som den sitter åt runt pannan, den har till och med spruckit i sömmen baktill.

När det är riktigt kallt, minus 20 eller kallare, använder jag min polska silverrävmössa. Den är sydd åt mig och har 62 cm vidd inuti.

Anders 50
0

T-tröjor är också plagg som man kan bli galen på! Ibland passar M och ibland XL.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[peter54]
0

#9 Ja och inte bara det, den förbånkade linningen som bara tål 4-5 tvättar innan den blir en "gardelltröja", där linningen blivit så uttöjd att man kan dra den ner över ena axeln.

När jag ändå är igång och gnäller, kan jag passa på och svära över de där jäkla plastlapparna i halslinning och midjeresår. Fy för den lede 😡

De som skapar såna rutiner, använder de inte kläder själva?

Cristine
1

Då vill jag vara med och svära för jag är så förbannat less på dessaa lappar som skaver i halsen och kan förstöra en hel utedag om man inte hunnit ta bort dem, varför inte sätta dem i nederkanten?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.