Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettminnen
Läst 2125 ggr
[Sisa]
1

Hemkunskap

Grunder i matlagning och bakning, ekonomi, städning av kök..kanske en sträng lärare!!

Vad minns Ni från hemkunskapen i skolan ?     Glad

[Woozy]
2

Att jag bara fick diska hela tiden Obestämd

Maria
2

En sträng lärare, hahaSkrattande Hon var skolans skräck och jag lärde mig definitivt inget om matlagning därifrån.

/Maria

[Sisa]
1

Haha..Skrattande

Sträng lärare hade vi med..kallades mormor. Men vi hade ingen respekt, låste in henne i tvättstugan och varje gång hon skulle sätta sej, måste hon kolla, att där inte låg ett häftstift på stolen!   Tyst

Fridaaaa
1

Jadå lite minns jag, men vi hade ingen bra lärare, hon var helkonstig

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Sisa]
0

Varför är lärare i Hemkuskap så speciella..åtminstone verkar det vara så ..Obestämd

Fridaaaa
0

#5 Ja kan man ju undra, hört flera som sagt samma sak :P

pius314
1

ha ha ha, vi hade också en mycket märklig kvinna.

hoppas det har blåst in friska vindar på det området :-)

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Symfoni
1

Ointressanta lektioner och trist mat, alltid samma recept varje läsår.

Enda kryddningen man fick använda, var det som stod i receptet som läraren delade ut…svart och vit peppar, var de enda kryddor hon verkade känna till. Bortsett kanel och saffran i recepten som vi fick jobba med i december.

Vänlighet och omtanke, gör livet roligare Flört

zabelle
1

#8 Vi hade en krydda till som användes till ALLT. Piffi Allkrydda Tyst

Har aldrig någonsin använt den kryddan igen.

Zabelle   

Symfoni
1

#8 oh, då hade vi det riktigt lyxigt med massor av kryddor. Synd att man inte insåg det då. Hemkunskap och syslöjd delade bottenplatsen under mina skolår, helt på grund av lärarnas inkompetens att göra lektionerna intressanta.

Att jag ändå tycker båda sakerna är roliga, ska framför allt mina äldre släktingar och även utländska vänner ha cred för Kyss

Vänlighet och omtanke, gör livet roligare Flört

JereMina
1

Tjafsiga killar inget annat

Anders 50
1

Hemkunskap????  Icke uppfunnet då jag gick i skolan!  Flört

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Sisa]
0

Jag fick i allafall lära mej att bädda sängen!    Skäms

Fridaaaa
0

#13 Sånt lärde inte vi oss på hemkunskapen. Typ 1 lektion hur man tvättar, resten lagade vi mat eller bakade :)

[Sisa]
0

Vi fick gå till affären och handla oxå!    Glad

Fridaaaa
0

#15 Låter ju som rolig hemkunskap, vi fick allt serverat nästan :P

[Sisa]
0

# 16  Jo visst hade vi roligt!  Bland de roligaste stunderna i skolan!  Skrattande

aggeelin
1

Nja, roligt, jag vet inte jag. Hon såg ju så hemskt gammal ut Skäms tror att hon var pensionsmässig, rosa långa naglar hade hon. Vi bakade scones, jag lärde mig att dricka te (earl grey med mjölk i) och så gömde vi diskpropparna bakom kylskåpet - men det visste hon kanske om. Men roligt, nja jag vet inte jag. Men riktigt tråkigt var slöjden!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

AnnL
1

Hemkunskapen i grundskolan var väl ingen höjdare. Men sen gick jag på Åkersbergs lanthushållsskola där vi lärde oss småkök, storkök, trädgård. En av dom roligaste perioderna i mitt liv. Vi gick 20 eller 40 veckor och bodde tillsammans hela veckorna. Skrattande

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

fotokrafs
1

Usch. Hemkunskap var inge skoj.
Klassen var uppdelad och den grupp jag gick i fick den "stränga tanten"
andra gruppen hade en cool tjej.
Sen är jag är rätt långsam av mig
och under hemkunskapen var det nästan alltid stressigt. Rynkar på näsan

chik
1

jag har ju bara gått 9år i skolan o det räckte gott.

Sista året så valde jag de lättaste ämnena o det var huvudsakligen hemkunskap…Lärde mig inte mycket. var en jobbig elev.Men hade en helt underbar lärarinna..Så jag har bara positivt från hemkunska

Ja jag har haft bra lärare hela skolgången. I dag kan jag tänka till baka o tycka att de var änglar som orkade med mig…Myror i r..a o talets gåva, när jag själv ville…

Lena.P är jag i verkliga livet.

penke
1

.. främsta minnet var,att det absolut viktigaste av allt var att det var hysteriskt torrt i diskhon efteråt … (sic) Skrikandes

jag hade en visst mat(lagnings)intresse innan,det var nästan "tvånget" tog död på det,
exakta o själlösa recept,snudd på att pepparkornen skulle räknas(ingen avsmakning) > servera > ät.
det kändes oftare som straffkomendering än spännande kreativt lärande..

,  penke

[Sisa]
0

# 22  Huva!   Förvånad

WinterPrince
0

Jag minns bara att jag gjorde stuvning av soppan då jag läste galet och hade i 3 dl vetemjöl istället för 3 msk!

Intehärutandär
0

Vi hade en märklig lärare som vi i smyg (fast hon visste nog efter minst 30-år på samma skola…) kallade "Flaxöra". En inte så attraktiv kvinna med enorma öron och skäggväxt. Lyssnade dåligt, men var bra ändå. 

Jag fick oftast jobba ensam i min modul, fast var alltid klar först och fick därmed sluta först. Killarna i modulen mitt emot försöka alltid tävla, men hann aldrig. De hade ju på sin höjd satt igång en diskmaskin, medans jag skött ett helt hushåll sedan jag var ett barn. Hon visste att jag räknat alla bestick, bunkar m.m. så det stämde - "Du är noggrann, så Du får gå utan att jag kollar", sa hon. 

Gick ut med en fyra minns jag. Hade fått en femma om jag varit flitigare på proven. Men de var ju SÅ ointressanta. Handlade ju bara om hur man vek en skjorta eller handduk rätt. Hur många cm en lampa skulle vara från borden - för bäst funktion, ekonomi, förvaring m.m. och så näringslära bas förstås. 

Valde Ekonomi som tillval i 7an, så då fick jag henne lite extra - så så hemsk kan hon ju inte varit. 😉

Har min hemkunskapsbok kvar som jag använder regelbundet.

Caroline L
0

Minns när hemkunskapsläraren fick sin tumme helt avskuren av en sån där blender-maskin. Som man stoppar i saker så blandas de med vassa knivblad. Usch så hemskt. Hon svimma o vi sprang efter hjälp.

Minns även att vi fick gå igenom hur mjölk gjordes, kostcirkeln, hur man diskar, lagar pannkakor. Hur ägg kommer till osv.

tlover
0

Jag minns inte så mycket förutom att vi lagade mat. hushållsekonomi berörde vi knappt alls (det fick jag lära mig själv efter jag gått ut skolan) medan min man visst bara fick öva på att betala räkningar (annan skola).

Vi hade 1 max 2 lektioner med tvätt också (det kunde jag däremot sen tidigare)

Min lärare tyckte däremot inte om mig eftersom hon inte tyckte om min storasyster.

Det bästa som kom ur HK´n var ju boken som man fick ta med hem sen. Många basrecept har jag tagit därifrån.

l'm back

aggeelin
0

Vi hade också en sträng, "knepig" lärare och många gjorde bus. Jag och flera bestämde oss för att sköta oss och då fick vi bra betyg.

Jessicahagstrom94
0

Det jag minns är den gången vi skulle vara i grupp och laga mat utifrån ett land, varav vi hade valt Grekland. När dagen var inne så var bara jag i min grupp där och fick göra allting själv. För övrigt så hatade jag hemkunskap.

Cristine
0

På min tid fanns ingen hemkunskap.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Afturelding
0

Jag minns att jag tvingades steka köttfärs. Det fanns inget annat att göra, och jag kunde inte få någon uppgift att arbeta med tydligen. Jag mådde väldigt illa den dagen, köttfärs är inte bara kött utan luktar vidrigt när man steker det också (speciellt om det steks flera kilo samtidigt). 

Minns att vi bakade hastbullar och pepparkakor också.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

stina63
0

Fick lära sig lite de var roligt få stöka till prova på laga mat. Då var man stolt,

aggeelin
0

Det är märkligt men jag tror inte att någon av oss i klassen tyckte att det var roligt - det borde ha varit det!! Nyttigt att få lära sig så viktiga saker.

snigelpiga
0

#0 Hm.🤔 Jag minns de timmarna, men även den, att jag lärde mig inte ett dugg. Saknade intresse och blev "portat" att bara vara på vägen i köket av dem vilka gillade laga mat och baka. 

Men teorin i hemkunskap klarade jag med näst bäst betyd dock. 🙂