Förbättra
Finns det något
Du skulle vilja förbättra i dagens samhälle ? 🤔
Så mycket att jag knappt kan rada upp allt 🙂 Ändå tycker jag att vi har en bra grund, jag skulle bara vilja finjustera den lite 😃
Ja jösses vad jag skulle vända uppochner på saker om jag fick bestämma för en dag.
Ta bara de sociala trygghetssystemen som helt håller på att nedmonteras. Sverige är på väg att bli ett samhälle utan medmänsklighet, där man kan utvisa små barn och människor som levt här i många år med jobb och familj.
Det är så att jag skäms för mitt land när jag läser om sånt 😡
Oiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiij om du bara visste, törs inte börja rada upp.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Det finns så mycket så jag vet inte i vilken ände jag skulle börja.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Jag skulle nog börja med Wallenbergarna.
Jag instämmer med det Christine skriver i tråden bland annat!
Massor!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
En förändring börjar alltid hos sig själv.
Som alla andra skriver: "Massor"
Men om jag ska nämna en sak så är det förhållandet för många äldre och sjuka.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag håller med. Det finns massor att förbättra.
Jag har så ont av ensamma flyktingbarn, människor som kämpar med att få asyl, ungdomar som varken får jobb eller eget boende, tiggare som kommer från öststaterna, utförsäkrade människor, gamla med en pension som inte går att leva på, HBTQ frågor som fortfarande är ett laddat ämne och annan form av förtryck plus mycket, mycket mera….
/Maria
Förutom allt som ni andra nämner - kan tänkas nämna - önskar jag att det gick att trolla med människans syn på en rad saker.
Jag förvånar mig t.ex. över den syn som finns på att gå i skolan. Det är från tidiga skolår ok att tycka att skolan är pest och de vuxna spär på det. LÄrare är tråkiga, och skolmaten är äcklig, och det är onödigt att gå i skolan - det var det ju redan när den vuxne gick i skolan. - Att gå i skolan, som vi här i vårt land har möjlghet till är en enorm fördel och kunskap är aldrig tung att bära.
Synen på människor med olika funktionsnedsättningar skulle jag också vilja trolla med. En av mina vuxna kusiner har fått diagnosen ADD och utifrån min yrkeskunskap ser jag bara fördelar med att lära sig att hantera sina svårigheter. En annan av mina kusiner anser att det endast är stämplande att få en diagnos - det visar hur många i samhället ser på personer med olika funktionsnedsättningar. Det tar så lång tid att förändra tankesätt och folks sätt att agera därefter.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#11 Kan bara hålla med dig. Kloka ord….
/Maria
#12 jag gissade nog att du skulle göra det. Vet du var vi kan få tag i det trollspöet??
#13 Tyvärr.
Jag tror bara att det är oerhört viktigt att inte följa med strömmen. Att inte vara tyst när man hör eller ser orättvisor. Att poängtera att det inte är OK att säga vissa saker, att inte trycka gilla på alla inlägg med smygrasistiska åsikter på FB t.ex.
/Maria
Håller med er.
#14 ja, tyvärär finns det mycket smygrasistiska åsikter där på fb. 😮
De flesta problemen kommer härifrån
De privata bankernas i smyg tagna privilegium att själva kunna producera pengar (det är därför en oktroj är så dyr), medför stora skador för samhället. Inte bara att det möjliggör en smygexpropriering på sju olika nivåer, det orsakar massarbetslöshet, inflation, höga skatter, statsskulder, onödigt dyra produkter och mycket mer.
Om enbart Riksbanken hade möjlighet att tillverka pengar, skulle alla dessa samhällsproblem inte finnas, då det enbart skulle finnas lagliga pengar.
Håller med er..det finns massor!
Att man ibland skulle kunna se verkligheten, istället för att bara bestämma efter lagar och regler!
Jag skulle vilja att rörelsehindrade personer fick vara med i större utsträckning och utforma den stad de också lever i för att underlätta deras dagliga liv i större utsträckning.
#19 här finns lagar som skullle kunna efterföljas bättre
Jag bor i närheten av Furuvik. Där finns en kvinna som jobbar och har i över 30 år umgåtts med parkens chimpanser. Hon har blivit en i flocken och dom accepterar henne som en flockledare. Hon har ställt upp och tagit hand om chimpansbarn, som varit utan föräldrar.
Nu efter 30 år ska hon inte få göra detta längre. Hon är alldeles utom sej och hon kommer att sakna sina vänner lika mycket, som dom kommer att sakna henne.
Hur kan man bestämma nåt sånt ?
Jag kommer i allafall att bojkotta Furuvik! 😡
Tyvärr fungerar det så att din bojkottning av Furuvik bara straffar dig själv (som inte längre kan besöka Furuvik.) Den hjälper inte kvinnan att få tillbaka sitt jobb.
# 22 Hoppas då att fler gör som jag!
#21 Varför får hon inte fortsätta?
Det man skulle kunna hoppas av Furuvik ledning är att kvinnan får sluta successivt med att trappa ner sin arbetstid under en bestämd period. Så att hon och djuren får tid att anpassa sig.
Man brukar ju ha en uppsägningstid på 1 eller några månader.
Vi har väl inte direkt bojkottat Furuvik, men ändå inte varit där på flera år. Det är så dyrt, man får en semestervecka på Åland för samma pengar som det kostar att vara en dag med familjen på Furuvik.
# 24 Efter det som hände i Kolmården..tror jag! Där blev en kvinna dödad då hon gick in till vargarna. Men..vargar är rovdjur, det är inte chimpanser!!
#27 vad jag förstår så kan det hända olyckor med chimpanser också, de är inte pålitliga
#27 Då förstår jag ledningen för Furuvik, chimpanser är kapabla att göra likadant som vargarna.
Men hon kunde väl fått fortsätta utan att arbeta mitt i flocken?
# 28 # 29 Hon gör detta på sitt eget ansvar..har så gjort i 30 år!!
Nej..hon vill inte jobba kvar!!
Visst är det konstigt att upproret mot bankerna i Spanien som tas upp av hela iberamerika samt andra spansktalande länder, de flest europeiska och BBC inte har nämnts alls i Svenska tidningar ändå har vi samma problem här, se # 17.
Hela Spanien i uppror från norr till söder
Nu kan domare och åklagare räknas in
Domare, åklagare, låssmeder och brandmän.
Polisen applåderar
Förstasidor ialla de största tidningarna i landet
”Folklig tsunami” i krisens Spanien
Text: TT-AFP
Publicerad 23 februari 2013 16.24 Uppdaterad 23 februari 2013 16.31[1]
Massprotester mot ekonomisk kris och svångremsåtgärder var utlysta i spanska städer på lördagen. En rad organisationer har ställt sig bakom initiativet, som kallas Medborgerlig tidvåg.
Datumet 23 februari har symbolvärde, efter som det är årsdag av ett kuppförsök 1981, några år efter Francodiktaturens fall.
- Det är en finansiell kupp som pågår, det är därför vi har valt datumet, säger Paco Segura, talesman för en av arrangörerna, miljöorganisationen Ecologistas en Acción. – Demokratin är hotad i dag också.
Låssmeder och brandmän, som kallas in vid vräkningar av skuldsatta i Spanien, protesterar nu genom att vägra handräckning.
- Det förstörde familjers liv och vi fick agera bödlar, säger David Ormaechea, ordförande i låssmedernas organisation, till nyhetsbyrån AFP. När låssmederna vägrar att delta ber utmätningsmän som möts av låsta dörrar brandkåren om hjälp.
I tisdags kallades brandmän in för att bidra vid vräkningen av en 85-årig kvinna i staden La Coruña. En folkmassa hade samlats utanför kvinnans hem för att protestera – och brandmännen vägrade att hjälpa utmätningsmännen; vissa anslöt sig till och med till demonstrationen.
På samma sätt har brandmän agerat i Katalonien och i Madrid.
- Vi hjälper människor i nödsituationer. Det är motstridigt att hjälpa bankerna som försätter människors liv i fara genom att vräka dem, säger Antonio del Río, facklig företrädare i Katalonien.
#30 Jag kan förstå att djurparken agerar på det här viset. Om det skulle hända en olycka kommer de att få kritik och som sagt, så är det inte en hemlighet att chimpanser kan göra som vargar. Det spelar nog ingen roll om parken efteråt säger att personalen själv ville göra detta då det är parkens ansvar gentemot sina anställda
Jag skulle vilja jämna ut inkomsterna. För mig är det helt sinnessjukt att vissa kan plocka ut 30.000 och uppåt i månaden, då så många kämpar hårt och knappt får det att går runt. Eller inte får det helt enkelt och är hemlösa, soffsurfare m.m. Barnen får näringsfattig mat i skolan, vuxna får gå tandlösa för man inte har råd, vuxna som avlider i förtid för de inte får vård. osv osv. Och detta är bara Sverige.
Om man jämnar ut det och lägger pengarna rätt i länder, län, städer - så skulle väl saker kännas lättare.
Jag är inte urgammal, men har hunnit se stora förändringar till det sämre i mitt liv. T o m barnet klagar på regeringen och div diktatorer.
Så mycket så det skulle ta hela dagen att rada upp.
- Människors syn på djur
- Människors syn på funktionsnedsatta
Är två viktiga saker.