Grannar
Hur har Du det med dina grannar ?
Pratar ni med varandra, hjälper ni varandra..du kanske inte ens vet vilka dom är ? 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vi hejar på varandra över staketet. Mer är det inte och det tycker jag är skönt.
Tät kontakt med några nästan ingen alls med andra.
Får mycket hjälp!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Närmsta grannar är det 1,5 km till och vi har bra kontakt.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Nä ser knappt mina grannar hemma i lägenheten, När vi ses i trappan så blir det ofta hej, Men de händer att vi står lite och pratar om dittan och dattan,
Undviker dem helst. De på nedervåningen (i samma hus) verkligen avskyr jag. De är högljudda, smutsiga, hela huset stinker av deras rök och "matlagning".
De på högersidan undviker jag då tonåringen är snäsig och odräglig, de andra i familjen har jag inte ens sett trots att jag bott här i ett år 
De till vänster undviker jag också, för de ska klaga på allt och alla! Allt är fel, till och med hur vi ställer ut soptunnan för upphämtning!
Över gatan så hejjar jag ibland.
Har helt underbara grannar. Sen jag flyttade in i min lägenhet har vi haft grillkvällar tillsammans, varit ute o letat svamp tillsammans. Inte alla grannar men ett par stycken. Dom andra pratar jag med någon gång då o då.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Vi bor ju i en liten bondby, här finns 6 hushåll och vi hjälps åt med mycket, lånar grejer av varandra och pratar mer eller mindre dagligen med åtminstone någon av dem.
Vi har en del kontakt även med grannar som bor längre bort längs vägen, dels för att deras barn leker med våra och för att vi har en vägförening och några av dem är med i samma jaktlag.
Som Peter så bor vi i en liten by med ca 11 hushåll och hälften har vi bra kontakt med och den andra hälften inte. Vi som har bra kontakt hjälper varandra regelbundet och det är bra då det kan vara långt att åka för att handla en liter mjölk eller en trallskruv!
Min närmaste granne pratar jag med.
Vi har god kontakt med grannarna men umgås inte mer än glögg runt jul och våra obligatoriska städdagar.
Till oss kommer däremot många grannar p.g.a att min man är ordförande i samfällighetsföreningen. Ett tag fick han aldrig vara ifred så nu är det bestämt att antingen maila eller lägga lapp i brevlådan om det är några problem.
Det jobbiga hos oss är att många tidigare hyrt sin bostad men köpt loss den och har lite svårt att förstå att när man äger sin fastighet så ingår ingen service
/Maria
Här på vår kulle har vi bra sammanhållning.Hjälper varandra o har grill o kaffe rep i hopp.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jo då pratar med dem om man ser dem gå förbi. Men umgås inte direkt med dem genom t.ex grillning osv.
Jo sambos mamma & styvpappa då dem bor ca 600-700 meter bort :) Vi är sammanlagt (med vårat hus) 6 st på grusvägen :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har en granne.. Ser inte av honom så ofta men när jag gör det pratar vi lite men inte så mycket mer.
Nu när vi flyttar till huset kommer vi ha en granne med. Ett äldre par. Men jag tycker det är skönt med grannar som håller sig på sin sida. Är inte särskilt social av mig.
Jag har bott här så länge och har massor av vänner efter gatan. Vi träffas ofta och har mycket skoj tillsammans. Dessutom har vi en kvarterspub, trots att vi bor på vischan. Har man tråkigt kan man alltid gå ner till puben och ta en öl..och umgås med trevliga grannar! 
Mina grannar är toppen och grannen på vänster sida kallar vi för släkt.Är alltid med och firar olika händelser med den familjen så deras egen släkt känns som min egen.
Så grannförhållandet är toppen på alla vis,vi hjälps åt från alla håll och har det trevligt.Dörrarna står alltid öppna för varandra .

Har bott länge här och alltid haft bra grannar, min närmsta granne sen 24 år flyttade för 1 mån sedan, dom som bott 11 år för 3 mån sedan och snart ska dom som bott här i 18 år flytta
Vi har umgåtts då och då och sett barnen växa upp, är glad för deras skull men visst känns det konstigt. Som närmsta granne har jag nu fått en ung barnfamilj som verkar trevliga
Kanske var det bättre för..med grannsämjan ? 
I vårt hus känner vi varandra bra. Speciellt jag och kvinnan på andra gaveln (är tre lägenheter i radhus). Vi två är goda vänner och har varsin hund som leker med varandra. Jag hjälper henne och hon mig. Vi sköter den allmänna gården också, så saker blir gjorda. Vår/Höststädning t ex. De andra känner vi väl, men pratar sällan mer än Hej. I vårt hus är det svenskar. Huset mitt emot en somalisk familj och två kurdiska familjer. Och det tredje huset är det en stor somalisk familj till och två svenska familjer.
Jag har alltid haft goda grannar sedan jag fick barn, som jag pratat med i trappan eller umgåtts med.

Ena grannen gick in hos oss och klippte ner en buske helt och hållet så henne talar jag inte med. Jag hälsar inte ens.
De andra grannarna är tysta och tillbakadragna men vi hälsar.
Nästa hus är grannfrun väldigt pratsam och vi promenerar ihop ibland. Träffas vi utanför så stannar vi alltid och talar med varann.
Men umgås gör vi väl inte direkt.
>>>Malum domesticum<<<
#19 det gjorde min närmaste grannes kille med! Jag pratar inte med honom heller.
Vi delar en häck på baksidan, som jag sparat i två år så den var ca 1.5 m i år. Perfekt för att vara hyfsat privat. Vi har också busshållplats på baksidan, så jag hade innan planerat för att slå upp plank på den sidan ut (ej sidorna, de har häck). Men så klippte han ner den HELT, utan att fråga. Så jag och min son var helt förstörda. Vi kunde inte vara ute på hela sommaren. Planket kom upp, men nu funderar jag om jag måste fortsätta mitt plank mellan oss också, 'för säkerhetsskull' nästa år.
Har fått nya grannar sen jag skrev här sist. Ja, grannar och grannar, de bor 1,5 km härifrån, på andra sidan "stora vägen på en liten gård inne i skogen! Ett ungt par, hon 34 och han 31, och en liten kille på ett år.
Vi umgås mycket, plockar svamp och hjälper varann med det som behövs. Hon går en motionsrunda varje dag med barnvagnen, kommer hit och fikar ibland och ibland ringer hon och frågar om jag är kaffe och pratsugen.
Just nu hjälper hon mig att rasta min hund när jag är borta på jakt eller jobbar hela dagarna. Hon går hit mitt på dagen och släpper ut honom så han får springa av sig en stund. Och hon har blivit så förtjust i Arrak så jag tror att med lite påtryckningar så kanske det blir en Varghund hos dem också med tiden. Hon ska följa med på en Varghundsträff nästa månad. 😃
Och hon har fått nyckel till huset så jag slipper lägga den någonstans ute, så jag är nöjd med grannarna!

Jättetrist när man gör så. En gemensam häck bör man i alla fall fråga om innan man klipper ner.
Hos mig stod busken långt ifrån tomtgränsen inne vid vår entre mot grannen på andra sidan. Så tanten har gått ända fram till ytterdörren när hon visste att vi var borta över helgen.
>>>Malum domesticum<<<
#22 Ja, det är faktiskt väldigt fräckt. Själv är jag så fräck, så jag hade nog gett tillbaka… 😃
Här är en till som fått nya grannar! Men..inte är grannar som grannar var förr….🤫
#24 Jaså?…Var de grannare då? 😉
# 25 Haha..så kan man säga!
Förr kunde man umgås med sina grannar..men, kan Du det ? 🤔
#26 Jo..se ovan! Men inte är det några jul-kalas längre på vartenda ställe i byn som det var i min ungdom.
Men jag vet att många inte vågar börja umgås för att de tror att grannen inte heller vill det, men många gånger tror man fel.
# 27 Så kan det ju vara..tål att tänka på!
Kanske beror det på mej 🤔
#28 Säkert! 😃
Jag har världens bästa grannar ❤️
Vi är 4 familjer som trivs ihop och hjälps åt när det behövs.
Zabelle