Föräldrar
På vilket sätt vill Du finnas till hands
för Dina åldrande föräldrar ? 
Jag var den som hjälpte min mamma mest de sista åren innan hon dog och under hennes sjukdom, dog för ca 2,5 år sedan nu. Tiden går….. Glad att jag gjorde det. Hade huvudansvaret, trots att jag har en pappa och två äldre syskon. Ångrar inte mig alls, för jag gjorde det gladeligen för mammas skull. För mamma kunde jag göra allt. Finns ingen som hon.
Den dagen då min pappa blir sämre kommer jag inte ha det huvudansvaret, har jag bestämt mig för. Då får någon av mina syskon ha det, kan inte förklara varför men det är så jag känner. Kanske är det för att jag hade en annan relation till mamma än den jag har till min pappa. Stod mamma mycket nära, det gör jag inte med pappa. Kanske låter hårt.
Mina föräldrar dog.
Pappa 98 år gammal och mamma 93, de var myket hos mej och pappa klippte gräset (3000 m/kv) snickrade och vad han nu hittade att göra, mamma hjälpte inte till så mycket hemma hos mej för hon såg dåligt men hade hon kunnat så har hon hållt till i rabatterna. De älskade att komma upp och spela kort på kvällarna och ta en drink.
Båda var väldigt aktiva till sista andetaget och ville inte ha någon hjälp.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 #2 Önskar alla vore som Ni! 
Många kanske tycker att det är samhällets ansvar, efter deras liv med skattebetalande 
Nu är det många år till men vill kunna hjälpa dem med det dem behöver
Min mamma har redan problem med t.ex ryggen (hon har bl.a fribromylagi (ursäkta stavningen) ), så hjälper henne lite med djuren när jag väl är hemma :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Våra föräldrar tar ju hand om oss..när dom blir gamla är det kanske vår tur att bry sej om dom. Ge lite tillbaka..precis som vi vill att våra egna barn ska göra, när vi själva blir riktigt gamla. 
Ja visst kommer jag vara tillhands för mina föräldrar både min syster och min bror, Vi ställer upp för varandra nu hjälper varandra. Dom kommer flytta lite närmer sen när deras hund inte finns mer. Då kommer dom flytta.
Sedan finns de föräldrar som inte har varit särskilt snälla och kan då knappast begära att få stöd och hjälp på äldre dagar.
Det kan ligga många orsaker bakom att vissa är ensamma på äldre dagar. Många förfasar sig över att de ej får så mycket besök men har ingen aning om orsaken.
/Maria
Eller åldrande föräldrar som är mer aktiva än någonsin..barnen kanske knappt ser röken av dom 
#8 Så kan det också vara
/Maria
Ja min gammelmoster bestämde sig för att resa världen runt när hon var 80! Hon ville ut och se allt hon inte sett, och barnen förtjänade ändå inget i arv 
Själv så vet jag inte hur det blir med mina föräldrar när de blir äldre. Tror inte att vi kommer bo i samma land, och om vi gör det, så blir det nog inte samma del av landet.. Men vi får se! Just nu har jag ganska dåligt samvete att jag inte är hemma och träffar morfar mer. Vill gärna spendera mer tid med honom innan det är hans tid att lämna oss. Vill inte att det ska bli som med gammelfarmor som jag bara såg en gång det sista året hon levde 
Ja..gäller att ta dom gamla tillvara, medans dom finns kvar hos oss! 
Jag har sagt upp kontakten med min far, så jag vet inte riktigt om han lever eller inte. Min mor vill inte ha besök, så henne träffar jag bara nån gång per år, oftast under julen.
Har som Peter ingen kontakt med mina föräldrar. Bröt kontakten för 10 år sedan. Så dom får ta hand om sig själva.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
#12 , 13
Det finns mängder av familjer som har liknande situationer men jag har så många gånger upplevt framförallt när jag jobbade inom geriatriken att det var mycket fördömanden.
Man måste tänka på att det kan ligga oerhört mycket bakom. Man bryter inte så lätt med sina föräldrar utan att det är allvar.
/Maria
Mina föräldrar var underbara och jag saknar dom mycket. Pappa var bara 59 år då han avled i cancer. Min mamma var mycket sjuk de sista tio åren av sitt liv..jag var den som tog hand om henne.
Det måste ligga mycket bakom, om jag inte skulle förlåta mina föräldrar och ta hand om dom då dom blir gamla..och kanske också mycket sjuka.
Många människor är idag dåliga på att hålla kontakt med sina föräldrar.
Varför ? 
#14 Jag kan garantera att det finns mer än tillräckliga skäl 10 gånger om för min del.
# 16 För min del också.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Jag ser att det är blandade svar för vi har ju olika relationer till våra föräldrar då det finns föräldrar som inte varit snälla och då kan det kanske ta emot att hjälpa dem på ålderns höst.
Jag tog hand om min farmor (hade KOL) som jag vuxit upp hos och även min svärmor (KOL). Min pappa är ganska frisk och har en sambo och mamma har varit det nu tills hon fick tumören i hjärtat (mina föräldrar är bara 68 år) De har varit hurtbullar båda två. Så jag vet inte vad jag ska svara.
Ja det ser olika ut i alla familjer som sagt. Det kan vara osämja mellan barnen och kanske även avundsjuka dem emellan.
Jag vet en mormor till en kompis till mig som hade två döttrar. Hon sa om ena dottern att hon hade tyckt mest om henne och pappan om den andra…kul att höra för dem detta att de hade sina favoriter. Jag tycker det är konstigt att man inte älskar sina barn lika mkt. Sånt kan ju göra att det blir problem sedan när de vill ha hjälp på ålderns höst
.
Min pappa dog när han var 66år - 93 av en andra hjärtattack. Mamma är 78år. Hon har artros i knäna och har svårt att gå men annars pigg. Jag bor granne med henne och även min bror. Min andra syster bor ca 1,5 mil bort. Min bror får ju hjälpa henne med bil mm och sedan blir det ju mest jag som hjälper med post, ut med hunden (dotter som tjatade till sig en hund) mm visst kan man ju bli trött ibland för hon vill ju gärna att det ska vara som hon vill att det ska vara.
Fast det är nog viktigt att även säga ifrån om det blir för mkt…man har ju sin egen familj också. Fast man vill ju hjälpa sin lilla mor som betyder så mkt för oss. Kan ju inte tänka mig ett liv utan henne, det är ju hon som håller koll på allt och alla.
Oj…nu blev det lite långt kanske.
Kram Jile
Visst kan jag förstå att det kan finnas anledningar till att man bryter med sina föräldrar..att dom får klara sej själv då dom blir gamla, eller lita på att dom får hjälp av samhället.
Men som jag upplever det är det så många barn som inte bryr sej..kan det vara så vanligt att föräldrar varit så elaka mot sina barn, att barnen flyr då föräldrarna behöver omsorg och kärlek ? 
Jag är övertygad om att har man haft en kärleksfull relation hela livet och uppriktigt tycker om varandra så bryr man sig om sina gamla föräldrar.
Gör man inte det så är det något fel i relationen och det kan vara allt mellan himmel och jord.
/Maria
# 21 Vi har lite olika åsikt, bumbleboo..det får man också ha! 
Kram 
#22 Fast jag håller med dig Sisa att det finns säkert oansvariga barn också. Allting är inte svart eller vitt.
/Maria
# 23 Precis vad jag ville ha sagt..oansvariga barn gör mej ledsen 
#20 Jag tror inte du förstår hur det kan vara. Misshandel, övergrepp, känslokyla, fördömanden, bedrägeri, stöld. Det går inte att skriva om det här.
# 25 Jo Peter, jag förstår. Och jag är mycket väl medveten att sånt händer. Men vad jag undrar är..kan det vara så vanligt att barn råkar ut för sånt ? Övervägande delen av äldre människor får inte ens besök av sina barn! 
Kanske någon som har en annan uppfattning..att barn är bra på att bry sej om sina gamla föräldrar ? 
Inte alls faktiskt, en har valt bort mig sedan graviditeten den andra har jag valt bort.
Men jag försöker ta hand om mormor så gott jag kan. Ringer henne regelbundet och skrattar bort några timmar. Bakar åt henne, skickar vykort då vi är borta (även om det vara är grannstaden), handlar och städar. Hon är ständigt i mina tankar, kära mormor.
Hon har nyss fått hemtjänst, men hon gillar det inte för de behandlar hennes som dement och pratar som om hon vore döv. Hon är klar i knoppen och hör bra. Är bara kroppen som strejkar. De hade t ex häromdagen bäddat om hennes säng och fått tag i ett gammalt lakan från en släkting som var sängbunden - och rökte i sängen. Så nu tror dem att hon gör det. De har fått för sig att hon äter sina matlådor kalla också, fast hon har mikron mitt framför sig.
Ja, ibland undrar man hur folk är funtade inom social arbeten…
Kommer hjälpa dom med det jag kan. :)
Det är inte så lätt med kontakten alla gånger. Min mamma var aldrig nöjd med de besök hon fick. Hur lång tid besökaren än var där fick denne höra "ska du redan åka - passar det inte att vara kvar här… "
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag har fått intrycket av andra😐
att jag inte skulle ha brytt mig om min mamma
Visst har jag brytt mig om henne, men hon är och varit envis
-svår att ha att med göra på så vis 🥵
Hon ville inte ha hjälp och man kunde ju inte tvinga henne
Förra året blev hon dock så dålig och svag efter operation
att hon nu måste ha hjälp (kan inte gå)
Hon bor på äldreboende och verkar nu trivas 👍