Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 532 ggr
[Sisa]
0

Hästkött

pratas det mycket om nu.

Har Du ätit hästkött utan att Du vet om det ?

Har Du något emot att äta hästkött ?       🤔

aggeelin
0

Jag har ju vuxit upp med att äta Gustafskorv, som kommer från Gustafs i Dalarna och i den korven är det hästkött. Det är en jättegod korv.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Fridaaaa
1

Äter sällan färdigrätter. 
Så tror inte det.

Jag vill inte äta hästkött medvetet, nej.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

stina63
0

De har jag säkert gjort, mellanåt har jag tyckt att de har smakat lite anorlunda, men de kanske är mer inbllnng

Afturelding
3

Jag åt det när jag var liten, men jag skulle nog säga att det var där min avsmak för kött började. Pappa gav mig skuldkänslor när jag var liten genom att säga att "nu kanske du äter den där hästen på ridskolan som gick bort förra veckan". 

Nu äter jag ju inte kött alls, inte ens fisk, men hade jag gjort det så hade jag nog inte haft så stora problem med att äta just häst. Kött som kött tycker jag. 

Tycker dock att det är bedrövligt att blanda i häst eller gris i produkter utan att tala om det, eftersom att det är orent kött i många kulturer och religioner.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Maria
0

Jag brukar inte äta "färdigmat".

Jag har inget emot att äta hästkött men jag vill ju veta vad det är för kött jag äter.

Jag har för mig att hästkött kan innehålla en hel del medicinering vilket skulle kunna påverka oss människor.

/Maria

[Nåjd]
0

Både ja och nej,har nog fått nån gång utan att veta om det som barn.Ibland kan jag tänka mig smaka bara av ren nyfikenhet men ibland inte så både ja och nej faktiskt.

Men man kör ju med en dubbelmoral,äter annat kött men inte gärna häst och alla djur har ju samma värde och det är med dom här tankarna jag brukar vilja bli vegetarian gång på gång och nu är jag där igen,borde låtit bli den här tråden ☺️

Men hästkött är ju gott och hade ingen aning att det möjligen innehåller medicinering som Bumbleboo skriver,dags att kolla upp kanske för då vill man ju helt avstå.

Pelle Långlös
0

När jag var liten fanns det ett pålägg som hette Hamburgerkött. Det var hästkött.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Sisa]
0

# 7  Det finns väl kvar fortfarande ?     🤔

Maria
1

#7 Javisst. Det är nog många som ätit det men som inte tänkt på att det var hästkött.

/Maria

Pelle Långlös
0

Jag vet inte för jag bor inte kvar i Sverige men "häftigt" att den finns kvar med det namnet.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Anders 50
0

Jodå, har ätit hästkött. Gott! 🙂 Och säkert har det ingått i något jag köpt utan att jag vetat om det.

De testade och åt hästkött på lokalradion en dag nu i veckan, lite olika delar av hästen, och det tyckte det slog det mesta i köttväg som de ätit tidigare, trots att det tog emot lite när de tänkte på att det kunde varit hästen på ridskolan de red på när de var yngre. 😭

Men det hästköttet som blandats i nötköttet nu vet man ju inte vad det innehåller, förhoppningsvis är det slaktat på ett slakteri med kontroller men är det slaktat utomlands eller svartslaktats så kan det innehålla farliga saker.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Sisa]
1

Man vet ju inte heller om det man äter innehåller hästkött..och det gör att man blir förb…..   😡

aggeelin
0

Hamburgerkött brukar jag köpa ganska ofta (har det bland annat i en paprikasoppa jag gör) och numera står det att det är gjort av nötkött.

Precis som ni säger ovan så vill jag också veta vad jag äter. Är det gris, lamm, nöt, häst eller annat så vill jag veta det innan jag köper det.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

chik
1

Har jag nog gjort utan att jag har tänkt på det.ja.

Det som jag tycker är för bedrövligt är att det står Nötkött..O det är för mig bedrägeri.

Sen o ta bort o slänga är ju het otroligt dumt. Tycker att man kan lägga till en klister lapp med tillägg .-Kan innehålla Hästkött. 

😍För!! Ingen vet hur länge detta har på gott!!! Med att blanda ut köttet…

Sen Häst.De får oftast massor av olika medikamente vilka några lagras i kropparna. Men o andra sidan så har det ju alltid varit mediciner i kött .

Häst pass var något som infördes för många år sedan..Där alla mediciner skall stå. Men de fylls inte i som de skall. 

Det som gör mig vansinnig. Är bedrägeriet..För köttet är inte farligare än gris o nött..I min värd…

Lena.P är jag i verkliga livet.

[peter54]
3

Jag vet inte om jag ätit hästkött utan att veta om det och jag bryr mig inte speciellt mycket om jag har gjort det heller, även om jag kan förstå att man inte får ljuga om innehållet i innehållsförteckningen.

Hamburgerkött äter ja ofta, men jag måste gömma det eftersom min dotter blir svart i ansiktet om jag visar att jag äter häst.

Dock, i sammanhanget skulle jag vilja tillägga att jag vänder mig emot hanteringen av hästarna som skickas i bil två dygn till slakt i Italien, ofta utan att vare sig vattnas eller matas.

Sverige borde inte importera några matprodukter alls som vi kan producera själva, så om vi ska äta hästkött ska det vara slaktat och processat här tycker jag.

Anders 50
0

En stor del av det omtalade hästköttet kommer från Rumänien, och då undrar man ju vilka kontroller de har på vilka mediciner hästarna har i sig när de slaktas.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Maria
0

#16 Ja, precis. Även om det är helt OK att äta häst så vill man ju veta att köttet är bra.

/Maria

[typellisch]
0

Färdigrätter har jag inte ätit på länge.

Häst däremot är nog det godaste köttet som finns. Vi brukar köpa det på ett ställe med himla bra kvalité på köttet och där heter dom ponny-kött och som sagt, himmelsk gott!

citytjejen
0

Har ingen aning om det har slunkit ner hästkött i tron om att det varit nåt annat, men troligtvis inte då vi aldrig äter färdigmat här. 

Men jag tycker hästkött är jättegott och har inga problem alls att äta det!

/Christina

Intehärutandär
0

Jag är född i Säter, där Gustafs-korven kommer ifrån, så det är jag uppväxt på - hemma och i skolan. Så jag kan inte påstå att jag inte visste. Är en delikatess. 

Nu är jag vegetarian, men sonen äter kött så vi har nästan alltid hemma både korv och smörgåsskinka ("hamburgerkött"). Det är hans favoritkött. Sedan äger en vän + hans far företaget så man kan få gratis.

Karmatarerskanise
0

Svensk hästkött innehåller inte mer mediciner än annat kött. Hästar som varit sjuka blir inte till mat om jag förstått det rätt.

Mooniq
0

skandalen som varit med hästkött har nog florerat i många år. Och tyvärr så har andra länder inte samma kontroller som Sverige. Sen ska man nog tänka sig för med utländskt kött över huvud taget då antibiotika används gärna och mycket till allting..

Jag har inte medvetet ätit hästkött - jag var hästtjej som ung men jag är inte säker, det kan ju ha funnits i korv och charkvaror.

Jag är petig när det gäller kött. Djur ska ha det bra och gå ute o beta det dom är skapta för, inte gödas upp på spannmål.

Djur ska slaktas så stressfritt som möjligt. Jag köper kött på kustcharken - en butik som har samarbete med ekoslakteriet i Varekil. Djuren har max två timmars åkttid och det slaktas några få djur åt gången. Sen är det nog så att djuren är mycket medvetna om vad som ska hända dem, det tror jag i alla fall.

Sen ska köttet hängmöras, inte el- eller vacuummöras. Jag har jobbat inom chark och vet att skillnaden är enormt på äkta hängmörat och "låtsas"mörat kött.

Så jag betalar gärna lite mer för mitt kött- och får fantastiskt kvalitékött.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃