Arbete
Jag har jättesvårt att veta vad jag vill bli och mår väldigt dåligt över detta. Därför så skulle jag vilja höra lite om era arbeten.
Vad jobbar du med?
Trivs du på ditt arbete?
Vad har du för utbildning?
Hur ser en typisk arbetsdag ut, vad har du för arbetsuppgifter?
Är sjukskriven nu, ska jag börja med.
Vad jobbar du med?
Konditor, handledare, webb-designer, kontor-råtta, styrelsemedlem m.m. i ett Café.
Trivs du på ditt arbete?
Med Café-verksamhet, men inte på just min arbetsplats.
Konditor/Bagare.
Bakar inte speciellt mycket längre på arbetet, då vi står utan kök och tar det mesta från ett bageri och gör tråkiga saker bara, som sockerkakor. Innan bakade jag och lärde ut till mina arbetskamrater och rehab-placerade bl a. Byggde upp hemsidan och skötte den, var med på styrelsemöten, jobbade i kontoret med papper och planering osv. Jag är den enda utbildade, så jag bestämmer mycket själv vad jag vill göra, eller vad som behövs.
I ett vanligt bageri, så börjar jag allt mellan 23.00 till 04.00. Man börjar med matbröd, avslutar med vetebröd, wienerdeg, småbröd m.m. Som konditor börjar man mellan 06-07.00 och fyller mackor, gör bakelser, tårtor, står i kassan, tar emot beställningar m.m.
Vad jobbar du med?
Studerar men jobbat som vikarie på förskola och som boendestödjare.
Trivs du på ditt arbete?
Jadå.
Gymnasie (naturbruk smådjur/hund) och grundskolan. Studerar nu till förskollärare.
Olika.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vad jobbar du med?
Hemstäd!
Trivs du på ditt arbete?
Ja, det gör jag. Jag trivs med att det är självständigt men man får riktigt ont i kroppen så det är en nackdel.
Gymnasie, Handel & Administration
Börjar kl. 08… städar hem. ;) Allt som finns i hemmet typ: dörrar, lister, spis, diskbänk, golven, toaletterna, dusch, bädda sängar m.m… gör det fint hos mina kunder helt enkelt! :)
Vad jobbar du med? Jag jobbar som sjuksköterska och gjort det i över åtta år. Trivs du med ditt yrke? Jag tycker mycket om mitt yrke. Väldigt varierande från dag till dag. Blandningen mellan praktiskt och administrativt arbete passar mig perfekt. Vad har du för utbildning? Tre årig högskole examen samt kandidat examen. Typisk arbetsdag? Ett arbetspass inleds med en rapport över inneliggande patienter. Sen går man runt och hälsar ger eventuella läkemedel som administreras och dokumenteras. Under passet går man runt och håller koll på sina patienter. Hjälper dem med allt från a till ö. Man måste vara mycket uppmärksam på förändringar. Hålla koll på andning/ cirkulation, urinmängder, avföringsmängder, räkna på vätskebalans, lägga om sår, ta prover, sätta droppnålar, läkemedel, allt dokumenteras osv. Kan rabbla upp hur mycket som helst men mycket varierar beroende på var man arbetar. En mycket viktig del i vården är omvårdnad både fysisk och psykisk. När mitt pass är över rapporterar jag över vad som hänt på mitt pass. Mitt yrke kräver att man gillar ordning och reda. Att man tycker om människor. Att man tycker om praktiskt och administrativt arbete. Stresstålig osv. Jag är stolt över mitt yrke och det jag utför. Lönemässigt är det dock inte att rekommendera. Men pengar är inte allt men jag tycker vi borde få mer betalt för det jobb vi utför och för den utbildning vi har.
#4 Jag gick 1.5 termin på ssk-programmet och skulle gärna arbeta som det men jag har en stor spyfobi så jag kände att det inte kommer gå så jag fick hoppa av. Håller med dig om att ssk absolut borde få mer lön. Att arbeta med människor är det viktigaste jobben.
Vården är i princip allt jag vet så jag skrev här för att vidga mina vyer. Ju fler som skriver om sina jobb desto bättre. :)
**Vad jobbar du med?
**Jag jobbar som samordnare och administratör på ett industriföretag.
**Trivs du på ditt arbete?
**Det gör jag: älskar mina kollegor, känner mig bra och kompetent, bra chef osv. Min dröm är egentligen att bli skådespelerska och jag ägnar all min lediga tid åt det, min plan är att byta riktning och börjar plugga teater nästa höst.
**Vad har du för utbildning?
**Drygt två år på estet-teater gymnasium innan jag blev hoppade av pga sjukdom. Det jag jobbar med har jag lärt mig efter hand.
**Hur ser en typisk arbetsdag ut, vad har du för arbetsuppgifter?
**Jag sitter i mitt kontor och jobbar framför datorn. Mycket excel och mycket siffror, men en del lite mer kreativa uppgifter också.
Jag jobbar som undersköteska på demensboende
Trivs väldigt bra även om de är tufft mellanåt, Men man får så mycket tillbaka från de boende
Har utbildat mej två gånger Först som kokerska sen som undersköterska
Tar hand om omvårdnad och aktiverar äldre. Beställer mat lagar mat osv,, De är som en familj fast vi är fler här
#5 Synd du inte gjorde klar utbildningen för det går att hitta jobb som syrra där man slipper spyor. Men man ska följa sin känsla.
#8 Jo fast jag har på sommrarna trivts inom vården. Har skrivit lite på familjelivs forum men där var det många ssk som inte tyckte att jag skulle bli ssk för att på de flesta ställena så förekommer spyor. :/