Om en ko....
(Denna har jag snott frĂ„n facebook)đ
Faktauppsats om en ko, skrivet av en mellanstadieelev - den borde fÄ MVG .
Nyttan med Kon
Kon Àr ett husdjur⊠Men den finns ocksÄ utanför huset. Och den lever ofta pÄ landet, men den kommer ocksÄ in till staden, men bara nÀr den skall dö. Men det bestÀmmer den inte sjÀlv.
Kon har sju sidor⊠Den översta sidan - Den nedersta sidan - Den frÀmre sidan - Den bakre sidan - Den ena sidan - Den andra sidan - Och den invÀndiga sidan.
PÄ den frÀmsta sidan sitter huvudet⊠Och det Àr för att hornen skall ha nÄgot att sitta fast pÄ. Hornen Àr av horn och dom Àr bara till prydnad. Dom kan inte röra pÄ sig, men det kan öronen. Dom sitter pÄ sidan av hornen. Kon har tvÄ hÄl framme i huvudet. Dom kallas ko-ögon. Kons mun kalles mule. Det Àr nog för att den sÀger mu.
PÄ den bakersta sidan sitter svansen⊠Den anvÀnder den för att jaga bort flugor med, sÄ att dom inte ramlar ned i mjölken och drunknar. PÄ den översta sidan - Och den ena sidan - Och den andra sidan, Àr det bara hÄr⊠Det heter ko-hÄr och har alltid samma fÀrg som kon. FÀrgen pÄ kon heter kulör.
Den nedersta sidan Àr den viktigaste för dÀr hÀnger mjölken. Och nÀr mjölkerskan öppnar kranarna sÄ rinner mjölken ut. NÀr det Äskar sÄ blir mjölken sur⊠men hur den blir det har jag inte lÀrt mig Ànnu. Kon har fyra ben⊠Dom heter ko-ben. Dom kan ocksÄ anvÀndas till att dra ut spikar med.
Kon Àter inte sÄ mycket, men nÀr den gör det Àter den alltid tvÄ gÄnger. Dom feta korna ger helmjölk. NÀr kon Àr dÄlig i magen ger den ost. I osten Àr det hÄl. Men hur den gör hÄlen har jag inte heller lÀrt mig Ànnu.
Kon har gott luktsinne⊠Vi kan kÀnna lukten av den pÄ lÄngt hÄll. Kons valpar heter kalvar. Kalvens pappa heter tjur, och det gör kons man ocksÄ. Tjuren ger inte mjölk och Àr dÀrför inte ett dÀggdjur.
Den som kommer och hÀmtar kon nÀr den blir gammal heter ko-fÄngare. Den sitter ofta framme pÄ bilar. SÄ blir kon slaktad, man hÀller mjölken i tetror som vi kan köpa i affÀren. Kons fyra ben skickas till snickaren. Det kallas ÄteranvÀndning.
Som man kan se Àr kon ett nyttigt djur. Och dÀrför gillar jag kon vÀldigt mycket.
LÀrarens kommentar: Jag har aldrig lÀst nÄgot liknande!
/Maria
Den Ă€r för bra haha hört den bland annat pĂ„ radion đ
Medarbetare: SĂ€llskapskaniner, Support.
Ha, jag hade aldrig hört den innan och tyckte den var sĂ„ bra.đ
/Maria
Haha den var ju allt för charmig đ Fick mig ett gott skratt!
Jag hare lĂ€st den innan men jag skulle kunna lĂ€sa den 20 ggr till.đ
Cris sajtvÀrd pÄ Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför stÄr mina fötter pÄ jorden nÀr resten av min kropp Àr ute i rymden.
đ
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
đđ
Vilken fantasi !! Och han har nog aldrig bott pĂ„ landet đ€
Aggeelin / medarbetare pÄ Livskvalitet
Kon har fyra ben⊠Dom heter ko-ben. Dom kan ocksĂ„ anvĂ€ndas till att dra ut spikar med.đ
/Maria
Haha Den var för hĂ€rligtđ
FĂ€rgade kor heter kulörđ
Haaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.

Lena.P Àr jag i verkliga livet.
InbÀddat innehÄll kan anvÀnda tredjepartscookies och spÄrningsskript.
För de som vill lyssna. đ
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Hehe