Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettövrigt
Läst 667 ggr
[VSK]
0

Cristine har internetproblem igen

och jag börjar starkt misstänka hennes leverantör nu.

jag skall se om jag inte kan hitta nån annan leverantör till henne.

aggeelin
0

Tråkigt när det inte fungerar. Hoppas att det löser sig snart.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[VSK]
1

jo

Maria
0

Igen😮

/Maria

[VSK]
0

😕

annia1
1

Cris har du mobilt bredband eller via telejacket. Om du har mobilt via fristående router så prova att sätta i kabeln mellan dator och router så att datorn får dirktkontakt med routern. Eller bara prova flytta routern till andra ställen i huset. För du kan helt enkelt bo så att du måste ha routern stå på exakt rätt ställe för att det ska funka bra.

Att jag tror att det ev beror på vart routern står är för att du la in en bild förut på din tv-antenn som hängde genom fönstret och att när den hängde så hade du bättre bild på tv än du hade haft.

Har du via telejacket verkar det ju vara nåt problem med ledningarna. Har du ledningarna går i luften eller i backen. Går dom i luften så kan dom ju ha blivit skadade i nåt oväder, men att det bara märks ibland.

VSK beroende på vilken lev hon har så inte säkert att det hjälper att byta. Om det är som jag tror att det har med täckning att göra så är det troligen telia som har bäst täckning.

.

annia1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kom på en annan sak. Cris om du har router vad står nätverksanslutningarna på. Jag har nyligen skaffat router och hade lite problem och kontaktade deras support. Jag hade min inställning på att routern skulle välja automatiskt, men supporten rekommenderade att jag skulle sätta på fast. Jag lägger med bild så du ser hur min ser ut då jag har svårt att förklara.

Men gå in i din router (om du har sån) och kolla vad den är inställd på när det gäller nätverksanslutning. Det är nätverksläge (har markerat vilken ruta det är) du i så fall ska ändra på. Automatisk är tydligen inte det bästa alternativet.

.

[VSK]
0

hennes dator har direktkontakt med modem/router.

Jodå klart det hjälper att byta. =)

Om man har felanmält en massa ggr att varken telefon eller internet funkar och leverantören inte ens ids skicka en reparatör för att felsöka så är det skäl nog att byta.

Jag föreslog modem med extern antennutgång/ingång.. bara upp med en Yagi på 20dbd så är saken biff 😃

annia1
0

Du som vet vad hon har för lev har du kollat på deras sida på deras driftinformation. Jag vet inte vad cris har, men jag har kollat på både tele2 och telia och båda har störingar i stort sett i hela sverige för närvarande och det gäller både mobila nätet och det fasta. En gissning från min sida att det beror på åskvädren som varit de senaste dagarna.

.

Anders 50
0

Inte för att jag kan hjälpa henne, men det vore intressant att veta vilken leverantör hon har, och om det är ADSL eller fiber, och vem som äger ledningen och om denne har ensamrätt på att leverera internet.

Jag har ADSL i telias ledning, men det är Bahnhof som har ensamrätt på internetleveransen.

Tog för givet att hon inte har mobilt bredband.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[VSK]
0

Hon har Boxer och jag kollade deras sida tidigare idag och typ hela Dalarna låg nere, men hon bor i Medelpad.

Om jag fattat rätt så är det nån form av adsl, men jag är mkt osäker.

Det värsta är ju att hon har luftburna trådar.

annia1
0

VSK om jag kikar på boxers sida så går deras modem via telefonjacket. Och teleledningarna är ju telias, eller mer korrekt skanovas. Så när cris får problem så får hon nog kolla både på boxers sida och telias (fasta nätet). För störningarna kan ligga endera på boxers egen utsändning eller på själva ledningarna. Och som jag sa tidigare så har telia störingar i stort sett i hela sverige just nu så jag tror det även kan drabba cris. Fast jag ska inte säga säkert.

När det gäller luftburna ledningar så behövs det inte mycket för att man ska få problem. Pappa hade såna förut och så fort det blev regn så fick han problem. Kommer inte ihåg vad det det heter, isolator eller nåt i den stilen som hade fått en spricka så det kom in fukt i ledningarna. 

Just nu när jag tittar på boxers sida så hittar jag ingen täckningskarta när det gäller bredband. Men här där jag bor så så ju längre bort från kopplingsstationen man bor desto sämre uppkoppling får man.

Så alla problem som cris har (inte bara idag) så är frågan om det är boxer som har problem eller om det ligger på själva ledningarna. Men det borde vara boxer hon ska vända sig till i alla fall och sen får dom se till att reda ut det.

.

signemo
0

I mellersta Halland så händer det att det vid fuktig väderlek blir vajsing. Det verkar då ha vara  problem i AXE stationen vad man kan förstå. Men det erkänner de inte, på annat sätt att  när de kikat har det hjälpt, är det torrt är det oftast inga problem

Var rädda om varandra

Anders 50
1

Och det är bara internet som inte fungerar?  Tänker på alla mail som kommit från hennes dator, som hon inte skickat.  Felet kanske är i datorn? (Virus)

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[VSK]
0

Tyvärr så har jag ingen möjlighet att åka upp till Cristine och kika på datorn IRL, utan allt går via mobiltelefon. 

Visst skulle det nu kunna vara virus, men så avancerat virus har jag då aldrig hört talas om. Virus skall ju inte märkas. De här felen märks ju och felsöks så gott det går.

Gällandes mailen så skickades de ju via hennes hotmail om jag förstod saken rätt och ej från hennes dator.

Cristine
0

Ojj vad jag har missat, jag harhaft många gäster. Däremellan har jag försökt fäå igång datorerna. Telia hade 3 bilar här och scannade uppåt skogen bakom mitt hus och sedan var de uppei stolparna, men de sade att det inte hade med mina problem att göra .. Min bror kom förbi och talade om att de hade hsft samma problem med datorer och telefoni ocj att många fler hade det likadant.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

stina63
0

Får hoppas att dom fixar problemet cristine

Cristine
0

Hoppas bag också,jag orkar inte med denna, när jag tittar in i trådarna så är mitt inte kvar och jag vill inte skriva om allt

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.