Annons:
Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 1310 ggr
Maria
9/30/17, 1:13 PM

Favoritrecept

Eftersom Agge delade med sig av ett recept härom dagen så tänkte jag vi kan ha en tråd med goda recept att tipsa varandra med.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
9/30/17, 1:15 PM
#1

Här kommer en kopia av Agges Ajvarbiffar

Klyfta 2 - 3 lökar i en gryta, fräs och låt dem puttra lite.

1.2 -1.4 kg köttfärs, 6 msk ajvar (jag köpte stark), ca 2 msk salt, lite svartpeppar, 2 ägg. Blanda ihop, gör platta biffar stek snabbt för stekyta, lägg dem i en grytan. Häll på ajvar (jag hade två burkar på 350 gr). Späd med grädde och lite vatten till önskad tjocklek och styrka på såsen (jag tror att jag hade i ca 2.5 del grädde och en dl vatten  - hade några matskedar creme fraiche över som jag slängde i).

Koka såsen med biffarna 8 - 10 minuter.

Det fanns inte med i receptet men jag skivade två spetspaprika tunt och lät dem koka med .

Riktigt smaskigt var det. Vi åt Potatis till,  det är nog godast.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
9/30/17, 1:27 PM
#2

Här kommer ett recept från hemmets Journal för en del år sedan då de hade en tävling i godaste köttbullarna och detta var vinnaren🎈. Karin Johnsson i Loshult.

Jag har gjort det många gånger och det är alltid lika gott. Man kan även ha älgfärs eller rådjur. 

Här kommer grundreceptet.

Köttbullsfrikadeller

500 g blandfärs

1 stor kokt mosad potatis

2 ägg

1 tsk salt + 1 krm svartpeppar

Lag att koka bullarna i:

1 flaska porter (33 cl)

1/2 dl svart vinsbärssaft (outspädd)

1/2 dl kinesisk soya

6 enbär

1/2 tsk timjan

1 gul lök

1 msk kalv eller oxfond + lite peppar

Sås:

Silad lag

1-2 dl vispgrädde

2 msk maizena

Blanda färsen. Forma runda köttbullar 18-20 st. Skär löken i klyftor. Lägg lök + övriga ingredienser till lagen i en kastrull. Lägg i köttbullarna försiktigt och låt dem koka i ca 10 min. Tag upp bullarna och sola lagen.

Häll lagen tillbaka i kastrulen och tillsätt grädden. Låt koka upp och red med maizena (utrört i lite vatten).

Jättegott tycker vi🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fransu
10/1/17, 12:15 PM
#3

Vilken bra tråd! Alltid välkommet med lite nya recept för inspiration i köket.

Här är ett gott recept. Funkar både till vardags eller som lite rolig bjudrätt.

Italienskt bjudbröd

Till ett bröd (ca 4 port) behövs:
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
10 soltorkade tomater
500 köttfärs
smör att steka i
1 burk krossade tomater
2 msk torkad basilika alt. en kruka färsk
1-2 tsk salt
peppar
en nypa socker
1 dl svarta oliver utan kärnor
125 g mozzarella
150 g riven ost
1 lantbröd el liknande (runt eller avlångt)

Hacka lök, vitlök och tomaterna. Stek färsen med löken och tillsätt sedan krossade tomater, soltorkade tomater och basilika. Låt sjuda 10 min. Smaka av med salt, peppar och socker. Ställ åt sidan och låt svalna något.

Skär av ett lock på brödet och gröp ur det tills det återstår en kant på ca 2 cm runtom. Hacka oliverna och skär mozzarellan i bitar. Blanda ner riven ost, mozzarella och oliver i köttfärsblandningen och fyll brödet med detta. Lägg på locket och slå in brödet i aluminiumfolie. Grädda i 175 C ca 30 min tills det är genomvarmt.

Servera med sallad.

Receptet har jag hittat från Matplatsen.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

JMW
10/1/17, 1:57 PM
#4

Denna paj är en favorit här hemma. Kommer från ICA. Jag har modifierat lite för oss. Gör egen pajdeg med mandelmjöl och så har jag grädde istället för mjölk i äggstanningen.

GETOSTPAJ MED ROSTAD PAPRIKA

  • 1 rulle kyld pajdeg (à ca 250 g)
  • 1 purjolök (à ca 250 g)
  • 1 burk grillad, strimlad paprika (à ca 200 g)
  • 1 tsk torkad timjan
  • 2 ägg
  • 2 dl mjölk (3 %)
  • 1 tsk salt
  • 1 krm peppar
  • 200 g getost (av chèvretyp)
  • Sätt ugnen på 225°C.
  • Rulla ut pajdegen och lägg i en pajform, ca 25 cm i diameter. Nagga botten med en gaffel.
  • Ansa och strimla purjolöken. Häll av paprikan och spara 2 msk av oljan (för 4 portioner).
  • Fräs purjolöken i oljan från paprikan tills den är mjuk utan att den tar färg. Tillsätt paprika och timjan. Fräs ytterligare någon minut. Ta från värmen.
  • Vispa ihop ägg, mjölk, salt och peppar.
  • Fördela löken och paprikan i det förgräddade pajskalet. Bryt getosten i bitar och fördela över. Häll över äggstanningen.
  • Grädda pajen i nedre delen av ugnen ca 25 minuter.
Maria
1/19/20, 2:17 PM
#5

Jag puttar denna tråden för jag ska göra mina köttbullar idag igen.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soligajag1
1/19/20, 5:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

HH 🙂

Hej vänner! Idag är det freeeeeeeeeda´! 🌟 Har inte en susning vad som ska ätas ikväll men jag ska strax fundelura lite och ta ett varv med dammsugaren och få…
  • Redigerat 3/22/24, 11:15 AM av Maria
Annons:
Soligajag1
1/19/20, 5:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

HH 🙂

Vixxen
1/20/20, 2:58 AM
#8

Vilka spännande recept!

MonicaLagerquist
1/20/20, 7:34 AM
#9

Oj så mycket gott.

Stolt ägare till fem La permer

Leifsdotra
1/20/20, 7:53 AM
#10

Favorit hos mina grabbar:

Honungsräkor:

400g skalade räkor

4 dl Creme Fraiche

2 msk honung

2 klyftor vitlök

3 msk chilisås

Salt, peppar, curry, paprikapulver eller chilipulver om man gillar mer hetta. Det ska vara sött från honungen och lite starkt av vitlök & paprika eller chili.

Rätten ska ätas med ris, så börja med att köra igång riset. Vi har också alltid en sallad och vitlöksbröd till, det brukar jag också förbereda innan jag börjar med honungräkorna eftersom de går så fort att tillaga.

Blanda alla ingredienser utom kryddor och räkor i en låg vid gryta eller traktörpanna. låt det bara precis koka upp och sjud sedan en kort stund medan du smakar av med kryddor. Personligen gillar jag mycket vitlöks- och  paprikasmak, och jag blandar ibland i hackad paprika också. När riset och allt annat är klart vänds räkorna ner i creme fraicheblandningen. Hetta upp så att det börjar ryka, men det får inte koka för då blir räkorna sega!

MEandMY
1/26/20, 10:24 AM
#11

#6 har du tillåtelse att använda bilderna? Dem är ju kopierade från hemsidan och du har ju klippt bort hemsidans signatur. Respektlöst.

Soligajag1
1/26/20, 10:35 AM
#12

#1  Ursäkta , kom på att mina bilder inte är tillåtna , du får ta bort dem tack !! 

Soligajag1

HH 🙂

Mooniq
2/4/20, 3:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#13

Idag gjorde jag hemmagjord Nutella för första gången. 

Jag gillar inte sött så jag tar riktigt mörk choklad och angivet mått Honung. 

Otroligt god.. 

Kan användas till muffins, bakning, kakor, smoothies och energy-bars. 

vill man ha den mer söt så använd mer honung och ljus choklad. 

Jag tyckte den blev lite för fast i konsistensen så jag plussade in 2 msk kokosfett - man kan även  ta neutral olja såklart.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Tarotstollan
2/4/20, 8:56 PM
#14

#13. Åh, så mumsigt!🤤

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Mooniq
2/9/20, 12:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#15

Gjorde matmuffins och det blir det fler av. Lätta att ha med till jobbet. Man tar vad man har- liksom..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Upp till toppen
Annons: