Annons:
Läst 1055 ggr
Maria
2017-09-21 11:17

Spindlar

Jag har alltid varit lite rädd för spindlar trots att jag vet hur ofarliga de är här hemma och att det oftast är ett nyttodjur. Nu när jag är äldre så klarar jag spindlar bättre.

Det började när sonen var liten och vi ofta var ensamma på landet och då ville jag ju inte föra över min rädsla till honom.

Den här spindeln däremot vet i sjutton om jag inte hade svimmat om jag sett…🤪

http://uppskattat.se/spindeln-ar-som-tagen-rakt-ur-harry-potter-du-kan-aldrig-ana-hur-stor-den-verkligen-ar/

Är ni rädda för några kryp?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Carmarino
2017-09-21 11:22
#1

Den ser ju nästan ut som en landvariant av kungskrabba.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[PeterTM]
2017-09-21 11:34
#2

Jag har inga problem med kryp annat än om de hamnar innanför tröjan eller i håret så att det kliar/kittlas så jag kan få fnatt.  Värst av alla tycker jag älgflugan är.

Den där spindeln är bara stor, inget mer, så nej, jag skulle inte bli rädd, bara förvånad eftersom jag vet att de inte hör hemma här 🙂

Maria
2017-09-21 11:44
#3

#1 Eller trollkrabba

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
2017-09-21 11:47
#4

#3 Eller varför inte spindelkrabba - där kan man snacka om stor. 😃

http://www.alltomvetenskap.se/sites/default/files/spindekrabba.jpg


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2017-09-21 11:49
#5

#4 Ja den är gigantisk men samtidigt ger den inte mig några spindelkänslor🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
2017-09-21 11:51
#6

#5 Nej, det är väl snarare känslan "är det god att äta, och hur får jag ner den i grytan". 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[vandringen]
2017-09-21 17:34
#7

Nä är inte rädd men en del kan jag tycka är lite äckliga men rädd är jag inte däremot getingen huvaligen den får mig helt ur spel 🥶

# 4 Wow det var mig en rejäl bamsing 😮riktigt maffig 😎

Carmarino
2017-09-21 17:46
#8

Är normalt inte rätt för spindlar, men hade en sådan spindel dykt upp här utan att jag var beredd på det så hade jag nog blivit lite skraj. Vi har ju inga så stora spindlar här. Vet man då inte om de är giftiga eller ofarliga så är det säkrast att hålla sig på avstånd.

Hade jag däremot varit beredd på att möta den, och fått veta att den var ofarlig, så hade jag inte blivit rädd. Däremot hade jag nog inte känt för att "gulla" med den direkt. 😃

De "kryp" jag har svårast för är iglar, men jag är inte precis rädd för dem. Tycker bara de är obehagliga. Det kan ju bero på att jag råkade ut för hästigelyngel (vilket ord) när jag var liten. Gick ner i en damm, med stövlar på fötterna, och vattnet rann ner i stövlarna. I vattnet fanns dessa yngel, och det visade sig att de satte sig mellan tårna på mig.

De var då i form av små vita "geléklumpar" som inte var så lätta att bli av med. Man kunde inte dra av dem, för de var så små och hala att man inte fick tag i dem. Minns inte hur jag fick loss dem, men däremot kommer jag ihåg att jag under flera år efteråt knappt tålde se en igel på bild ens.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[PeterTM]
2017-09-21 19:39
#9

Alla spindlar är giftiga, men få är farliga för oss. Det skarpaste giftet hos svenska spindlar finns hos korsspindeln, det motsvarar ungefär ett getingstick. Även större husspindel och vattenspindel kan ge smärtsamma bett, men som sagt, inte farliga.

Tarotstollan
2017-09-21 22:59
#10

Hade jag mött den spindeln hade jag nog backat bakåt men nyfikenheten hade nog drivit mig att studera den lite närmre.
Inte rädd för småkryp i vanliga fall men jag är överkänslig mot mygg och försöker undvika dem för att slippa behöva åka till akuten igen,

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[vandringen]
2017-09-22 04:22
#11

Några kollegor till mig på mitt förra jobb hade skaffat ett terrarium med en stor härlig hårig spindel och den där till min förvåning var hur mysig och sällskaplig som helst.Kunde inte tro spindlar kunde vara så men han var verkligen genommysig att ha och göra med 😎

Honestyisdead
2017-09-23 14:48
#12

Jag har aldrig fönsterna öppna.  Jag har riktig fobi mot spindlar. Urk.

Upp till toppen
Annons: